Alt fylla släpet med 18 säckar Hammenhögs toppdress från Byggmax / 14 från ICA Maxi
 
Här ryms 350 liter
 
  • En trädgårdskärra, plastkassar och byggkassar med jord och byggmaterial på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MaxHugo
  • Laddar…
Men det här måste väl funka lika bra om man vill undvika flera svängar?
 
  • Släpvagn med enkel axel parkerad inne i ett garage, sidovy med fokus på hjulet och flaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara gör't! :D Vad är det värsta som kan hända...att du får gräsmattan väldigt väldressad om nu fröna inte skulle gro. Generella tipset är ju ändå att grunda med frön innan man lägger ut det förgrodda, så nytt fint gräs lär du få hur som helst. (y)
 
  • Gilla
dpdp
  • Laddar…
Jag skulle nog grunda med byggplast i släpet för att skydda plywoodskivan...men annars är ju släpet bara en jättestor skottkärra, så jag ser inte att det skulle vara några som helst problem med metoden.
 
  • Gilla
dpdp
  • Laddar…
Klar med första vändan!
 
  • En skottkärra full med jord och en spade, bredvid fyra vita säckar med jord på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå skottkärra fylld med mörk jord bredvid tom säck och spade, utomhus på gräs nära grusgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skottkärra full med jord bredvid tre vita behållare fyllda med jord på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med vit markduk delvis utlagd på gräsmattan vid ett pågående markarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Behöver gräsfröna sol under förgrodden? Tänkte förgro dem på norrsidan om huset där jag har plats för detta.
 
M Mikaela123 skrev:
Behöver gräsfröna sol under förgrodden? Tänkte förgro dem på norrsidan om huset där jag har plats för detta.
Nej, de behöver inte sol under förgrodden. Men värme och fukt, så gärna inomhus.
 
  • Gilla
Mikaela123
  • Laddar…
Perfekt - tack för svar!:D
 
Jag återupprepar mitt tips om att spara plats: Förgro fröna utan jord i en bunke. Blöt dem, och låt rinna av. På med lock. Efter ett par dagar inomhus har de börjat gro (vitt ludd/antydan till skott) och kan då blandas ut i toppdress och ut på avsedd plats.

Aldrig att jag skulle ockupera skottkärror och annat för att förgro gräs i.

Gräsfrön behöver inte jord för att gro, de behöver fukt. Jorden håller fukt bra, men så länge de inte torkar ut (kanske behöver blötas ner om det är torrt i rummet) så går det att grodda dom utan.
 
  • Gilla
Mikaela123 och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Jag återupprepar mitt tips om att spara plats: Förgro fröna utan jord i en bunke. Blöt dem, och låt rinna av. På med lock. Efter ett par dagar inomhus har de börjat gro (vitt ludd/antydan till skott) och kan då blandas ut i toppdress och ut på avsedd plats.

Aldrig att jag skulle ockupera skottkärror och annat för att förgro gräs i.

Gräsfrön behöver inte jord för att gro, de behöver fukt. Jorden håller fukt bra, men så länge de inte torkar ut (kanske behöver blötas ner om det är torrt i rummet) så går det att grodda dom utan.
Intressant tips, speciellt nu när det är ont om regn här - ska testas!
 
A
Jag ska också testa,det brukar ta sex dagar för gräset att titta fram vid tidigare sådder,ska jämföras! :geek:
 
C
tensiden tensiden skrev:
Jag återupprepar mitt tips om att spara plats: Förgro fröna utan jord i en bunke. Blöt dem, och låt rinna av. På med lock. Efter ett par dagar inomhus har de börjat gro (vitt ludd/antydan till skott) och kan då blandas ut i toppdress och ut på avsedd plats.
Testade detta med en lite mindre mängd frö för att utvärdera metoden. Men jag vet inte riktigt om jag gjorde rätt då fröna förvandlades till en surt stinkande klump utan antydan till grodd. Men jag blandade ändå ut det med jord och spred ut det och nu ett par veckor senare har det faktiskt mot all förmodan tagit sig jättefint!
 
C cpalm skrev:
Testade detta med en lite mindre mängd frö för att utvärdera metoden. Men jag vet inte riktigt om jag gjorde rätt då fröna förvandlades till en surt stinkande klump utan antydan till grodd. Men jag blandade ändå ut det med jord och spred ut det och nu ett par veckor senare har det faktiskt mot all förmodan tagit sig jättefint!
Hm, kanske var för blött? Jag har låtit det rinna av ganska väl så att fröna bara varit fuktade. Då gror de och jag har sått ungefär när de får vitt ludd/början till grön grodd.
 
C
tensiden tensiden skrev:
Hm, kanske var för blött?
Ja, kanske det. Hällde fröna i ett durkslag, gav dem en rejäl dusch och lät det rinna av ordentligt innan jag hällde över dem i bunken.
Så det var inte fuktigare än att fröna kunde hålla vattnet, dvs. ingen vattensamling i botten på bunken.
Däremot kanske locket var lite för tätt? Eller så fick det stå lite för länge, men jag såg som sagt inga tendenser till grodd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.