Jag håller på att planera för ombyggnad av entré hemma. Dels vill jag bredda öppningen något och då sitter det 2 stolpar (se bild markering) som jag dels vill ta bort för att kunna frigöra utrymme för en fullbreddstrappa ned.

Det kanske är svårt att svara på men jag provar att fråga här på forumet om det är någon som kan avgöra bara från bild om dessa 2 stolpar är bärande eller ej?

Röd trävilla med markerade stolpar vid entré, som en användare vill ta bort för trappbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
surris
P pennybridge skrev:
Jag håller på att planera för ombyggnad av entré hemma. Dels vill jag bredda öppningen något och då sitter det 2 stolpar (se bild markering) som jag dels vill ta bort för att kunna frigöra utrymme för en fullbreddstrappa ned.

Det kanske är svårt att svara på men jag provar att fråga här på forumet om det är någon som kan avgöra bara från bild om dessa 2 stolpar är bärande eller ej?

[bild]
Ja. Du kan inte ta bort dom helt, flytta ut dom mot hörnen lite kan du göra.
 
surris mattias1jonsson skrev:
Ja. Du kan inte ta bort dom helt, flytta ut dom mot hörnen lite kan du göra.
Tack för snabbt svar. Man kan kanske växla av dem då upptill? Inget jag tänkt göra själv utan tar in en byggfirma som får göra det åt mig men bra att veta vad man har för alternativ innan man kontaktar några olika byggfirmor.
 

Bästa svaret

surris
P pennybridge skrev:
Tack för snabbt svar. Man kan kanske växla av dem då upptill? Inget jag tänkt göra själv utan tar in en byggfirma som får göra det åt mig men bra att veta vad man har för alternativ innan man kontaktar några olika byggfirmor.
Jo det går ju lägga dit en kraftigare balk. Kan ju såklart va så med att den befintliga klarar sig utan stolparna med, men det är omöjligt att avgöra på bara bilden. Stolparna är ju där av en anledning, annars hade man nog kört korta stolpar som går precis ovanför räcket.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
surris mattias1jonsson skrev:
Jo det går ju lägga dit en kraftigare balk. Kan ju såklart va så med att den befintliga klarar sig utan stolparna med, men det är omöjligt att avgöra på bara bilden. Stolparna är ju där av en anledning, annars hade man nog kört korta stolpar som går precis ovanför räcket.
Tack! Jag tar kontakt med byggfirma och ber dem kika närmre på det :)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nej dom är inte bärande. Av att drömma på bilden är altanen djupare än 1200, därav finns där fler takstolar som är avburna på yttre bärlinor. Och att gaveltakstolen skulle vara av annan konstruktion är mycket osannolikt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hörnstolparna står ju på plintar i backen, det gör inte de två i mitten. Det är min synpunkt i frågan.
 
  • Gilla
jkm75
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Hörnstolparna står ju på plintar i backen, det gör inte de två i mitten. Det är min synpunkt i frågan.
Ja det var det jag reagerade över också, hade det varit plintar så hade jag tagit för givet att de var bärande.
Nu har jag dock kontaktat en snickare som får komma och kika på det så får vi se :)
 
Jag tror inte heller att de bär, men tillsammans med staketet motverkar de väl skjuvningskrafterna. Det finns väl iofs fler sätt att lösa det på, men det finns alltså en risk att framkanten börjar luta åt sidan om man inte hanterar de krafterna.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
surris
Vill förtydliga mitt svar lite. Nej dom är ju inte bärande på det sättet att hela taket kommer rasa ihop om du tar bort dom, men dom fyller förmodligen någon funktion annars skulle man nog haft korta stolpar som jag nämner tidigare. (men inte säkert) finns ju tex som Nötegårdsgubben nämner skjuvningskrafter som dem motverkar.
Tycker det är bra att du tar in en snickare som kan kolla på det, om du inte själv kan bedöma evemtuella konsekvenser av att ta bort stolparna.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Hej

Riv ner innertaket på verandan.
Då kan snickaren se konstruktionen på det hela.
Givet att taket på verandan är väl fäst i huset kommer den inte tippa åt något håll.
Säkerställ alltså att takstolskonstruktionen är väl fäst i huset.
Förstärk den yttre takstolen på insidan så den håller.
Säkerställ stolparnas infästning i takstolen och golvet ner mot plintarna, kanske är du tvungen att sätta tjockare/starkare stolp och förankra de bättre mot plintarna.
Ta bort de mittre stolparna.

Det där kommer gå bra, lycka till och gör en uppföljning vartefter för oss nyfikna.

/W
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Hej,

Denna tråden är nu 1 år gammal och mycket har hänt sedan senast... Dock står stolparna kvar :D

Röd trähusfasad med nyslipade stolpar på verandan, två omålade stolpar, svensk flagga och grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har skrapat av, slipat och grundat alla stolparna för nymålning... De två inre är dock inte rörda då jag fortfarande hoppas på att kunna ta bort dem! Försöker få tag på en byggfirma som har tid bara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.