Efter att upptäckt mögel mellan golvspånskivan och laminatgolvet, undrar jag hur man går vidare. Jag har tagit bort hela golvkonstruktionen, samt satt in en avfuktare i rummet.
 
Vad har du under spånskivan?
Hur ser källaren ut i övrigt?

//AA
 
Två av golven är försänkta 10cm,för att kunna regla upp golvet och lägga trägolv som hamnar i samma nivå som övriga källargolv som är rena betonggolv. Det är dessa reglade golv som har mögel mellan spånskiva och laminatgolvet.
 
Hur såg spånskivan ut?
Mögel på båda sidorna eller bara på en sida?

Frågan är om du har tillskjutande fukt underifrån?

om du bara har mögel på ovansidan av spångolvet så är det kanske fukt som kommit ner i samband med moppning av golvet.

Annars tycker jag att du ska använda Nivell reglar och eventuellt även en frånluftsfläkt att lufta utrymmet under spångolvet.

//AA
 
Jag tror att bästa lösningen är att lägga klinker på golven, så slipper man vara orolig för återkommande mögellukt. Först måste jag sanera och få bort mögellukten.
 
Det kan du såklart göra.
Om du vill ha upp höjden så kan du fylla med frigolit och gjuta betong ovanpå.

//AA
 
Tack för tipsen, jag har lite att fundera över. Efter lite efterforskning visar det sig att dränering inte fungerade under ett antal år, och därför har fukt kommit in i källaren och orsakat problemen. Numera har vi kontrollerat så att dräneringen fungerar som den ska, så det är att putsa ytterväggen som är fuktskadad.
 
L Lpn48 skrev:
Två av golven är försänkta 10cm,för att kunna regla upp golvet och lägga trägolv som hamnar i samma nivå som övriga källargolv som är rena betonggolv. Det är dessa reglade golv som har mögel mellan spånskiva och laminatgolvet.
Laminatgolvet är helt tätt och har hållit fukt mot spånet
Så det krävs en diffspärr och ventilation för att hålla fukten i schack
 
J
L Lpn48 skrev:
Efter att upptäckt mögel mellan golvspånskivan och laminatgolvet, undrar jag hur man går vidare. Jag har tagit bort hela golvkonstruktionen, samt satt in en avfuktare i rummet.
Se till att ha värme i källaren som torkar ut i alla utrymmen. En luftavfuktare jobbar bara lokalt dessvärre, så håller man inte tempen uppe så finns risk för nya fuktskador även om en luftavfuktare står o jobbar, men som inte ger verkan i utrymmen längre bort eler "bakom väggen" Ett vanligt misstag många gör är att ha övertro på luftfuktare och "spara pengar" genom att kallställa källaren där det tidigare varit uppvärmt! Tänk på det! Det spar ingenting! Tvärt om så kan det bli långsiktigt stora problem om man kallställer, såvida det inte är ett gammalt jordkällar-valv....som från början var gjort för sval temp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.