Jag skrev redan tidigare om mina äventyr med min Electrolux EUF2748AOW-frys. Hittills har den samlat is i avloppsröret tills fläkten stannat, nu läcker smältvattnet in så jag har is inne i frysutrymmet. Iofs är det ju bättre, fläkten fungerar och frysen hålls kall men nu tänker jag byta ut f*nskapet. Manuell avfrostning är ett rent helv*te!

Så till min egentliga fråga; vad skall jag byta till? Jag söker efter en 185cm hög frys med fungerande självavfrostning. Är det premiummärket Miele som gäller eller finns det andra alternativ i något billigare prisklass. (detta eftersom jag vill ha ett matchande kylskåp)...;)
Duger t.ex. Samsung till något eller är det säkrare att hålla sig till "europeiska" fabrikat?
 
VardagsFixaren VardagsFixaren skrev:
Jag skrev redan tidigare om mina äventyr med min Electrolux EUF2748AOW-frys. Hittills har den samlat is i avloppsröret tills fläkten stannat, nu läcker smältvattnet in så jag har is inne i frysutrymmet. Iofs är det ju bättre, fläkten fungerar och frysen hålls kall men nu tänker jag byta ut f*nskapet. Manuell avfrostning är ett rent helv*te!

Så till min egentliga fråga; vad skall jag byta till? Jag söker efter en 185cm hög frys med fungerande självavfrostning. Är det premiummärket Miele som gäller eller finns det andra alternativ i något billigare prisklass. (detta eftersom jag vill ha ett matchande kylskåp)...;)
Duger t.ex. Samsung till något eller är det säkrare att hålla sig till "europeiska" fabrikat?
Har, och har också tidigare haft samsung. Kyl, frys samt side-by-side har alla varit bra och de är dessutom bra när det gäller hur inredningen är planerad så jag rekommenderar
 
  • Gilla
VardagsFixaren
  • Laddar…
Jag har skåp från Bosch.
KSF36PW3P / GSN36AW3P som matchar varandra. Vanliga vita.

Har visserligen bara haft dem ett knappt år men hittills har jag inte behövt hacka is nånstans. "No Frost" vilket tydligen är att man inte behöver avfrosta och det har som sagt fungerat hittills.

Inte billiga, ca 20.000 men jag fick dem för ca 15k, inkl 5 års garanti.

Tillverkade i Spanien, för övrigt.
 
  • Gilla
VardagsFixaren
  • Laddar…
A
samsungarna får dessa fel efter några år oxå och då bygger man om kylsystemet i frysen

lite dyrare Bosch/siemens kan vara bra,

på den befintliga ungersktillverkade/konstruerade electroluxen finns det en uppsjö av moddar
-tätning av gernomföringen på baksidan mha permagum
-ny ventil längs ner på röret
-byte av värmesäkringar i den kalla modulen
-otäta dörrar
-otätt i skarven mellan kabinett och plast (dörrkarmen)
 
  • Gilla
Ruttenrot och 1 till
  • Laddar…
EvaMLin
Har ett Siemens kg39nai36 sen i höstas som jag är mycket nöjd med. Finns inte tillstymmelse till is trots varm (nåja, bitvis) sommar och mycket gluttande i frysen.
Tidigare hade jag ett LG side-by-side som funkade perfekt i nästan 15 år, ingen is nånstans på alla år.
 
Jag har inget svar på frågan, men jag har en likadan frys och kan skriva under på att självavfrostningen inte fungerar. Min bygger upp is upptill innanför plastkåpan. Allt verkar vara frid och fröjd tills det blir för mycket is vilket märks på att det inte blir ordentligt kallt. Så istället för en "dum" frys där man i god tid ser när det är dags att frosta av så kanske man märker det när man percis kommit hem från affären med två kassar djupfryst, +27 ute...man flyttar runt lite på det som redan finns i frysen för att få plats och inser att brödet är mjukt. (Och det blir ju inte bättre av att det tar ett dygn för isklumpen att smälta när man frostar av den manuellt.)

Första gången tänkte jag att dörren kanske blivit stående på glänt så att det bildats mer is än avfrostningen hinner med, men nu har det hänt upprepade gånger. Senast kollade jag droppkaret på baksidan och där finns det bara damm, inte ett spår av att det skulle runnit några vattendroppas i dammet. I förra vecka började fläkten föra oväsen och så har det runnit is efter bakväggen och bildat en mindre glaciär i botten.

Min frys är tre år och ska ha fem års garanti (köpt på Elektrolux Home), så vi får väl se hur bra servicen är. (Jag felanmälde den i Måndags via formuläret på hemsidan, än har jag inte fått något svar.)
 
  • Gilla
Ruttenrot och 1 till
  • Laddar…
Jag har en Samsung 2011 kyl/frys och i den började rinna vatten in i frysutrymmet och fryste fast nedersta lådan. Eftrer några veckor såg det ut som ett fryst Niagara-fall. Vi tinade upp fanskapet tills allt is var borta och driftsatte den igen.
Efter några veckor samma sak och jag såg termostatbyte, sensorbyte, moderskortbyte mm framför mig, och eftersom min tid är dyrbar och min erfarenhet med kylskåp liten återstod bara skroten. Men jag gjorde ett sista försök, tinade upp alltihop, monterade alla plåtar mm i kylens bakre del för att komma åt avloppsröret och rensade det ordentligt. Eftersom plåtarna hade dålig passform satt jag bara tillbaka den som bär fläkten. Nu funkar saken utan besvär sedan några månader.
 
  • Gilla
Ruttenrot
  • Laddar…
Jepp, det verkar vara ett typfel på denna typ av frys. Precis som du säger, man märker inget innan det är kört, och avfrostningen är verkligt jobbig! Själv brukar jag demontera luftkanalens plattor på bakväggen, gallret framför kylelementet och sedan försiktigt låta kylelementet komma framåt/nedåt och sätta ett stöd under. Nu kommer man lättare åt att avfrosta, brukar använda min frus hårtork. ;)
Jag är inte heller alls nöjd med att fryseländet tar upp till 5-6 timmar på sig att bli kall igen, avfrostning är ett heldagsprojekt med allt demonterande, smältande, torkande och montering.
En gammaldags frys som sakteliga bildar is är egentligen betydligt vettigare.
Det finns dock självavfrostande frysar som fungerar fint, nu skulle det bara gälla att hitta rätt utan att behöva råna banken (som för övrigt inte har några kontanter mer):rofl:
Hoppas du får hjälp av servicen, här i Finland är garantin av någon anledning bara två år och Electrolux inställning var att voj voj, det är nog bara att betala för servicen...

B Bigfoot skrev:
Jag har inget svar på frågan, men jag har en likadan frys och kan skriva under på att självavfrostningen inte fungerar. Min bygger upp is upptill innanför plastkåpan. Allt verkar vara frid och fröjd tills det blir för mycket is vilket märks på att det inte blir ordentligt kallt. Så istället för en "dum" frys där man i god tid ser när det är dags att frosta av så kanske man märker det när man percis kommit hem från affären med två kassar djupfryst, +27 ute...man flyttar runt lite på det som redan finns i frysen för att få plats och inser att brödet är mjukt. (Och det blir ju inte bättre av att det tar ett dygn för isklumpen att smälta när man frostar av den manuellt.)

Första gången tänkte jag att dörren kanske blivit stående på glänt så att det bildats mer is än avfrostningen hinner med, men nu har det hänt upprepade gånger. Senast kollade jag droppkaret på baksidan och där finns det bara damm, inte ett spår av att det skulle runnit några vattendroppas i dammet. I förra vecka började fläkten föra oväsen och så har det runnit is efter bakväggen och bildat en mindre glaciär i botten.

Min frys är tre år och ska ha fem års garanti (köpt på Elektrolux Home), så vi får väl se hur bra servicen är. (Jag felanmälde den i Måndags via formuläret på hemsidan, än har jag inte fått något svar.)
 
Redigerat:
Min frys (Husqvarna QT3150) var torr som i butiken då jag anmodades att avfrosta den manuellt av Elux service.
Men så har den krånglat i ett. Displayen visar allt mellan 13 -18 minus trots att den inte hållit mer än 5-8 minus i skåpet! Har gått med "SF" ett tag men nu klarar inte heller "SuperFrost" att leverera .Kul med min Mariestad-kvalitet som skulle vara bättre än dagens Ungerndito.!?? :worried:
 
Mats-S
B Bigfoot skrev:
Min frys är tre år och ska ha fem års garanti (köpt på Elektrolux Home), så vi får väl se hur bra servicen är. (Jag felanmälde den i Måndags via formuläret på hemsidan, än har jag inte fått något svar.)
Min erfarenhet av reklamationer, oavsett om man har garanti eller ej, är att det är bättre att maila tillverkaren direkt för personlig kontakt.
Beskriv problemet sakligt och välformulerat, absolut inga spydigheter eller klagosånger, men gärna lite om att du valde produkten för att du hört gott om den och att du hade räknat med att den skulle fungera längre.

Jag har fått igenom mina reklamationer i princip alla gånger, vissa ggr även när garantin gått ut. Personlig kontakt lönar sig, kontaktformulären blir mera mainstream klagomål.

Lycka till med reklamationen :)
 
Mats-S
VardagsFixaren VardagsFixaren skrev:
Är det premiummärket Miele som gäller eller finns det andra alternativ i något billigare prisklass.
Har personligen tröttnat på alla sk premiummärken som påstås vara så mycket bättre och därav ganska stora prisskillnader.
Numera är det devisen "bra nog" som gäller, och det intressanta är att dessa vitvaror faktiskt funkat bättre än dom "fina" märkena som jag körde med tidigare. Och är oturen framme och man får förtida krångel så svider det inte så mycket att köpa en ny "bra nog" maskin, oftast får man 2st "bra nog" för 1st "fina premium-märket" :cool:
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Liten uppdatering av min Samsung 2011 kyl/frys som isade igen flera gånger. Rengöring av avloppsröret hjälpte nån gång (varför är det inte bättre åtkomligt och större i diameter?), men sedan var det dags igen. Nu har jag plockat ut nedersta lådan för den var inte användbar ändå, och nu funkar det! Ingen aning varför, men det gör det.
Tills nästa gång.
 
Jag kan väl uppdatera angående min Electrolux också då. Jag hade en reparatör här som konstaterade att det inte var isolerat ordentligt runt slangen där avfrostningsvattnet ska rinna ut. Han tryckte dit något skum/klet och nu har den i alla fall klarat sig över ett år utan behov av manuell avfrostning.
 
H
Vi har samma frys och hade hjälp av Electrolux för service 2 gånger, 2019 samt 2020 (inom 5-års garantitiden). Liknande problem satte igen sig för att avfrostningen inte fungera. Inget man direkt blev varse om utan helt plötsligt kunde den inte kyla vilket i sin tur visade sig bero på att kylpaketet frostat igen. Vi trodde i början att det kunde bero på att vår dotter skulle hämta glass och inte stängde dörren ok. Innan andra gången höll vi extra koll på fryspaket samt att ingen slarvade med dörren men fryspaketet isade igen. Tekniker här som bytte mycket mer elektronik. Därefter har den fungerat som den ska men nu två år senare så gav den plötsligt ifrån sig ljud som att fläkten skar ihop. Pratade med Electrolux som gav oss råd att avfrosta då is kan ha glidit in i fläkten. Nyfylld frys, rätt irriterad på de problem som finns med denna modell och känner att vi ska börja titta efter en ny.
Vi har dock kyl av samma märke och liknande modell. Kylen fungerar bra så vi får försöka hitta en ny frys som påminner om denna gamla i utseende
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.