P
Jag har haft 2st DW745 och den första hette bara DW745 på sidan där jag beställde den men när jag fick hem den så var det QS som kom. Den andra som jag köpte hette oxå QS.. Så är det inte så att alla heter QS? och att butikerna inte skriver med det?
Dock tror ja Jula fick nåt restlager och sålde dom för den verkar va utgående.
Den har utgått hos de flesta näthandlare om man kollar prisjakt, och nu är det väll DW7492 som skall ersätta den om man ser till klingstorleken och den helt nya DW7485 som verka va nåt mellanting?(210mm klinga)


https://www.proffsmagasinet.se/mask...=PMProduct_28797842&nosto=productpage-nosto-6

Ni som har DW7492, har den mjukstart? eller är det på gränsen skjuta proppar där med?
 
Jag har en DeWalt DW7492 den har ingen mjukstart tyvärr. Men jag gillar den skarpt. Är inget proffs men för ett hemmasnickeri är den kanon tycker jag. Bytte klinga till en 60 tands för spån och plyfa. 24 tandarn som hänger med duger ju med, en ger inga fina snitt på skivmaterial. Duger såklart till att klyva reglar mm.

Fördelen med 7492 är att den har en arm som du lossar klyvkniven på ifall du vill byta mellan klingskydd eller bara klyvkniv. Juseringen med ratt för anhållet tycker jag är kanon. Det är ju storebrorsan till DW745. Rent fysiskt är den inte så mycket större men den har lite mer påkostade detaljer.

Hade jag haft en stor träverkstad hade jag gått på en större såg med 3-fas och remdrift. Men på mina 24kvm (uppdelat på 2 rum) så finns tyvärr inte utrymmet.
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Märket Rigid i usa = AEG i europa
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Jag behöver en bordssåg och en kapsåg, helst flyttbara för husrenovering. Sugen på dewalts stora bordssåg men ser att makita har en kombisåg och undrar om den ger två funktioner till priset av en. Erfarenheter av makita kombi? Bättre att köpa dewalts stora eller lilla bordssåg och en separat kap/gersåg? Tacksam för alla tips!
 
Min erfarenhet säger att du ska undvika kombimaskiner.
Ska du vara mobil även med bordssågen finns det alternativ.
DeWalts bordssågar har bra renommé, gärna med tillhörande ställning med hjul. Eller varför inte Metabos TS 254 med inbyggda ben och hjul.
https://www.proffsmagasinet.se/mask...MI6YTW2Jip6wIVsiB7Ch0OEQDFEAQYAiABEgI2D_D_BwE

https://www.proffsmagasinet.se/mask...MI6bir6Zip6wIVAxd7Ch18xwJaEAQYASABEgJQ8fD_BwE

Sen nästan vilken kap/ger som helst av känt märke med ett bra bord till.
 
K knockeosmocke skrev:
Jag behöver en bordssåg och en kapsåg, helst flyttbara för husrenovering. Sugen på dewalts stora bordssåg men ser att makita har en kombisåg och undrar om den ger två funktioner till priset av en. Erfarenheter av makita kombi? Bättre att köpa dewalts stora eller lilla bordssåg och en separat kap/gersåg? Tacksam för alla tips!
De som tagit sig ut ur Platons grotta känner ofta att kapgersåg inte är bästa lösningen utan föredrar en handcirkel med skena för de flesta jobben, tex festool hkc eller liknande maskin. En sådan lösning är till sin natur väldigt mobil.
 
  • Gilla
knockeosmocke och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Min erfarenhet säger att du ska undvika kombimaskiner.
Ska du vara mobil även med bordssågen finns det alternativ.
DeWalts bordssågar har bra renommé, gärna med tillhörande ställning med hjul. Eller varför inte Metabos TS 254 med inbyggda ben och hjul.
[länk]

[länk]

Sen nästan vilken kap/ger som helst av känt märke med ett bra bord till.

Tack för goda råd!
 
nanowire nanowire skrev:
De som tagit sig ut ur Platons grotta känner ofta att kapgersåg inte är bästa lösningen utan föredrar en handcirkel med skena för de flesta jobben, tex festool hkc eller liknande maskin. En sådan lösning är till sin natur väldigt mobil.
Tack för goda råd!
 
nanowire nanowire skrev:
De som tagit sig ut ur Platons grotta känner ofta att kapgersåg inte är bästa lösningen utan föredrar en handcirkel med skena för de flesta jobben, tex festool hkc eller liknande maskin. En sådan lösning är till sin natur väldigt mobil.
Intressant såg. Finns den i både batteri och med sladd? Orkar batteri även senvuxet timmer? Har en 18 v ryobi cirkelsåg som tycks för svag.
 
P
Såg nu att Hikoki kommer med sin bordsåg till sverige..
Det kommer två olika, en multivolt 36v som man kan köra endera på batteri eller med adapter för 230v..
Och en för 230v,1500watt med 254mm klinga!
Det som gör denna mycket intressant (iaf för mig) är att den har samma underbara anhåll som Dewalt dvs kugghjul fram och bak och man låser anhållet med en spak, samt mjukstart och motorbroms:love:!!!!!... ser man på delarna så är det likadant som Dewalt!

Så kommer denna på kampanj till bra pris så blir det köp:cool:
https://hikoki-powertools.se/mediabank/store/20095/HiKOKI-Magasin-nr2-2020-IA.pdf
 
  • Hikoki bordsåg på ställning med hjul, multivolt 36v/230v, 1500w, 254mm klinga, kugghjulsanhåll, mjukstart och motorbroms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
K knockeosmocke skrev:
Intressant såg. Finns den i både batteri och med sladd? Orkar batteri även senvuxet timmer? Har en 18 v ryobi cirkelsåg som tycks för svag.
En, för ändamålet bra, och tunn klinga är extra viktigt på en batterisåg. Jag använder 1,65 mm på min sladdcirkel och det gör stor skillnad mot tex 2,2 mm.
Om du menar just hkc så har jag ingen sån men tror den finns i både batteri- och nätversion.
 
HKC 18V klarar det mesta men den dö lite om man trycker på. Man får komma ihåg vad det är för verktyg så brukar det gå bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.