A
Vi har köpt en integrerad diskmaskin från Siemens och undrar nu om den behöver sättas fast på något särskilt sätt? Det finns tvål hål på sidorna för att skruva fast i stommarna, det verkar ju smidigt. I övrigt finns en hel del småskruv och massa fästen med... behövs det?

Vår bänkskiva är i marmor, så vi undrar även om det är nödvändigt att diskmaskinen ska höjas och tryckas mot marmorskivan? Har sett att vissa har plankor emellan diskmaskinen och bänkskiva, är det rekommenderat för att diskmaskinen ska kännas "stabil" (vilket den redan verkar göra av att bara stå där)?
 
Så vitt jag förstår skall maskinen stå stadigt på sina fötter på underlaget.
Skall alltså inte tryckas mot bänkskivan ovanför.
Skruvarna på sidorna är till för att maskinen inte skall kunna tippas ut och välta framåt om t.ex. luckan inte vill öppnas.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så vitt jag förstår skall maskinen stå stadigt på sina fötter på underlaget.
Skall alltså inte tryckas mot bänkskivan ovanför.
Skruvarna på sidorna är till för att maskinen inte skall kunna tippas ut och välta framåt om t.ex. luckan inte vill öppnas.
Tack för svar. Det gör monteringen av luckan mycket smidigare, sätter man den för lågt eller högt kan man alltså justera den genom att höja eller sänka diskmaskinen.
 
diskmaskinen skall helst ligga an mot bänkskivan det för att minska risken att den tippar framåt när du drar ut en korg fulllastad med porslin, nu har du skruvat i sidorna men det skadar inte att bänkskivan oxså hjälper till
 
A
Ok men då låter det som att det kvittar så länge den står stadigt.

Vill helst undvika att trycka den mot stenskivan, tänker att vibration kanske kan skapa sprickor?
 
Skogshammaren skrev:
Ok men då låter det som att det kvittar så länge den står stadigt.

Vill helst undvika att trycka den mot stenskivan, tänker att vibration kanske kan skapa sprickor?
är där inte grön isolering överst på maskinen?
annars lämna 2-3mm mellanrum till bänkskivan, jag har inte hört talas om att diskmaskin skulle kunna skapa sprickor
 
Står det inte i installationsanvisningen?

Vår Husqvarnamaskin plockade jag ut nyligen och den sitter på så vis att två metallbleck som skruvas under bänkskivan hakar ner i spår i framkant på maskinen när man skruvar upp fötterna på densamma. Det gör att den inte går att dra ut när man drar i handtaget till luckan. Utan dessa fästen i ovankant drar man med sig hela maskinen ut.
 
A
man skruvar upp maskinen dikt an mot bänkskivan mha fötterna
skruvar med medskickade självjusterande bussningar fast maskinen i sidorna på intillliggande skåp
därefter använder man medskickad mall för att märka ut fästpunkterna på träluckan.
det finns en nyare modell av siemens som avviker lite från detta och det är en modell tillverkad i polen
 
A
Tack för alla svar. Anväbde två skivor som följde med för montering i sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.