Hej

Planerar för ett nybygge på ca 80m2 1-plan med sovloft över ca 35m2. Vardagsrum/kök på 35m2 kommer vara öppet i nock. Jag vill använda mig av cellulosa lösull (tror jag) i taket med sedum som takbeläggning. Men hur mycket bör man egentligen ha? Sedumen ska även den isolera ok för sin bygghöjd på 50-100mm. Väggarna kommer ha u 0.15 och fönster ser ut att bli 0.8-0.9. Hur tjock behöver isoleringen va för att uppnå samma värde som väggarna? Byggnadshöjden är tight på 4m och vi vill gärna ha ett sovloft. Ser ut att kunna få in ca 3,5-4m brett där det är 150cm eller mer i takhöjd, lite beroende på hur tjockt vi behöver göra taket. Uppvärmning med LVVP.
 
Grovt räknat samma tjocklek på isoleringen i taket för att uppnå samma u-värde som i väggen. Eftersom du troligen har en luftspalt under sedumet blir det isolervärde du får räkna med där nästintill försumbart.

Har du ingen som hjälper dig beräkna primärenergitalet och Um? Det är ju den personen du har möjlighet att bolla olika alternativ med och se hur det slår mot kraven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.