Hej på er!

Är en oerfaren byggare, men har ändå tänkt försöka mig på att montera ett Ikea-kök. Har dock ett problem som jag inte vet hur man löser på bästa sätt.

Väggen där jag ska ha en rad bänkskåp är nämligen ojämn – ena halvan är väggen är "vanlig" vägg, medan andra halvan är utgörs av tegelvägg där putsen har tagits bort. Delen med tegelvägg är därför ca 2 cm "djupare" än den andra halvan av väggen (pga putsen är borttagen).

Gissar att jag måste montera något på tegelväggen som jag därefter monterar skenan på, så det blir rakt hela vägen?

Hur hade du löst det? Borrat upp en träregel på tegelväggen som skenan monteras på?

Tacksam för alla tips! (y):geek:

Ps. Klarar man av att montera ett Ikea-kök om man inte är en speciellt erfaren snickare tror ni...? Vill försöka, men osäker på om det kommer bli bra...
 
En träregel som skenan monteras i funkar alldeles utmärkt.

ja absolut. Även den mest oerfarne kan bygga Ikea kök med ett vattenpass och lite tålamod.
 
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
På bänkskåpen så klarar man sig bra utan skenan.
På överskåpen är det smidigt att hänga skåpen i den när man sätter upp dem om man jobbar själv.
 
  • Gilla
Tassu
  • Laddar…
Du lär väl inte bara montera något att fästa skenan i? Du ska väl ha målat eller kakel ovan skåpen så då blir det bäst att fixa hela väggen i liv först. Tex med gipsi. Sen är det bara att montera skenan och hänga skåp.

klart det blir bra(y), vid frågor så är det bara att läsa monteringsansvisningen eller kasta upp en bild här.
 
  • Gilla
Tassu
  • Laddar…
M mattoys skrev:
På bänkskåpen så klarar man sig bra utan skenan.
På överskåpen är det smidigt att hänga skåpen i den när man sätter upp dem om man jobbar själv.
Kan bänkskåpen stå helt utan skena och bara på fötterna? Pallar de vikten om de är fyllda med grejer...?
 
tttomten tttomten skrev:
Du lär väl inte bara montera något att fästa skenan i? Du ska väl ha målat eller kakel ovan skåpen så då blir det bäst att fixa hela väggen i liv först. Tex med gipsi. Sen är det bara att montera skenan och hänga skåp.

klart det blir bra(y), vid frågor så är det bara att läsa monteringsansvisningen eller kasta upp en bild här.
Vid tegelväggen (där jag behöver något att fästa skenan i) kommer jag inte måla eller kakla, utan det är tegelvägg det ska vara ovanför bänkskåpen där. Andra halvan av väggen blir däremot kakel!

Tack för pepp!
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
SkitOxe SkitOxe skrev:
En träregel som skenan monteras i funkar alldeles utmärkt.

ja absolut. Även den mest oerfarne kan bygga Ikea kök med ett vattenpass och lite tålamod.
Stort tack för svar! (y)
 
T Tassu skrev:
Kan bänkskåpen stå helt utan skena och bara på fötterna? Pallar de vikten om de är fyllda med grejer...?
Ja de klarar vikten.
Men det är jobbigt att justera benen längst in iom den nya lägre sockelhöjden.
 
Men du behöver fylla ut med något i skåpets underkant också. Om skåpet hänger i en skena, så kommer undre kanten att svänga in och trycka mot väggen.
 
Vi reglade upp väggen, samtidigt kunde all el dras till rätt ställe.
Det är 6-10 olika ställen som skall ha el i ett modernt kök! T.ex. belysning under skåp i vitrinskåp, alla eluttag glöm inte eluttag med USB-uttag.
Framför allt få dit all el och vatten avlopp på rätta stället innan köksskåp sätts.
Nyreglad vägg med elektriska installationer och rördragningar i ett kök under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.