Hej, ska lägga en heltäckningsmatta som andas och är godkänd i ett hobbyrum i källaren på ren betongyta. Skulle dock vilja dammbinda ytan under mattan. Det blir ju en del (betongdamm antar jag) som är svårt att hålla rent? Och oavsett hur många gånger man moppar golvet så finns det kvar. Tänker om det dammet vandrar igenom mattan kanske det inte är så hälsosamt?
Har googlat och letat här på forumet efter olika metoder och det finns ju mängder med lösningar. Dock har nästan alla fördelar och nackdelar. Vill ju att betongplattan ska andas och att man inte stänger inne fukt. Huset är byggt på 70 talet. Primer funkar kanske? Men det blir väldigt kletigt. Någon olja? Men läst att den kan brytas ner och avge ej hälsosamma gaser. Men andra ord kanske jag är paranoid men har renoverat och vill inte göra om det i onödan.
Tacksam för svar.
 
Men du ska inte limma mattan eller? I så fall är det bara att lägga ut den. Det är när det är lim inblandat det blir problem med förtvålning inte annars.

Dammbinder gör man på golv där man ska gå och städa på betongytan.
 
Ska bara rulla ut mattan.
Jag tänkte mer på dammet som blir under mattan på betongytan.
Det här kanske är långsökt men har hört att det kan finnas kvarts i betong och blir det då betongdamm under mattan och så använder man en vanlig dammsugare så flyger det ju upp genom mattan och genom dammsugaren och ut i rummet. Men kanske inte så det fungerar?
 
Ingen som vet?
Kanske måla golvet?
 
Kvartsdamm är en arbetsmiljörisk som uppstår på arbetsplatser där man kapar sten. Eftersom betong innehåller sten i ballasten så är det nog det du hört och tänker på. Dammet som kan uppstå från betonggolv kommer från cementen.
 
Gipeco lino är smidig att lägga ut och funkar för ditt golv
 
Ja jag lär väl kanske inte kapa sten när man går på det så då kanske man inte behöver oroa sig och kan lägga mattan direkt på.
Kan man dammsuga cement med vanlig dammsugare?
Tack för svar!
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Man bör använda en dammsugare med ett hepa 13 filter mvh Andreas
 
Är det ur hälsoperspektiv eller för att dammsugaren kan gå sönder? Det blir ju inte en jättemängd damm där men när man går på det syns det på sockar eller på fötternas undersida.
Lite detta jag syftade på i första inlägget att man får många olika svar om vad som bör göras haha.
Någon gång i framtiden kanske rummet blir ett gästrum. Vill ju inte att dom ska andas något ohälsosamt. Visst går man på mattan som ligger på betongen blir sockorna inte smutsiga. Men om man dammsuger upp cementen genom mattan kanske det blir så i framtiden?
Mycket tacksam för svar (y):)
 
Köp vanlig dammbindning hos färghandeln, bara att stryka på...
Krångla inte till det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.