T
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja. Och så rejält med pengar i statskassan.
Höll på att glömma, Solo og Diplomis.
Men visst har dom pengar, men dom pengarna får inte användas till att bygga upp infrastrukturen i Norge , som dom har inte järnväg igenom hela landet, eller dubbel fil på motorvägar , kunde inte sponsa SAS nu med pengar som Sv O Dansken gjort , så även om dom tar alla miljarder dom har sparat så räcker inte dessa pengar till att bygga upp så den når Svensk nivå på infrastruktur som vi byggt upp under decennier , skulle vi oxå sparat in på det ,hade vi säkert haft sparade pengar här i landet oxå. så titta vad högfarts tåg o dubbel spår kostar, lägg sedan den kostnaden på oljefonden så ser du att den räcker inte långt.
 
T Takläggare skrev:
Gör det lättar för dig, titta på dom Svenska systemen , där står det att dom är "Nordisk godkända" dom möter upp dom Norska kraven på allt . Utan dom är testade och godkända både här som hos er.
Det var det här jag tog upp med brand handläggaren på objektet och han sa rakt ut, ja Sverige ligger före. och deras system är godkända även i Norge.
Problemet med Svenskarna är att vi oftast har patent på lösningar och framtagandet av dessa , detta gillar inte Norge , utan vill använda sina egna produkter, vilket jag även förstår. för det är mycket Svenskt i Norge, allt från kylanläggningar till produkter , sprängmedel , butiker kedjor, färg, osv.
Kikade lite till och fann ut att det är två olika krav som gör det omöjligt att inte använda pappersremsa
Brandkraven kräver som du säger att det tättas
Och norsk standards behandling av gips godkänner enbart pappersremsa som skarvtätning.
 
T
R Ragganof skrev:
Kikade lite till och fann ut att det är två olika krav som gör det omöjligt att inte använda pappersremsa
Brandkraven kräver som du säger att det tättas
Och norsk standards behandling av gips godkänner enbart pappersremsa som skarvtätning.
Hmm , först måste du förstå att Norge ingår i EES avtalen , lite det Nav skandalen handlar om, Norge förstod inte att EES avtalet ligger över den norska lagen och föreskrifter , Med EES avtalen kommer klassificering i Euro klasser.
Och dom här avtalen gäller även i Norge och har ersatts era tidigare föreskrifter med dessa nya krav.
Det här förstår vi Svenskar och följer dessa,även utvecklar material och lösningar efter den, det här tog jag även med till Norge och Tromsö, där ingen förstod reglerna som dom gemensamma europeiska klasser för exempel brandmotstånd fastställs i , var tvungen och ta ut ingenjören från kommunen så han kunde bekräfta detta till mina kolleger. på så sätt blev jag den mest utbildade i vårt arbetslag.
 
T Takläggare skrev:
Hmm , först måste du förstå att Norge ingår i EES avtalen , lite det Nav skandalen handlar om, Norge förstod inte att EES avtalet ligger över den norska lagen och föreskrifter , Med EES avtalen kommer klassificering i Euro klasser.
Och dom här avtalen gäller även i Norge och har ersatts era tidigare föreskrifter med dessa nya krav.
Det här förstår vi Svenskar och följer dessa,även utvecklar material och lösningar efter den, det här tog jag även med till Norge och Tromsö, där ingen förstod reglerna som dom gemensamma europeiska klasser för exempel brandmotstånd fastställs i , var tvungen och ta ut ingenjören från kommunen så han kunde bekräfta detta till mina kolleger. på så sätt blev jag den mest utbildade i vårt arbetslag.
Hahaha... Så Norge kan inte sätta upp ett regelverk hus gips ska behandlas i Norge?
För det är de, det handlar om. Att gips måste spacklas med pappersremsa oansett var den sitter.
 
T
R Ragganof skrev:
Hahaha... Så Norge kan inte sätta upp ett regelverk hus gips ska behandlas i Norge?
För det är de, det handlar om. Att gips måste spacklas med pappersremsa oansett var den sitter.
Kopierar den så du kan läsa den på Norska. så kanske du förstår.

Felles prøvingsmetoder og klassifiseringsregler for branntekniske egenskaper gjelder i hele EØS-området. Dette medfører at vårt nasjonale system for å klassifisere materialer, overflater, kledninger, gulvbelegg og takbelegg (som In1, In2, Ut1, Ut2, K1-A, K1, K2, G og Ta) og bygningsdelers brannmotstand (som A60 eller B30) gradvis utgår. Den norske standarden NS 3919:1997 Brannteknisk klassifisering av materialer, bygningsdeler, kledninger og overflater erstattes av et system for klassifisering i ”Euroklasser”.

Felles europeiske klasser for produkters branntekniske egenskaper er fastlagt i
 
T Takläggare skrev:
Kopierar den så du kan läsa den på Norska. så kanske du förstår.

Felles prøvingsmetoder og klassifiseringsregler for branntekniske egenskaper gjelder i hele EØS-området. Dette medfører at vårt nasjonale system for å klassifisere materialer, overflater, kledninger, gulvbelegg og takbelegg (som In1, In2, Ut1, Ut2, K1-A, K1, K2, G og Ta) og bygningsdelers brannmotstand (som A60 eller B30) gradvis utgår. Den norske standarden NS 3919:1997 Brannteknisk klassifisering av materialer, bygningsdeler, kledninger og overflater erstattes av et system for klassifisering i ”Euroklasser”.

Felles europeiske klasser for produkters branntekniske egenskaper er fastlagt i
Du förstår inte ser jag, det handlar inte om brannklassifiering längre, utan behandling av gips enligt norsk standard.
Dessa två gör att ska man uppnå både brannklassifiering och godkänd ytbehandling enligt norsk standard är pappersremsa det enda.
 
T
R Ragganof skrev:
Du förstår inte ser jag, det handlar inte om brannklassifiering längre, utan behandling av gips enligt norsk standard.
Dessa två gör att ska man uppnå både brannklassifiering och godkänd ytbehandling enligt norsk standard är pappersremsa det enda.
Haha ja förstår man inte EES avtalet vad den innebär så uppfattar man som du, men förstår man den ,så gäller även dom Svenska framtagna reglerna i Norge oxå.
På så vis inge skillnad mellan Svenska o Norska regler, det var dit jag ville komma.
Och då förstår du att pappers remsan inte är nödvändig för att följa Norska byggregler.
 
T
R Ragganof skrev:
Du förstår inte ser jag, det handlar inte om brannklassifiering längre, utan behandling av gips enligt norsk standard.
Dessa två gör att ska man uppnå både brannklassifiering och godkänd ytbehandling enligt norsk standard är pappersremsa det enda.
Längst ner i texten står det att , under den blå texten, står det att den Norska standarden ersätts av Euroklasser.
 
T
Tar ut den på Svenska, jag börjar fundera på om du glömt hur man läser Norska. även om translate inte översätter den exakt så är den nära nog o förstå på Svenska
Då ser du vad den handlar om, " brand "

Brandteknisk klassificering av material, produkter och byggnadsdelar
Det finns två kategorier av brandtekniska egenskaper som är väsentliga i designen:

  • brandmotstånd hos byggnadskomponenter
  • material och produkters egenskaper vid brand
Vanliga testmetoder och klassificeringsregler för brandtekniska egenskaper gäller i hela EES-området. Detta innebär att vårt nationella system för klassificering av material, ytor, beklädnad, golvbeläggning och takbeläggning (som In1, In2, Ut1, Ut2, K1-A, K1, K2, G och Ta) och brandmotstånd hos byggnadskomponenter (som A60 eller B30) gradvis löper ut. Den norska standarden NS 3919: 1997 Brandteknisk klassificering av material, byggnadsdelar, beklädnad och ytor ersätts av ett system för klassificering i "Euro-klasser".

Gemensamma europeiska klasser för produkternas brandtekniska egenskaper fastställs i

 
T Takläggare skrev:
Tar ut den på Svenska, jag börjar fundera på om du glömt hur man läser Norska. även om translate inte översätter den exakt så är den nära nog o förstå på Svenska
Då ser du vad den handlar om, " brand "

Brandteknisk klassificering av material, produkter och byggnadsdelar
Det finns två kategorier av brandtekniska egenskaper som är väsentliga i designen:

  • brandmotstånd hos byggnadskomponenter
  • material och produkters egenskaper vid brand
Vanliga testmetoder och klassificeringsregler för brandtekniska egenskaper gäller i hela EES-området. Detta innebär att vårt nationella system för klassificering av material, ytor, beklädnad, golvbeläggning och takbeläggning (som In1, In2, Ut1, Ut2, K1-A, K1, K2, G och Ta) och brandmotstånd hos byggnadskomponenter (som A60 eller B30) gradvis löper ut. Den norska standarden NS 3919: 1997 Brandteknisk klassificering av material, byggnadsdelar, beklädnad och ytor ersätts av ett system för klassificering i "Euro-klasser".

Gemensamma europeiska klasser för produkternas brandtekniska egenskaper fastställs i

  • NS-EN 13501-1: 2018 Brandklassificering av byggnadsmaterial och byggnadsdelar. Del 1: Klassificering med resultat från testning av egenskaperna hos material under brand.
Varför tjatar du om brandteknisk?
 
T
R Ragganof skrev:
Varför tjatar du om brandteknisk?
Ja vad är en brand teknisk beskrivning?
Det är hur man bygger en brandklassad brand vägg, vilka material man ska använda, hur den ska byggas och monteras för att upp nå klasser som EI 30 eller EI 60 eller högre, dom här väggarna är framtagna av tillverkarna som testat och godkänt produkten och uppbyggnad , dom har provat systemet och ser att den håller vad dom lovar och vad avsedd för. som brandavskiljande väggar tak osv...
 
T Takläggare skrev:
Ja vad är en brand teknisk beskrivning?
Det är hur man bygger en brandklassad brand vägg, vilka material man ska använda, hur den ska byggas och monteras för att upp nå klasser som EI 30 eller EI 60 eller högre, dom här väggarna är framtagna av tillverkarna som testat och godkänt produkten och uppbyggnad , dom har provat systemet och ser att den håller vad dom lovar och vad avsedd för. som brandavskiljande väggar tak osv...
Pröva gå tillbaka och faktiskt läsa va jag skriver.
Och sluta tjata om brandtekniskt
 
T
R Ragganof skrev:
Pröva gå tillbaka och faktiskt läsa va jag skriver.
Och sluta tjata om brandtekniskt
Det jag säger är att det är inget krav på en pappers remsa i Norge, jag har pockat fram reglerna åt dig,
 
ns 3420-t maler- og beleggarbeider beskriver att gips måste behandlas med strimmel "papiremsa"
Men den gäller inte?
 
T
R Ragganof skrev:
ns 3420-t maler- og beleggarbeider beskriver att gips måste behandlas med strimmel "papiremsa"
Men den gäller inte?
Ja vad handlar Nav skandalen om? EES avtal kanske?
Samma gör du nu, jag har plockat fram att EES avtalet är det som gäller. inte dom gamla Norska reglerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.