Har läst nån gammal tråd om detta, men tänker att det kanske finns fler erfarenheter nu. Jag har ett litet kök och ska ta bort kaklet för det trillar snart ner själv... Min tanke är att ha en vanlig tapet bakom och silikona och lacka flera ggr med ngn typ av starkt lack, eller vinyltapet med lack om det gör någon skillnad. Vanlig tapet hade ju vart skoj, då det finns mer att välja på. Finns det nån erfarenhet av detta? :)
 
Tapet funkar bra, man brukar sätta det bakom en glasskiva som utgör stänkskydd.

//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Tapet funkar bra, man brukar sätta det bakom en glasskiva som utgör stänkskydd.

//Ronnie
Jag vill inte ha nån glasskiva, eller plexiglas. :thinking: Utan undrar om det går bra med bara tapet och lack.
:D
 
HusabergMia HusabergMia skrev:
Har läst nån gammal tråd om detta, men tänker att det kanske finns fler erfarenheter nu. Jag har ett litet kök och ska ta bort kaklet för det trillar snart ner själv... Min tanke är att ha en vanlig tapet bakom och silikona och lacka flera ggr med ngn typ av starkt lack, eller vinyltapet med lack om det gör någon skillnad. Vanlig tapet hade ju vart skoj, då det finns mer att välja på. Finns det nån erfarenhet av detta? :)
Hur har det gått ? Funderar också på lack.
 
"Går" är ju en definitionssak...kort livslängd hursomhaver...
 
Varför inte glasskiva? Hade jag satt med glas, hade det blivit med den bättre typen av tavelglas (den har säker något speciellt namn) som inte reflekterar ljus så som vanligt glas gör. Dyrare, men definitivt mer osynligt för ögat.
 
tensiden tensiden skrev:
Varför inte glasskiva? Hade jag satt med glas, hade det blivit med den bättre typen av tavelglas (den har säker något speciellt namn) som inte reflekterar ljus så som vanligt glas gör. Dyrare, men definitivt mer osynligt för ögat.
Kommer nog ha glas upp till fönsterhöjd typ 25 cm, men funderar på att lacka ovanför
 
Har inte kommit vidare, mer än att efter en massa googlande troligen landat i att det inte blir tapet utan ev en rostfri plåt istället. Som jag lackar med nån hammarlack... Verkar högst osäkert med tapet och lack tyvärr.
 
Tack för svar. Hos mig blir det nog glas ovanpå tapet. Fick tips av snickare att ändå lacka göre eftersom det kan bildas kondens
 
Vi hade tapet med glasskiva i gamla lägenheten. Var riktigt nöjd, lätt att rengöra speciellt :)
 
Jag hade tapet med bara lack, fungerade i alla år jag bodde där, däremot har jag sett flera glasskivor som har sugit upp fukt kapillärt från diskbänken. så vill man ändå ha glas får man vara noggrann med tätningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.