Tomture61
Nu på sommaren har jag 65-70% luftfuktighet och +18-20 gr .
Garaget är nybyggt med 150 mm isolering i väggar , 300 mm i tak , plastat överallt . 200 mm cellplast under betongplattan .
Har en luftvärmepump som jag provat att ställa i kyldrift (+19gr) i ett dygn , har högre lfh nu !
Har ventilation men har pluggat den + springan under garageporten 10-20mm
Vad göra :thinking:
 
Det är naturligt att du får högre luftfuktighet om du sänker temperaturen i garaget.

Ska du sänka luftfuktigheten så måste du ändra mängden fukt i garaget.
 
Tomture61
Byurn Byurn skrev:
Det är naturligt att du får högre luftfuktighet om du sänker temperaturen i garaget.

Ska du sänka luftfuktigheten så måste du ändra mängden fukt i garaget.
Vid kyldrift funkar a/c som luftavfuktare , därför det sitter ett kondensvattenrör på anläggningen .
 
Jo, men då temperaturen sjunker så ökar den relativa luftfuktigheten. Vilken process vinner?

Du får ju däremot inte mer fukt i garaget.
 
Tomture61
Ska jag tolka detta som att den absoluta luftfuktigheten inte är ngt som kommer att få mina verktyg / veteranbil att rosta ?
 
65-70% vid 18-20 grader är väl inget galet kring den här årstiden? Håll 22 grader så har du runt 60% under samma förutsättningar, såvida du inte tillför fukt på något sätt?
 
Annars kanske en lämplig woods avfuktare eller dylikt duger för att hålla nere fukten under sensommaren?
 
Tomture61
Det svalaste stället är garaget men det känns som det samtidigt är fuktigaste , man börjar att svettas fort fast temp är låg :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.