Altanvänner, vädjar till er som har bättre öga för design och mer erfarenhet än vad jag har.

Vi är i startgroparna att dränera om huset, så den befintliga altanen kommer få demonteras.
I samband med detta tänker jag försöka vara långt framme i planeringen. Även om vi inte får till en ny altan i år så kommer det ju så småningom.

Det jag behöver hjälp med är era idéer och tankar på utformning av ny altan.

Huset ser ut såhär idag:


Så långt som vi har kommit i våra tankar är att vi vill ha en altan som går utmed hela huset på den sidan som bilden visar, och gärna 1-2 meter ut till höger om huset. Detta dels för att man ska kunna se runt husknuten, då den nya entrén kommer att ligga på den sidan i framtiden, samt skapa lite tak över en arbetsbänk som står nere vid garagenedfarten som ligger precis till höger om huset.
Det vi också har bestämt är att vi vill ha komposit-trall, då vi har en nyfiken liten krabat hemma som kommer vilja springa barfota i många år, och vi har mycket dåliga erfarenheter av barnfötter mot trätrall.

Hur tycker ni vi bör utforma altanen? Höjd, djup, staket eller öppen trappa med växlande djupa steg som också kan användas som sittplatser? Dock kommer det behövas ha räcke längst till höger där det blir långt ned.
Om räcke, hur ska detta se ut? Glest reglat och sätta tyg under småbarnsåren?
Altanen kommer ligga i direkt söderläge.

Tanken just nu är sittplats för normalt bord längst till höger, i mitten utekök + grill och längst till vänster lounge-del.

Vilken kulör på kompositen ska vi välja? Jag är inne på att jag tycker mest om den gråa eller rödaktiga.
Takpannorna kommer med tiden bytas ut, troligen till svarta, värt att nämna.
Om det inte är så att en annan kulör passar betydligt bättre. Kanske gråa pannor, för att liva med grå altan?
Olika färger och mönster av komposit-trallprover utlagda på en trädäck altan för jämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasaden är grovputsad, har för mig att det kallas spritputs, med mycket grova korn.

Funderar också på framtida solskydd. Ev blir det en markis som flörtar med 50-talet, men är också inne på att ha en segelduk på rulle, som man drar ut i 2 riktningar när man vill ha solskydd.

Vad säger ni? Tankar, idéer och funderingar. Väldigt lite är 100% spikat, och detta ska inte utföras i år, så finns gott om tid för att göra det så bra som möjligt.

Tack på förhand.
 
Efter en hektiskt och arbetsmässigt tung sommar börjar vi äntligen få tillbaka trädgården, sakta sakta.
Såhär ser det ut i nuläget, efter att återfyllningen är klar och avjämningen pågår. Således inte helt klar, men man kan skönja slutresultatet av markarbetena.

Hoppas att denna bild ska ge lite mer up-to-date och kanske någon som har lite idéer kring det hela?

Trädgård under återställning med avjämnad mark, skottkärra och en arbetspågående bakgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
X xph skrev:
Det vi också har bestämt är att vi vill ha komposit-trall, då vi har en nyfiken liten krabat hemma som kommer vilja springa barfota i många år, och vi har mycket dåliga erfarenheter av barnfötter mot trätrall.
Värt att tänka på är att komposit blir mycket varmt i solen. Barfota fötter eller ett barn som vill lägga sig ner på mage där tror jag är mycket värre än en eller två stickor.
 
Mycket intressant. Har hört att de mörkare kulörerna kan bli varma, men inte så varma. Har du själv upplevt detta?

H hrt skrev:
Värt att tänka på är att komposit blir mycket varmt i solen. Barfota fötter eller ett barn som vill lägga sig ner på mage där tror jag är mycket värre än en eller två stickor.
 
H
X xph skrev:
Mycket intressant. Har hört att de mörkare kulörerna kan bli varma, men inte så varma. Har du själv upplevt detta?
Vi valde bort komposit till fördel för vanlig trall därför att jag hört och läst att komposit blev väldigt varmt i solen (så varmt att det gjorde ont att gå på) och att de löste det genom att spola av det med vattenslangen sen ska det ha blivit ok igen, men det var ingen lösning som jag tyckte var hållbar. Ljusare färger ska också vara mindre varma.
Det finns sannolikt någon här på forumet som har komposit som kan ge förstahandsinformation huruvida det stämmer eller ej med värmen, detta är som sagt bara något jag har hört/sett andra berätta.

Vi valde vanlig trall med dold skruvning istället för att minimera risk för stickor.
 
Hemmakatten
Det är ett fint, typiskt 50-talshus! På den tiden hade man inte så stora altaner utan de var mindre, ibland inskjutna. Risken med en så pass stor altan (med stort segel) som ni planerar är att själva huset "försvinner" och att det blir en altan med ett tillhörande hus istället för tvärtom.

Jag skulle nog istället utgått från där den tidigare altanen var och byggt ut den utåt trädgården. Tyvärr har jag inga andra bra idéer.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Nej, det känns inte som en hållbar lösning att spola med vatten varje gång man vill beträda den. Tror jag får försöka få fatt på någon som har en sådan trall och känna på den en varm sommardag.


H hrt skrev:
Vi valde bort komposit till fördel för vanlig trall därför att jag hört och läst att komposit blev väldigt varmt i solen (så varmt att det gjorde ont att gå på) och att de löste det genom att spola av det med vattenslangen sen ska det ha blivit ok igen, men det var ingen lösning som jag tyckte var hållbar. Ljusare färger ska också vara mindre varma.
Det finns sannolikt någon här på forumet som har komposit som kan ge förstahandsinformation huruvida det stämmer eller ej med värmen, detta är som sagt bara något jag har hört/sett andra berätta.

Vi valde vanlig trall med dold skruvning istället för att minimera risk för stickor.
 
Du tänker att man behåller den positionen som altanen har haft och bygger den i samma riktning, men större och längre ut från huset?

Vi kände också att en sån stor altan som vi tänker oss skulle äta upp huset, därav att vi funderade på att ha altanen öppen, så det inte är ett räcke runt hela altanen, men det kanske inte är tillräckligt för att man ska se huset ändå.


Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det är ett fint, typiskt 50-talshus! På den tiden hade man inte så stora altaner utan de var mindre, ibland inskjutna. Risken med en så pass stor altan (med stort segel) som ni planerar är att själva huset "försvinner" och att det blir en altan med ett tillhörande hus istället för tvärtom.

Jag skulle nog istället utgått från där den tidigare altanen var och byggt ut den utåt trädgården. Tyvärr har jag inga andra bra idéer.
 
BirgitS
X xph skrev:
Hur tycker ni vi bör utforma altanen? Höjd, djup, staket eller öppen trappa med växlande djupa steg som också kan användas som sittplatser? Dock kommer det behövas ha räcke längst till höger där det blir långt ned.
Om räcke, hur ska detta se ut? Glest reglat och sätta tyg under småbarnsåren?
Som jag ser det ska det alltid vara barnsäkert för även när ni inte har småbarn längre så kan det komma småbarn på besök. Många smala, ljusa reglar dominerar mindre än färre och breda. Det är väl 10 cm som är max tillåtet avstånd av barnsäkerhetsskäl så det blir ju mycket genomsyn.

En trappa där stegen varierar är vare sig bra för barn eller äldre med nedsatt syn, alltför stor risk att någon trampar fel.

Om man vill att altanen inte ska bli så dominerande kan man ju ha två stycken på olika höjd eftersom marken varierar i höjdled, en till vänster för sittgrupp och en till höger för matgrupp som då är på en lägre höjd, så lågt det går.

X xph skrev:
Vilken kulör på kompositen ska vi välja? Jag är inne på att jag tycker mest om den gråa eller rödaktiga.
Takpannorna kommer med tiden bytas ut, troligen till svarta, värt att nämna.
Jag skulle nog undvika rödaktigt ihop med gul fasad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.