Har ett litet förråd bakom carporten som elektrikern ska komma och dra ut el till. Väggarna är redan på plats, men det är ännu inget innertak ditsatt. Då jag är helt novis på elregler undrar jag ifall det är okej att dra infälld el i innertaket och sedan ner som utanpåliggande på väggarna?
 
Ja det är det väl om den kabel som kommer ut är godkänd att klamras lös på vägg. Det ska ju alltså dras ut EKK eller liknande och då ska det vad jag förstår dras ända från kopplingsdosa.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ja det är det väl om den kabel som kommer ut är godkänd att klamras lös på vägg. Det ska ju alltså dras ut EKK eller liknande och då ska det vad jag förstår dras ända från kopplingsdosa.
I ett förråd med utanpåliggande kabel hade jag valt EQLQ eftersom den är lättare att klamra snyggt och mer tålig för mekanisk åverkan än EQQ.
Glöm inte att ansluta biledaren i minst matande ände
 
Tack för svar. Elektrikern ska sätta en elcentral i förrådet och därifrån dra till uttag etc. Jag tolkar er som att det är okej att dra det i rör infällt i taket och sen ner utanpåliggande på vägg så länge man väljer rätt kabel för ändamålet?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
I Infan skrev:
Tack för svar. Elektrikern ska sätta en elcentral i förrådet och därifrån dra till uttag etc. Jag tolkar er som att det är okej att dra det i rör infällt i taket och sen ner utanpåliggande på vägg så länge man väljer rätt kabel för ändamålet?
Hakar på med en fråga, elektriker ska sätta elcentral i "kallt" förråd/verkstad. Har valt en kapslad central, klokt om jag tex ska slipa eller såga där inne så det blir damm.

Då är min fundering, ska jag ha allt utanpåliggande, eller är det OK att ha brytare, fördelning och liknande med dosor och flexslang? Elektrikern ville dock att elcentralen skall anslutas med utanpåliggande kabel, då tätningen sitter på ovansida/undersida, så jag tänkte man kan sätta en utanpåliggande dosa som sen tar in det till det infällda dragningen? Tänker infällt för tex matning av utebelysning, utvändigt eluttag, takbelysning. Men sen blir "resten" (3-fas uttag, ett par uttag över arbetsbänk) utanpåliggande. Får man in lite i väggen så slipper man västa kabelmattan...

Är det ok med dosor med vanliga plastock, och vanliga brytare i ett sådant utrymme? Vi pratar ju inte snickerifabrik, men dammigt kan det bli.

Nästa fråga är, vilken typ av utanpåliggande dosa är OK? Det är ju ett utrymme som är torrt i det att det är ordentligt tak osv på det, men kommer bara vara varmt när jag har något pågående arbete, annars kallställt. Räcker en vanlig IP21 kulodosa? Eller ska den vara av högre täthetsklass?
 
Jag skulle valt allt utanpåliggande. Är det dammigt (och därmed brandfarligt) så krävs IP5X av materielen och det blir svårt med infällt. Det är även risk för kondens.
 
  • Gilla
JBL89 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle valt allt utanpåliggande. Är det dammigt (och därmed brandfarligt) så krävs IP5X av materielen och det blir svårt med infällt. Det är även risk för kondens.
Tack. Finns någon utanpåliggande dosa som är liten och smidig och uppfyller ip5x? De jag hittar är antingen för låg IP eller de jätteklumpiga med gummimembran.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns massor med kapslade kopplingsdosor, men de är alla i ungefär samma minimimått. U56 är en favorit.
[länk]
Det är väl en verkstad, inte finrum?
Jo, förvisso, men jag är lite allergisk mot klumpiga installationer plus att det är låg takhöjd och kommer stjäla plats där hyllor och verkygstavlor kan sitta... :)
 
J JohanLun skrev:
Jo, förvisso, men jag är lite allergisk mot klumpiga installationer plus att det är låg takhöjd och kommer stjäla plats där hyllor och verkygstavlor kan sitta... :)
Precis så resonerade jag med när jag skulle renovera garaget. Så mycket som möjligt (i detta fallet allting) infällt. Då finns det ingenting som är i vägen om man ska sätta upp hyllor och liknande. Jag strösslade också rejält med uttag så det hade blivit mycket utanpåliggande kabeldragning.
 
Om garaget är uppvärmt och torrt, samt inte särskilt dammigt så är ju infällt el helt ok. Men precis som Bo sa, så är risken för kondens (vilket kan orsaka överslag, har också hänt i verkligheten), samt dammtålighet (Kan orsaka dammexplosion) faktorer som gör att det blir mycket svårt, om inte omöjligt att ha infälld el.
Vill man ha en säker elanläggning så får man leva med det.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Bäst och relativt enkelt i såna fall är att göra en installation med korrekta utanpåliggande apparater men infälld ledningsdragning. Då kommer man från alla mer eller mindre dåliga blandlösningar och samtidigt "rena" väggar och tak. Skulle även se det som bättre med en väl utförd infälld installation i regelverkens gråzon än diverse blandat hopkok .
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Bäst och relativt enkelt i såna fall är att göra en installation med korrekta utanpåliggande apparater men infälld ledningsdragning. Då kommer man från alla mer eller mindre dåliga blandlösningar och samtidigt "rena" väggar och tak. Skulle även se det som bättre med en väl utförd infälld installation i regelverkens gråzon än diverse blandat hopkok .
Då är det troligen en gråzon, för mitt lilla hus är ju inte uppvärmt, men torrt är det. Och jag kommer som sagt att tex slipa och måla fönster, såga lite trä osv men bara på hobbynivå - som tidigare gjorts i husets källare där det finns infälld el. Elektrikern ville ha utanpåliggande central, så det tänker jag inte ifrågasätta då hans motivation var bra. Jag stryker då att sätta några infällda dosor, det blir inte så många utanpåliggande att det stör. Jag kan "klustra" uttagen till en eller två ställen.

Finns det då något negativt då att dra flexslang för att få bort så mycket dragning som möjligt, men att flexslang kommer ut och ansluter till utanpåliggande uttag. Det är trots allt en liten byggnad i "friggebodsstorlek" (något större kanske) så jag tänker att jag ska ha ett utvändigt uttag (motorvärme, egen säkring), en laddbox för elbil (utomhus), ett trefasuttag med schuko bredvid centralen, en elradiator (egen säkring), samt belysning inne och ute och ett antal uttag över arbetsbänken för inkoppling av handverktyg och laddare. Tror belysning och de uttagen kan gå på samma säkring / fas, då man sällan jobbar med mer än en maskin samtidigt.

Jag har inte diskuterat med elektrikern vilken JFB som skall sitta, tänker på 3-fas uttaget (Easee laddbox har inbyggd JFB av rätt sort så den ska ligga "utanför" alla JFB). Tänker lite så att man väl ska ha JFB på 3-fasuttag? Eller har man en separat personskyddsautomat för 3-fast och en separat JFB med lägre felström för resten?

Elektriker har föreslagit en Haeger VE118S (18 positioners) huvudcentral.
Tänker jag rätt om den då bestyckas;
* h-bryt (2st)
* JFB (4st)
* PSA 3-fasuttag (4st)
* laddbox (3st)
* Motorvärmare (1st)
* Belysning och el i boden (1st)
* Element (1st)

Känns det som detta funkar för behovet ovan?

Och som sagt, för att tydliggöra, behörig elektriker installerar elcentral, men övrigt i byggnaden kommer installeras senare - det är inte klart där inne än - men jag vill ha igång anläggningen då jag behöver kunna ladda bilen och vill ta höjd för allt som ska sitta på väggen där centralen sitter och allt den rymmer allt som skall komma. Men att vara påläst och ställa rätt frågor till elektrikern gör att slutresultatet kommer bli mycket bättre, verkar vara en bra kille men de är ju inte tankeläsare... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.