Hej! Jag ska lägga in nytt golv och läste idag om "industriparkett". Jag undrar vad som skiljer denna parkett från vanlig!Tacksam för svar! Mvh.
 
Den är tjockare och av bättre kvalité än vanlig. Den används ju i kommersiella och allmänna lokaliteter. ;)

Hittade denna beskrivning på norska:
HØYKANTPARKETT (INDUSTRIPARKETT):
Små lameller 8 x 23 x 160 mm satt på høykant. Sett ovenfra og bortover gulvet ser man striper i bredde 160 mm, bestående av lameller stående på høykant. Dermed får man et kraftig gulv i tykkelse 23 mm.
Et gulv av høykantparkett har et eget utseende, og er ikke så ømfintlig for skraper og sår som en vanlig parkett.

Blev du klokare? ??? ;)
 
Lite=) Nu ska jag ta reda på var man kan hitta sådana golv! Tack för svar!
 
Även de "vanliga" (Pergo, Alloc m.fl.) golvtillverkarna har golv med bättre kvalitet för kommersiell användning. ;)
 
Okej:) Råkar du veta var priset brukar ligga på?
 
Tror att du får räkna med 300-350kr/m2.
 
Hej

Jag har läst att sådana golv ofta måste slipas + behandlas efter inläggning vilket ger ett totalpris på upp mot 1000:-/kvm, jag tror jag läste det i Sköna Hem för nåt nummer sen....

Jag måste säga att dessa golv kan vara riktigt grymma!

/ PJ
 
Ja, dem är jätte läckra men ack så dyra :(
Jag får väl lägga in en oljad ekparkett! det är ju faktiskt helt ok det med=)
 

hittade följande på http://www.almedalstragolv.se/olikatyper.html, kan det vara samma sak?

Kubb
Kubbgolv är små klossar av trä som läggs med ändträet uppåt och hellimmas mot underlaget.

Golven får en fullständigt enastående stryktålighet och kan i princip slipas om hur många gånger som helst. Vanligast i industrilokaler. Mycket lämpligt i kök och hall.

Idag kan vi erbjuda kubbgolv i alla vanligast förekommande träslag
 
:) ja det där zebranogolvet är inte dumt det ... ::)
 
Vi lade kubbgolv i vårt vardagsrum på 25 m2. Köpte furubräder 125x45 och sågade själv upp det i lagom bitar. Lät det torka inomhus en tid och lade sedan ut det (och limmade) själva. Det tog tid med de c:a 6000 bitarna men ack så snyggt, behagligt och lättskött det blev. Nu ska vi bygga ett nytt hus och ska då lägga sådant golv i hela husets nedervåning förutom tvätt och bad. Vi är 60+ och vågar ge oss på det för att det är så himla snyggt så därför kan vi tänka oss det extra jobbet.
 
Årets trådlyft?
 
  • Gilla
Riggen
  • Laddar…
Noseone skrev:
Årets trådlyft?
9 år senare, tycker du verkligen det är sent? ;)

Bättre sent än aldrig trots allt!
 
Om man ska lyfta en tråd 8 år senare så gäller det att komma med den typen av galenskaper som att lägga 6000 bitar på ett golv. Vill höra mer, och posta bilder!
 
ja bilder tack. Är själv sugen på att göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.