HOBBY ARCHITECT
Om man har ett hus med t.ex. en vinterträdgård med en pool i, skulle det lukta klor då när man går ut där, eller år det att ha det rent utan stark lukt?

Jag tänkte typ som ett hus likt detta: https://hobbyarchitect.wixsite.com/architect/winter-house

Jag är fascinerad av att ha ett hus där det är ett kallt klimat men att man har en vinterträdgård med en swimmingpool i så har man sommar, sol och bad året om liksom. smile1.gif


(Här är folk som ha pool i vardagsrummet.) https://www.google.se/search?q=pool...nrAhVNwyoKHR4uBdEQBXoECAEQKQ&biw=1280&bih=611
 
Redigerat:
G
Klor luktar bara om det är smuts den kan reagera på/med.
Det är därför badhus stinker klor, för folk inte är rena innan de hoppar i bassängen.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Man har separat ventilation för poolsidan. Å har man allt rent å kör riktigt med poolstyrning så luktar det ”inget”
Duscha ska man göra både innan och efter bad.

Med vänlig hälsning,
Teknik NolhagaParkbad Alingsås
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Det kommer lukta klor oavsett men inte nödvändigtvis lika mycket som en simhall
 
A
Jag var på visning i ett hus där det fanns ett poolhus som senare hade blivit ihopbyggt med boningshuset, och väggen emellan var borttagen så att köket gick ihop med poolhuset som ett stort rum.

Det stank inte klor direkt, men större delen av huset (i de delar som hade öppen planlösning, inte i sovrummen och wc) luktade det distinkt av simhall. Svag doft av klor och lite fuktig luft. Hade man haft åtminstone öppningsbara glasväggar så hade det nog gått att ha bättre åtskiljd ventilation. Alternativt ett kraftigare undertryck i pooldelen. Men det kan kanske skapa problem i köket.

Jag fick genast fantasier om lösa ödlor och alligatorsköldpaddor. Tyvärr rusade priset iväg, vilket var rätt orimligt eftersom resten var ganska misskött. Men det såg väl ballt ut.
 
Det kommer att lukta med det beror på ventilation, mängd klor, smuts i vattnet, mekanisk rening, temperatur på vattnet och om ni lägger plastfilm på vattnet eller inte.

det kan lukta allt från så pass lite att det knappt är märkbart till väldigt mycket men poängen är att du kontrollerar variablerna som styr.
 
Det finns andra sätt att desinficera badet utan klor.
Ozon injektion eller oxiderande produkter, men klor är billigare.
Själv använder jag oxiderande då dessa inte luktar.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag skulle välja ozon om det är inomhus i en privatbostad.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.