Vi ska snart flytta och har ett ganska stort grönsaksland och ett växthus, som båda är fullsmockade av grönsaker och dylikt.
Vad säger kutymen att man bör göra med detta när man ska flytta? Bör man rensa allt och kanske t.o.m. fräsa trädgårdslandet till köparen? Eller är det okej att lämna det som det ser ut efter en säsong? Ta bort allt överflödigt men sen låta det vara? Vad tycker ni, helt enkelt?

Tack! :)
 
Jag skulle lämna det i ett för årstiden lämpligt skick, dvs är det dags att rensa så hade jag gjort det.
 
  • Gilla
Husokunnig och 1 till
  • Laddar…
Fråga köparen?

Men jag hade föreslagit något som är rimligt för egen del och rimligt för köparen. Typ att jag rensar ut allt som jag i vanliga fall hade tagit bort, men lämnat det som jag annars lämnat. Trädgården skall ju vara i städat skick, inte nyskick. Sen beror det på din relation till köparen. Men att klippa häck och gräs lagom innan överlåtelse om det nu är rätt årstid är väl trevligt att göra mot den som köpt.
 
  • Gilla
Husokunnig och 1 till
  • Laddar…
Om det är ett växthus fullt med tomater tex hade jag tyckt det varit väldigt snällt om man lämnade några. Så kan de nya ägarna få äta hemodlade tomater och kanske bli lite inspirerade att ta hand om odlingarna i framtiden.
Men så är jag ju odlingsnörd också, de nya ägarna kanske vill asfaltera alltihop så det kan ju vara bra att fråga hur de vill ha det så man inte lämnar något "fint" som ändå förstörs.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Enligt jordabalken är ju "på rot stående träd och andra växter" fastighetstillbehör (2 kap 1 §). Förstår jag det rätt att plantorna som växer i trädgårdslandet därmed tillhör köparen?
 
Farfar ville skriva i kontraktet att de skulle få komma tillbaka och skörda potatisen efter att de sålt farmors föräldrahem. :rofl:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
raisa och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Enligt jordabalken är ju "på rot stående träd och andra växter" fastighetstillbehör (2 kap 1 §). Förstår jag det rätt att plantorna som växer i trädgårdslandet därmed tillhör köparen?
Säljaren bör vid visningen tala om vilka växter som inte ingår i försäljningen.

När jag köpte mitt tidigare hus tog säljaren med sig en rosenbuske som betydde något extra för honom. Detta dokumenterades.

När jag sålde samma hus 24 år senare dokumenterades att jag skulle ta med mig ett hundratal egendrivna plantor som jag odlade i min "babyträdgård" jämte ett par hundraåriga formklippta buxbomar. Innan försäljningen hade jag redan flyttat en del växter avsedda för min nya trädgård.

Med detta sagt bör TS tydligt dokumentera vad som inte ingår i fastigheten inkl pågående skörd och detta bör även innefatta växthuset. Visserligen tror jag inte mäklarna är tydliga med detta men det är tråkigt om det senare blir konflikt mellan säljare och köpare.

För min egen del tog jag med väldigt mycket men flyttningen var planerad och trädgården var i ett mycket fint skick vid överlämnandet.
 
Redigerat:
yonna yonna skrev:
Säljaren bör vid visningen tala om vilka växter som inte ingår i försäljningen.

När jag köpte mitt tidigare hus tog säljaren med sig en rosenbuske som betydde något extra för honom. Detta dokumenterades.

När jag sålde samma hus 24 år senare dokumenterades att jag skulle ta med mig ett hundratal egendrivna plantor som jag odlade i min "babyträdgård" jämte ett par hundraåriga formklippta buxbomar. Innan försäljningen hade jag redan flyttat en del växter avsedda för min nya trädgård.

Med detta sagt bör TS tydligt dokumentera vad som inte ingår i fastigheten inkl pågående skörd och detta bör även innefatta växthuset. Visserligen tror jag inte mäklarna är tydliga med detta men det är tråkigt om det senare blir konflikt mellan säljare och köpare.

För min egen del tog jag med väldigt mycket men flyttningen var planerad och trädgården var i ett mycket fint skick vid överlämnandet.
Avtalet är redan skrivet och det finns inget gällande trädgården reglerat i det, så vi är helt med på att allt som växer ska vara kvar. Vi funderade mest på om man måste/bör rensa upp sådant som är färdigodlat för säsongen, om man ska lämna det som det är (med alla växtrester kvar) eller om man helt enkelt bör ta bort allt, rensa rent och böka om jorden till nästa säsong. Oavsett vill vi så klart lämna i gott skick, det var mest en undran över vad andra ansåg om hur det bör lämnas.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Enligt jordabalken är ju "på rot stående träd och andra växter" fastighetstillbehör (2 kap 1 §). Förstår jag det rätt att plantorna som växer i trädgårdslandet därmed tillhör köparen?
Absolut, allt som växer och sånt som är återkommande tillhör köparen, om inget annat avtalas. Det här handlade mer om sådant som man odlar nytt varje år, som man kanske rensar bort och fixar till till våren. Men eftersom vi flyttar nu till hösten så undrade jag mest hur man ska/bör lämna det till nästa ägare. Som med flyttstädningen, att man ska rensa helt och tömma allt? Eller om man kan ta bort "det värsta" och låta nästa ägare fixa resten av rensningen till våren?
 
Husokunnig Husokunnig skrev:
Absolut, allt som växer och sånt som är återkommande tillhör köparen, om inget annat avtalas. Det här handlade mer om sådant som man odlar nytt varje år, som man kanske rensar bort och fixar till till våren. Men eftersom vi flyttar nu till hösten så undrade jag mest hur man ska/bör lämna det till nästa ägare. Som med flyttstädningen, att man ska rensa helt och tömma allt? Eller om man kan ta bort "det värsta" och låta nästa ägare fixa resten av rensningen till våren?
Trädgården är ju lite speciell jämfört med huset, men det finns någon ordalydelse att det skall vara i "städat och fullgott skick" eller liknande.

Med andra ord: städa undan grenhögar m.m. om inte annat är överenskommet. Men att lämna vissna växter i rabatten är i mina ögon helt ok, OM det är så att det är växter som skall stå över vintern och klippas ner till våren.

Enklaste är att sköta trädgården som man brukar. Klipper man ner fjolårsskotten på hallonen på hösten, så gör man det innan flytt också. Brukar man vänta till våren, så låt bli då. Men i regel är det väl bäst att göra lite extra så att nästa ägare får bra förutsättningar. Sist vi flyttade vill jag minnas att köparen fick en liten karta med äppelsorter och liknande markerat så att de vet vad de har kommande år. Likaväl som man kanske tipsar om hur värmesystemet behöver trixas med på vintern kan man ju tipsa om när olika frukter skördas och vad man lämpligen gör med det.
 
  • Gilla
Husokunnig
  • Laddar…
Känner TS att köparen är lika intresserad av trädgården? Att snygga till tycker jag personligen är trevligt men flyttar köparen in nu så kan TS gott lämna höststädningen till köparen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.