Hej,

Skulle behöva lite hjälp med en dörr. Jag är rätt okunnig i detta ämne så behöver hjälp med att förstå problemet samt vad som ska göras.

Bor i en sekelskifteslägenhet i Stockholm. Har en innerdörr som är skev och tar i karmen när man stänger (se röd markering bifogad bild).

Min analys är att grundproblemet är en kass gammal lagning av dörren i överkant. Ser ut som att dörren är kapad hela vägen i överkant, sedan är en dubbelbräda ditsatt som nu blivit skev och lutar (se bild).

Vad göra? Funderar om jag ska ta en kniv eller liten hyvel och ta bort några mm material precis där den tar i? I så fall vilket verktyg är bäst? Alternativa lösningar? :thinking:

Har försökt hitta någon snickare till detta men rätt svårt i Stockholm. Antar man behöver ha lite snickarkunskaper för ett sådant här jobb :thinking:
 
  • Närbild på övre delen av en skev innerdörr som tar i dörrkarmen med synlig gammal lagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en skev innerdörrkant med synlig skada och reparationsförsök, tar i karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innerdörr med skev övre del och synlig lagning markerad med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att uppfatta hur skev den är på bilderna? Kan du stänga dörren helt i dagsläget, eller går det inte alls?
 
T Trekul skrev:
vilket verktyg är bäst?
Hyvel.
 
C CarinaBerg skrev:
Svårt att uppfatta hur skev den är på bilderna? Kan du stänga dörren helt i dagsläget, eller går det inte alls?
Det går att stänga, men det blir väldigt spänt och det blir störande högt ljud när man stänger, vilket är problematiskt eftersom det är ett sovrum och ibland vill man öppna/stänga utan att väcka.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hyvel.
Tack. Har du något tips på märke och vilken storlek? Antar en liten är bättre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.