Vi har planerat att bygga nytt med ganska mycket eget arbete som insats. Planen var att köpa huset stomrest och sen med hjälp av egna bekanta inom el och vvs fixa det som vi inte klarar själva.

Tomten som vi planerat att bygga på ägs av Myresjöhus så därför är vi låsta till deras hus.

Vi var på vårt första "ordentliga" möte med säljaren igår och nu känns det inte alls så enkelt som vi hade föreställt oss. Jag menar inte att det är en enkel sak att bygga ett hus, vi har planerat för svett och blåa tummar, men ni förstår säkert!

Säljaren blev inte alls inspirerad av våra planer på att dra på oss snickarbyxorna och bygga själva. Han pratade sig dock varm om alla problem som det skulle innebära med den nya konsumentlagen, försäkringar, garantier, byggansvarig osv...

Vad säger ni experter om det här? Har han rätt eller vill han bara göra det enkelt för sig? Kanske både och! :)
 
Naturligtvis vill han hellre sälja en totalentrepenad till er, de tar ju betalt för att hålla i totalansvaret. Vi skall själva bygga på liknande sätt men man skall nog ha klart för sig att det inte är någon dans på rosor att hålla ihop bygget själv. Dessutom får man ha i åtanke att ens egen tid inte är gratis. Det är nog lätt att ta på sig för mycket om man har krävande jobb och barn dessutom. Man kan dock tjäna en ordentlig slant på detta, kanske kan det betala för det där extra som man kanske inte haft råd med annars. /Rickard
 
Håller med, det är mycket o tänka på och många saker som ska ´passas ihop´ sedan skall ju allt bli rätt o det måste man oxå ha koll på.
Samtidigt tycker jag man har större koll så det inte blir t.ex byggfusk o dyl. när man bygger i egen regi.
Pengar tjänar man oxå ;)
 
Jag tycker tyvärr att ni träffade en mycket klok säljare. Precis som han säger blir det en hel del problem med garantier och byggfelsförsäkring och färdigställandeförsäkring (som är obligatorisk efter årsskiftet). Dessutom verkar det på alla husbyggare jag har pratat med att man lätt tar på säg allt för mycket och tror att det är lätt att ordna, men att det i verkligheten är tvärtom.

Jag tror inte heller att säljaren har så mycket att tjäna på att sälja entreprenaden. De flesta husföretag ser entreprenaden som ett "nödvändigt ont" som de inte tjänar några pengar på. Pengarna ligger helt klart i huspaketet.

Daniel
 
Vi byggde förra året där endast husleverantören levererade huset(tak och väggar) samt stomresning, vilket är att rekommendera. Vi valde bort alla sakvaror, vitvaror, kök etc och handlade upp detta själv vilket initialt kan verka dyrt i förhållande till det prisavdrag husleveratören ger. I slutänden tjänar du på detta förfarande, påverkan sker genom att du kan styra vilka prylar du stoppar in i huset och får den kvalite man betalar för.
Dock ska du ha goda vänner inom entreprenadbranschen för erhålla deras inköpspriser.
Jag återkommer(lunch).

/Jit
 
Det är bara at hugga i du lär dig på vägen...
 
tjader skrev:
Vi byggde förra året där endast husleverantören levererade huset(tak och väggar) samt stomresning, vilket är att rekommendera. Vi valde bort alla sakvaror, vitvaror, kök etc och handlade upp detta själv vilket initialt kan verka dyrt i förhållande till det prisavdrag husleveratören ger. I slutänden tjänar du på detta förfarande, påverkan sker genom att du kan styra vilka prylar du stoppar in i huset och får den kvalite man betalar för.
Dock ska du ha goda vänner inom entreprenadbranschen för erhålla deras inköpspriser.
Jag återkommer(lunch).

/Jit
Att säljaren inte är intresserad av att ni bygger i egen regi förfaller rätt självklart, han missar tillägg och procent på entreprenaden. Vad gäller försäkringar,garantier etc. Allt detta kan man ordna på egen hand dels har du garanti och byggfelsförsäkring på hussatsen och stomresning vilket är viktigt.
Vi lade ner ca 6mån för planering och upphandling/inköp och ca 2,5 månaders arbete, 7 dagar i veckan för bygget.
Besparing ca 300`-500` kr.
Tips: Anlita en målare för spackling.......
 
  • Gilla
Niklas80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.