Har ett gammalt trägolv i vardagsrum och matsal, känns som det borde vara lastgammalt. Vi tänker riva ut det då det ligger gammal illaluktande spånisolering under. Frågan är till er kunniga;
Vad är det för golv och hur lossar man enklast? Verkar sitta med gigantiska spikar.
Och är det något värde i det, tänker om det är lönt med en 'plocka väck och få det gratis'-annons.
Tillägg: någon som vet vad det är för träslag?
:cool:
/Rickard
 
  • Gammalt slitet trägolv med tydliga spikar i ett rum, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt trägolv med synliga spikar och slitage, möjligt äldre träslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvet tror jag är gran.
Att få bort det utan att skada det torde vara svårt, få se om någon har ett bra tips.

Om golvet är spontat är det mycket svårt att riva utan att skada det, kan gå att längdsåga bort en tilja och därifrån försöka slå upp en och en tilja, kanske tigersåga bort spik under när du har skapat en glipa.

Kommer dock att ta tid.
 
  • Gilla
RickyRickardo
  • Laddar…
surris
Illaluktande spånisolering? :) hur kommer det sig?
 
  • Gilla
Thobbe86
  • Laddar…
Ser ut som ett gammalt undergolv av gran som lackats. Har inget värde när det är borttaget. Hur vet du att det är isoleringen som luktar?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Ser ut som ett gammalt undergolv av gran som lackats. Har inget värde när det är borttaget. Hur vet du att det är isoleringen som luktar?
Det vet jag egentligen inte. Men kommer en lukt från trossbotten som luktar gammalt.
Förra ägarna har haft någon form av hunduppfödning och misstänker att de stänkt lite här och var, så även golvet luktar lite skumt.
Oavsett anledning så ska allt rivas väck
D Dr Jumping Jack skrev:
Ser ut som ett gammalt undergolv av gran som lackats. Har inget värde när det är borttaget. Hur vet du att det är isoleringen som luktar?
Vet faktiskt inte, bara antar egentligen.
Golvet luktar också på sina ställen. Gamla ägaren hade massa hundar (någon form av hunduppfödning) som jag också tror har gjort sitt. Luktar typ gammalt hus. Men kan säkert vara något annat värre:surprised: oavsett så ska allt väck och göras om. Är källare under och taket under golvet ser bra ut nerifrån.
När jag lossar en list så ser jag ner på trossbotten och isoleringen ser okej ut, men väldigt nedsjunken (ska tilläggas att jag kan väldigt lite om gamla hus)
 
Villa vista Villa vista skrev:
Golvet tror jag är gran.
Att få bort det utan att skada det torde vara svårt, få se om någon har ett bra tips.

Om golvet är spontat är det mycket svårt att riva utan att skada det, kan gå att längdsåga bort en tilja och därifrån försöka slå upp en och en tilja, kanske tigersåga bort spik under när du har skapat en glipa.

Kommer dock att ta tid.
Tack! Då blir det att bara riva (y)
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Vad skall du lägga istället? Det är mycket jobb att ta bort det golvet! Tänk på att du kanske måste ta bort golvlisterna och då måste ha en teknik som inte skadar väggbeklädnad. Menar du att det luktar i huset av isoleringen under golvet?
Ja men tyvärr måste det bort, vill kolla så att allt står rätt till under och sen är det ojämnt. Har rivit väck golv i flera andra rum, men de har varit betydligt nyare och enklare att få väck.
Kommer satsa på ny isolering och sedan golvspån.
Det luktar enbart i de rummet, är inte säker på att det är isoleringen, mögel, gammalt hundkiss eller något annat. Därför vill jag verkligen få väck det..
 
Du har nog rätt! Det är nog bäst att få bort golvet helt. Det blir väl en grov kofot. Fundera på hur du löser det vid golvlisten (fodret) innan du startar.
 
  • Gilla
RickyRickardo
  • Laddar…
surris
Om du ska riva så använd cirkelsåg och såga av brädorna i varje fack. Det underlättar.
 
  • Gilla
RickyRickardo
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Du har nog rätt! Det är nog bäst att få bort golvet helt. Det blir väl en grov kofot. Fundera på hur du löser det vid golvlisten (fodret) innan du startar.
Tack för tipsen!
Ja listerna behöver bytas så de fasat ur för gamla elelement som är ett minne blott, så det behövs inga försiktiga åtgärder där (y)
 
surris mattias1jonsson skrev:
Om du ska riva så använd cirkelsåg och såga av brädorna i varje fack. Det underlättar.
Bra idé, tack! (y)(y)
 
Bahco spikutdragare 38 brukar fungera bra. Kan ibland vara skönt med mindre mängd sågspån i luften, men det kanske inte spelar någon roll i detta fall.
 
  • Gilla
RickyRickardo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.