Hej jag tänkte höra här
Jag har på jobbet en rider 15v2 med Kawasaki motor.
När jag kom tillbaka från semestern så har någon mupp använt den och kört i för hårt i för högt gräs. Jag fick höra att den hade gått riktigt tungt sen så börja den läka ut sig all olja.
Jag tittade på den och det såg ut som att det kom från bottendelen. Jag har lyft av motorn och den läker mellan packboxen och utgående axel.
Jag tog ut tätningen och stoppa i en ny och satte tillbaka motorn, den fortsätter ändå läka fast bara när motorn är igång med motorn av så verkar den inte läka. Vad skulle kunna orsaka läckage mer än en dåligt tätning? Bilden är med gamla packboxen och med den läckte det mera och avslagen
Oljelekkage vid axeln och den gamla packboxen på en rider gräsklippares motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nahaufnahme des Typenschilds einer Kawasaki-Maschine mit Modell- und Seriennummern, mit sichtbaren Ölspuren im Hintergrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Täppt vevhusventilation kan göra att oljan helt enkelt trycker sig förbi packboxar, förutsatt att tätningen inte gick sönder vid montering så skulle jag ta en titt på det, vet ej hur det ser ut på just din motor
 
För mkt olja, dålig vevhusventilation, otät packbox alternativt att axeln inte är som den ska.
 
Okey hur fungerar vevhusventilationen på en sån här och hur provar jag den om den är blockerad eller inte?
 
När kolven rör sig upp så släpper den in luft o tvärtom när kolven rör sig nedåt. Är den tät så måste innehållet ta ivägen någonstans. Antingen förbränns oljan eller så tar den vägen genom packningar och packbox. Brukar vara en liten plåtlåda med packning och ibland en slang som leder intaget till ett bättre ställe om den sitter dåligt till. Sitter oftast bakom motorn i anslutning till vevhuset. Är inte hemma på Kawasakis motorer men det borde vara något liknande. Du skriver helt enkelt loss den och kollar att den släpper igenom och tar in luft .
 
Jag hitta den nog Rostigt motorblock med skadad oljesticka, indikerar möjlig problematik i vevhusventilationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smutsig motor med avtagen oljesticka och synliga rörstumpar, indikationer på kontrollerad vevhusventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skruvade av oljestickan och blåste igenom turer och det gick bra luften kommer ur hålet där och vrider jag runt motorn lite så blir det som stock och man kan inte blåsa igenom. Jag kan även blåsa igenom rörstumpen på baksidan av luftburken. Så jag har inget fel på vevhusventilationen antar jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.