Jag har köpt ett timmerhus på 4 x 6 meter utan fönster och dörrar eftersom jag tänkte såga ut dessa själv. 1 dörr på ena långsidan och två fönster på andra långsidan har jag sågat ut. Alla öppningar är försedda med T-gotar. Nu ska de sista två dubbelfönstren in men jag inser att det blir väldigt lite vägg kvar mot hörnen. Totala bredden på fönstren 2 x 120 = 240 cm. Dessutom ska fönsterramen med T-goten in på varje sida. Dessa är 45 mm tjocka. 4 st sådana blir 18 cm till som måste sågas ut, totalt 240 + 18 cm = 258 cm. Ska man in med en stående regel mellan fönstren (för att i viss mån hindra nedsjunkningen av den stora öppningen) ska ju 45 mm till sågas bort. Totalt 262 cm (ca). Kvar på varje sida om fönstren blir då bara 69 cm vägg. Det är väl i minsta laget? Eller.

Jag funderar istället på att sätta in ett fönster på 180 cm. Tillkommer gör ramen med T-goten 2 x 45 mm = 9 cm. Totalt 189 cm som ska sågas ut. Då blir det 105 cm (ca) kvar på varje sida mor hörnet. Här kan jag inte ha någon stående regel på mitten eftersom fönsterramen är 180 cm bred. Tror ni som vet lite mer och har erfarenhet av detta att det är ok? Risk för kalvning? Nedsjunkning? Det är 2,5 stockvarv kvar ovanför fönstret. Väggen är inte en gavelsida utan en vägg som takstolarna vilar på.
 
Ok, att jag inte lär mig att inte ställa för långa frågor. Provar så här i stället.
Hur långa fönster kan jag ha i ett timmerhus där väggen är 4 meter lång mellan knutarna? Jag tänker mest på stabilitet runt knutar och nedsjunkning ovanför fönster.

Ett timmerhus under konstruktion med en 4 meter lång vägg utan fönster, förstärkt med stag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bortsett från det du tänker på så kommer det ju se helt sjukt ut med så stora fönster? Där föreställer man sig ju ett litet spröjsat fönster typ som på en stuga.
 
Staffans2000
Nersjunkningen över fönstret blir närmast noll.
 
S Stefan1972 skrev:
Bortsett från det du tänker på så kommer det ju se helt sjukt ut med så stora fönster? Där föreställer man sig ju ett litet spröjsat fönster typ som på en stuga.
Jo jag har också funderat på det estetiska och är fortfarande inte säker på hur göra. Därför försöker jag få in lite synpunkter i detta forum. Tack för åsikten.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nersjunkningen över fönstret blir närmast noll.
Tack för svaret! Med tiden lär det väl sjunka lite men det kommer ju att vara 3 -4 cm luft mellan ramen och stocken så det borde ju inte bli så mycket nedsjunkning de närmaste 50 åren. En kompis har en stuga som stått i 30 år med ett fönster på 2,5 meter. Det har ännu inte sjunkit någonting som man kan se så det du säger stämmer med den observationen.
 
Så stora föster skulle jag inte sätta in. Risken är att anslutande väggar bulnar eller hela timran kantrar i brist på förstyvande väggyta.
Det är ett helsike att reparera sådant i efterhand kan jag intyga.
 
H heimlaga skrev:
Så stora föster skulle jag inte sätta in. Risken är att anslutande väggar bulnar eller hela timran kantrar i brist på förstyvande väggyta.
Det är ett helsike att reparera sådant i efterhand kan jag intyga.
Tack för synpunkten. Det lät ju inte så bra. Hmm... Borde inte knutarna styva upp anslutande väggar, samt dymlingarna? De är satta 20 - 30 cm från knutarna. Tror du det kommer att bulna/kantra ändå? Fönsteröppningen kommer att ha T-gotar på sidorna som förstyvningar och så det kan sjunka ihop lite.
Vad anser du vara en maximal fönsteröppning på denna 4-meters vägg?
 
Knutarna i sig styvar ingenting om det inte finns någon väggyta som de kan ta styvning ifrån.

Jag är ingen stor expert men jag har hållit på och reparerat och riktat och bytt ruttna stockar i en del timmerstommar åt folk. Min magkänsla säger att med en 2,5 meter öppning på en 4 meters vägg så är du ungefär vid gränsen. Det kan gå bra men när du har valmöjlighet så är det ju onödigt att pressa gränser och ta risker. Jag har sett relativt nya sommarstugor med ungefär såna där proportioner som har kantrat helt och hållet.

Sätter du en stående stolpe i mitten måste den vara kilad på något vis så du kan knacka ut kilarna varefter timran sjunker. Man får räkna med 5 cm sjunkning per meter vägghöjd om timret är rått och proportionsvis mindre om det är halvtorrt. Är det väl lufttorkat i två år kan sjunkningen rentav bli bara 1 cm per meter.
En stående stolpe kommer annars att ta all last av väggen och antingen ge extrema punktlaster på väggen ovanför och under fönstren så att väggen bulnar av överbelastning där eller så avlastar den sidoväggarna så timran kantrar.
 
  • Gilla
BlindGåten och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Knutarna i sig styvar ingenting om det inte finns någon väggyta som de kan ta styvning ifrån.

Jag är ingen stor expert men jag har hållit på och reparerat och riktat och bytt ruttna stockar i en del timmerstommar åt folk. Min magkänsla säger att med en 2,5 meter öppning på en 4 meters vägg så är du ungefär vid gränsen. Det kan gå bra men när du har valmöjlighet så är det ju onödigt att pressa gränser och ta risker. Jag har sett relativt nya sommarstugor med ungefär såna där proportioner som har kantrat helt och hållet.

Sätter du en stående stolpe i mitten måste den vara kilad på något vis så du kan knacka ut kilarna varefter timran sjunker. Man får räkna med 5 cm sjunkning per meter vägghöjd om timret är rått och proportionsvis mindre om det är halvtorrt. Är det väl lufttorkat i två år kan sjunkningen rentav bli bara 1 cm per meter.
En stående stolpe kommer annars att ta all last av väggen och antingen ge extrema punktlaster på väggen ovanför och under fönstren så att väggen bulnar av överbelastning där eller så avlastar den sidoväggarna så timran kantrar.
Tack för dina välmotiverade synpunkter och råd och att du tog dig tid att svara. Mycket bra. Jag tar till mig dom och sätter in ett fönster på 180 cm istället. Då har jag över en meter på varje sida och det hoppas jag räcker. Det blir ingen stolpe i mitten i detta fall då det kommer att sitta tre fönster i en karm. Jag hoppas det är ok. Jag har läst en hel del inlägg och svar från dig i andra trådar och tycker du har väldigt många bra synpunkter.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nersjunkningen över fönstret blir närmast noll.
Nja, det kommer ju inte att sjunka direkt men över tiden så sjunker en timmerstomme på solsidan förvånansvärt mycket.

/ATW
 
Staffans2000
A ArneTW skrev:
Nja, det kommer ju inte att sjunka direkt men över tiden så sjunker en timmerstomme på solsidan förvånansvärt mycket.

/ATW
Såklart.
Men inte mer för att det är ett fönster utsågat i gaveln.

Staffan
 
  • Gilla
BlindGåten
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Nja, det kommer ju inte att sjunka direkt men över tiden så sjunker en timmerstomme på solsidan förvånansvärt mycket.

/ATW
Beror detta på att timret torkar mer på denna sida?
 
Ja.

Timmret anpassar sig till medelfuktigheten...

Så en södervägg är torrare n en norrvägg.

/ATW
 
  • Gilla
BlindGåten och 1 till
  • Laddar…
Det stämmer.

Och under våta perioder är väggarna torrare än utknutarna. Det är därför som det är rent förkastligt att låta draget gå ut i utknutarna med tät passning. Så gör man på moderna maskingjorda timror men därför är det väldigt vanligt med tryckskador i utknutarna. Förr skulle det alltid vara litet glapp i höjdled mellan utknutarna och så skall det vara.
 
  • Gilla
ArneTW och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.