Hej

Vi har ett parti med ekplank som har legat på tork i en ladugård de närmaste 10-15 åren som vi funderar på att sälja.

Tänkte mest kolla vad man ska ta för pris.

Mått
Bredd: 3000 mm
Höjd: 50 mm
Djup: 200-350 mm

Luftfuktighet: ca 13%
Det rör sig inte om 1, utan flertal.
Självklart finns det kvistar och skavanker, några raka och andra skålade
 
Jag tar mig friheten att ändra dina benämningar av dimensioner till:
Längd: 3000
Bredd: 200-350
Tjocklek: 50

Okantad europeisk ek (extra prima kvalite) går lös på 2171 kr/kvm i den tjockleken (52mm) på calexicowood
Dina bredaste plank är ca 1kvm (3*0.350 = 1.05) men utan bilder/besök är det naturligtvis svårt att göra någon exakt bedömning av kvaliten på just dina plank.
Om de är mycket böjda/snea eller har sprickor i sig så tappar man ju ganska mycket när man hyvlar.


/Ivar
 
Hej ivp
Tack så jätte mycket för svar och benämningen du skriver är så klart rätt.

Detta var precis vad jag behövde veta.
Räknar inte med att få de pengarna men vill inte heller sälja det för billigt.
 
  • Gilla
Ullafur
  • Laddar…
Om du har facebook så finns det ett par grupper som riktar in sig på ”Köp och sälj snickerivirke”.

Du skulle kunna kolla vad folk tar betalt där och med lite tur kan du även hitta en köpare.
 
T Trunk skrev:
Om du har facebook så finns det ett par grupper som riktar in sig på ”Köp och sälj snickerivirke”.

Du skulle kunna kolla vad folk tar betalt där och med lite tur kan du även hitta en köpare.
Finns även en säljavdelning här på byggahus... ;-)
 
Vilka bra ideer, kanske kan lägga upp både ek och gran plank. Blir att fotografera och mäta i helgen
 
I ivp skrev:
Finns även en säljavdelning här på byggahus... ;-)
Ja jo men... Köp och säljdelen på byggahus är tyvärr ganska inaktiv, de flesta annonser får väl knappt ett enda svar.

Om man dessutom vill använda forumet för att få ett hum om vad ens prylar är värda är det ännu svårare, finvirke lyser tyvärr (återigen) med sin frånvaro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.