Hej,

Ny på forumet och skulle behöva lite tips på hur man enklast gör underarbete inför bredspackling och målning.

Håller på och renoverar ett arbetsrum i suterängvåningsplanet (en vägg delvis under mark). Det sitter gamla vävtapeter från 70tal som jag relativt lätt river ned. Kvar blir lite papper + halvkladdigt klister som inte är helt enkelt att få bort. Frågan är hur jag enklast gör ett bra underarbete inför bredspackling???
Helst skall man väl ta bort alla pappersrester också, men det gamla limmet är lite kladdigt och det blir rätt bökigt. Hur gör jag detta enklast?
Går det att ha någon spärrfärg som man målar över och sedan spacklar på, eller måste jag ned till lättbetongen och bort med allt gammalt tapetklister/lim???

Som syns på bilden så är limmet Betongvägg med bortriven tapet och rester av gammalt klister synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kvar på många ställen och är rätt svårt att få bort.


Väggarna är av lättbetong som jag tänkt bredspackla och sedan måla.

Vägg med kladdigt tapetklister och pappersrester efter tapetborttagning, förarbete inför spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla tips är välkomna.
 
Använd varmt (kokande vatten) blanda det med diskmedel sen använder du en liten roller eller bred pensel över ytorna där du har klister kvar. Skrapa sedan bort klistret med en spackelspade. Lite klister kan du ja kvar bara du är beredd på att det kan fastna när du ska bredspackla. Ha gärna tidningspapper eller liknade intill väggen då det kan bli blött. Jag använde detta och det funka hur bra som helst när jag rev tapet.
Lycka till!

Ps Det finns massa bra tips på Youtube!
 
S Slägggan skrev:
Använd varmt (kokande vatten) blanda det med diskmedel sen använder du en liten roller eller bred pensel över ytorna där du har klister kvar. Skrapa sedan bort klistret med en spackelspade. Lite klister kan du ja kvar bara du är beredd på att det kan fastna när du ska bredspackla. Ha gärna tidningspapper eller liknade intill väggen då det kan bli blött. Jag använde detta och det funka hur bra som helst när jag rev tapet.
Lycka till!

Ps Det finns massa bra tips på Youtube!
Har en "ångmaskin" som jag använder... dock är problemet här att en del av pappret verkar sitta rätt hårt på limmet som vävtapeten var limmad med (inget vanligt vattenlösligt tapetklister med andra ord)... så jag stångar mig lite blodig med hur jag skall få bort detta, framförallt är det limmet som ställer till det. Har tagit ned en hel del tapeter etc. på tidigare renoveringar, men detta är flera nivåer jobbigare.

Limmet verkar alltså inte vara vattenlösligt, utan blir bara halt och geggigt när jag kört med ånga på det ett tag... så nu överväger jag om det går att slipa bort, eller om man skall försöka få bort alla ojämnheter och sedan använda en oljegrund eller likande som går att bredspackla på sedan.
 
Frågan är om du inte ska prova att spackla över limmet (ett litet område) och se om det lossnar eller sitter kvar. Då slipper du momentet att måla med oljebaserad färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.