Kan någon tipsa om företag som sysslar med bergvärme i sydvästra Skåne?
De flesta jag pratar med vill bara köra på luft/vatten alternativt grundvatten värme.

Jag förstår att det inte är optimalt med berggrunden, men som jag förstått det ska det fungera bara att man måste borra djupare.

Anledningen är att jag vill köra frikyla, slippa lådor på utsidan av huset och ha minimalt med strul. Så hade varit intressant att få in seriösa offerter för att se om bergvärme är rimligt, men de flesta företag verkar ointresserade av det. Har sett några äldte inlägg här på forumet med folk som varit nöjda trots att det i teorin inte är rätt berggrund.
 
Tittar man t.ex. på Lund i brunnsarkivet finns det en del energibrunnar men det kan vara ett jorddjup på 30, 50 eller 70 m ner till berget så det blir ganska kostsamt att skaffa bergvärme med så lång fodring av röret och djupare hål.
 
Det är just Lund jag sätt nämnas tidigare på forumet också.

Men hade varit intressant att kunna få en offert på vad det kostar här nere i Trelleborg, men vet inte vilka firmor man ska vända sig till, de riktigt lokala verkar inte jobba med bergvärme alls även om man frågar om det. Men kan vara värt en del extra pengar för borrhållet för mig för att ha en lösning med i slutändan minimalt med strul och goda möjgligheter till kyla.
 
Sökte i brunnsarkivet slumpmässigt på energibrunnar i Trelleborg och kunde bara hitta fastigheter med två eller flera korta borrhål såsom 25 - 50 m djupa. Ca 10 m jorddjup. De borde ju vara för grundvattenvärme då. Kunde inte hitta något vanligt bergvärmehål. Kanske bör du konsultera en geolog som kan sydvästra Skåne?
 
Varför inte köra grundvattenvärme/kyla?
 
Vanligast här nere är nog jordvärme. :thinking:
 
Ger ju tyvärr inte så bra kyla :/
 
Så är det ju tyvärr, själv funderar jag på om jag kan nyttja min borra till det.:thinking:
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Varför inte köra grundvattenvärme/kyla?
Jag har förstått det som att det är betydlgit mer strul med grundvattenvärne?
 
Ja grundvattenvärme känns som det har större potential för att gå sönder.
Som sagt, har man ytan är jordvärme ett alternativ.
Men det kan nog bli knepigt med frikylan då.
 
A ajn82 skrev:
Jag har förstått det som att det är betydlgit mer strul med grundvattenvärne?
Jag vet inte vad du menar med strul. Vid installation eller sen vid drift? Det man behöver ha koll på är vattenkvaliteten och att man får tillräckligt flöde.
Sen är ju grundvattenvärme väldigt effektivt och grundvattenkyla är ju helt överlägsen frikyla då du kan plocka ut hur mycket kyleffekt du orkar nästan utan att tappa någon effekt.
Givet att det finns tillräckligt med vatten i brunnen.
 
Har fått kontakt med ett par olika företag nu, det som löste knutten var att prata med ett borr företag först, så tog kontakt med HP Borrningar i Klippan.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Hur har det gått med ditt bergvärmeprojekt? Vi behöver byta vår luft/vattenvärmepump mot en effektivare men bergvärme hade ju varit toppen om det funkat.
 
Funkat bra, kört i ett år ungefär nu. Varit lite strul med pumpen och ett par återbesök av installatören, med ett byte av ett större kretskort efter att alla sensorer la av samtidigt.

Problemet är som jag förstått det mest att det finns mycket grundvatten som tränger upp vid borrning, och att man kan behöva mer foderrör än på andra ställen. Med en bit över 3000 kvm tomt + en välvillig bonde som granne var vattnet inget större problem.

Tror det blev 25 m foderrör på ena hållet, strax över 30 m på det andra, kan tydligen variera stort även över små avstånd.-
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Mycket intressant. Blev det översvämning när ni borrade så att det kom in vatten på grannens tomt, eller hur mycket grundvatten tränger upp? Vi har hyfsat tätt mellan husen här, 1024 kvm stor tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.