optimum
masterjompa masterjompa skrev:
Hej vad är det för trall du köpt? Det låter helt otroligt, är det vanlig tryckt (grön) 120*28 märkt NTR/AB. Tyckte det såg ut som fin lärk trall :). Men du fick ju till det bra. Man får verkligen kolla upp vad man får för grejer ... bra jobbat.

Ja det är en hel vetenskap det här med trall. Vissa plaskar dikt an och vissa med mellanrum. Vill ju inte att det sväller ihop heller när det blir fuktigt i luften. Då knäcker man skruven och får glappa bräder...kanske bättre och lägga klinker som utomlands ;)

Jonas
Tackar för berömmet :cool: Jo det tog lite längre tid än tidigare och snörade upp så jag inte spände pilbåge av trallen.

Helt vanlig billig trall från Byggmax.
Förra året jag byggde altan vid stugan så var det virke från Karl Hedin med samma förändringar.
Samma typ av virke men 28x145 då.
Då använde jag morakniv som distans och har rejäla springor nu.
Dock var det kvalitetskillnader. Virket från Byggmax har jag fått slänga en del och kapat bort kvistar och andra fula saker.
På virket från Karl Hedin var det väldigt lite fel. Dock något dyrare.

Skruvade då och nu med rostfri skruv. Mycket segare och riskerar inte att gå av.

Impregnerad trall från Byggmax, 28x120 storlek, med prisinformation och köpalternativ.
 
F
optimum optimum skrev:
Tackar för berömmet :cool: Jo det tog lite längre tid än tidigare och snörade upp så jag inte spände pilbåge av trallen.

Helt vanlig billig trall från Byggmax.
Förra året jag byggde altan vid stugan så var det virke från Karl Hedin med samma förändringar.
Samma typ av virke men 28x145 då.
Då använde jag morakniv som distans och har rejäla springor nu.
Dock var det kvalitetskillnader. Virket från Byggmax har jag fått slänga en del och kapat bort kvistar och andra fula saker.
På virket från Karl Hedin var det väldigt lite fel. Dock något dyrare.

Skruvade då och nu med rostfri skruv. Mycket segare och riskerar inte att gå av.

[bild]
Lustigt, jag la väl med en kniv/tumstocksblad och har väl ca 5mm mitt på sommaren. Förra altanen la jag dikt an på dyngblött och det kommer jag aldrig göra igen, smällde av rostfria skruv varje vinter.
 
Gillar bygga i tryckt då precisionen ändå blir ungefärlig - eller "trä är ett levande material" som jag skyller på om det blir någon glipa. Byggt trappa, bro och soffa med tryckt från Byggmax nu i sommar - direkt från deras hyllor som varit mer nypåfyllda denna sommar än tidigare så får se hur det torkar...

Gillar rillad trall då bl.a. trallskruven kan dras ner i en rilla så skallen definitivt inte sticker upp.

Rörande mellanrum mellan plankor gjorde jag trappstegen utan springa medan bron har ett knivblad (+aningen välvd) och soffans sits en ngt tjockare trälist (fast skiljer i "kurvningen").

Trallskruv mest rostfri men A2 eller A4 lite "slumpartat" - och några vart nog ytbehandlad C2 eller C4 - svårt det där med olika klasser - rätt olika prisklasser också :sweat:

Soffans sittbrädor dock monterade med dolda träplugg och uteträlim, vart i detta sammanhang bättre än den vitmålade Hillerstorp-soffa jag inspirerades av med synliga skruvskallar. "Utemöbel i tryckimpregnerat?" undrar någon, men ja, här i "ådalen" smälter det in ;)

Trappa och bro byggda av tryckt trä i en grönskande skogsmiljö, med detaljer av rillad trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.