Hemmakatten
Som sagt, min kommentar var allmän, inte riktad till någon speciell.

Men, är det så att man först nu, i år, fått bättre inkomster, så finns det ändå ingen "rätt" att man ska kunna köpa hus. Spara först! Det är alldagliga råd som alla ekonomer ger.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Som sagt, min kommentar var allmän, inte riktad till någon speciell.

Men, är det så att man först nu, i år, fått bättre inkomster, så finns det ändå ingen "rätt" att man ska kunna köpa hus. Spara först! Det är alldagliga råd som alla ekonomer ger.
Och det är väl hur mycket man har möjlighet att köpa för vi diskuterar? Vem hävdar att man har rätt att köpa dyrare?
 
Jag är inte husägare och har därför inte helkoll på hur det fungerar med lån och dylikt, men personligen skulle jag skulle inte vilja (våga) sätta mig i så stor skuld och ta så mycket lån att ekonomin hänger på marginaler. Jag skulle vara nervös att något oförutsett skulle inträffa (med bygget eller på det personliga planet) och jag står där utan buffert och massa avbetalningar. Dessutom sparar jag hellre under längre tid för att ha möjlighet att kunna köpa det hus jag vill och inte ”nöja mig” med det billigaste möjliga bara för att jag saknar tålamod att vänta. Jag tycker även om känslan av stolthet när jag sparat, slitit och kämpat för att nå mitt mål (gammalmodigt värdering enligt vänner), men alla tänker olika.

OT kanske, men en reflektion efter att ha läst flera trådar kring lån och husbyggande.
 
Redigerat:
M MetteKson skrev:
Jag är inte husägare och har därför inte helkoll på hur det fungerar med lån och dylikt, men personligen skulle jag skulle inte vilja (våga) sätta mig i så stor skuld och ta så mycket lån att ekonomin hänger på marginaler. Jag skulle vara nervös att något oförutsett skulle inträffa (med bygget eller på det personliga planet) och jag står där utan buffert och massa avbetalningar. Dessutom sparar jag hellre under längre tid för att ha möjlighet att kunna köpa det hus jag vill och inte ”nöja mig” med det billigaste möjliga bara för att jag saknar tålamod att vänta. Jag tycker även om känslan av stolthet när jag sparat, slitit och kämpat för att nå mitt mål (gammalmodigt enligt vänner).

OT kanske, men en reflektion efter att ha läst flera trådar kring lån och husbyggande.
Och andra, som jag, som är 50+ och vantrivs i min lägenhet och har kontantinsats så att jag kan köpa ett hus för 2,4 miljoner kommer att slå till så fort ett lämpligt objekt dyker upp. Med mina nästan 40000 netto ut per månad kommer det inte vara på marginalen. Har inte tiden att spara 300000 till och behöver inte det heller för det går att hitta ett ok hus här för 1,5 miljoner. Vet inte hur mycket du menar att man ska spara ihop innan man får lov att köpa hus.
 
Börjar känna att det nästan är mer värt att bygga ett nytt hus med Älvsbyhus. Än att köpa ett begagnat för ca 2,5miljoner +/- några hundra tusen. Där stort renoveringsbehov ligger, många gånger flertal eller några av punkterna tak, dränering, kök, fönster, värmekälla, ytskikt osv.

Landar ju på nästan samma månadskostnad liksom..
 
T Toogoodtobetrue skrev:
Och andra, som jag, som är 50+ och vantrivs i min lägenhet och har kontantinsats så att jag kan köpa ett hus för 2,4 miljoner kommer att slå till så fort ett lämpligt objekt dyker upp. Med mina nästan 40000 netto ut per månad kommer det inte vara på marginalen. Har inte tiden att spara 300000 till och behöver inte det heller för det går att hitta ett ok hus här för 1,5 miljoner. Vet inte hur mycket du menar att man ska spara ihop innan man får lov att köpa hus.
Du får lov att köpa hus när du vill, det var endast mina tankar när det talas om blancolån, låna av släktingar och diverse varianter att få till ekonomin. Jag tycker det känns stressat och ovisst.

Det är okej att låna till husköp, jag menar inte att man ska samla ihop till hela huset. Du vantrivs i din lägenhet och vill därifrån och det värderar du högt. Jag trivs i min lägenhet och väntar tills jag hittar en plats med goda förutsättningar där jag kan rita mitt eget hus. Det värderar jag högt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Toogoodtobetrue
  • Laddar…
T torbrand skrev:
Börjar känna att det nästan är mer värt att bygga ett nytt hus med Älvsbyhus. Än att köpa ett begagnat för ca 2,5miljoner +/- några hundra tusen. Där stort renoveringsbehov ligger, många gånger flertal eller några av punkterna tak, dränering, kök, fönster, värmekälla, ytskikt osv.

Landar ju på nästan samma månadskostnad liksom..
Tänk bara på att det blir en jämförelse mellan äpplen och päron ( om inte det befintliga huset också råkar vara ett Älvsbyhus förstås). Det är ju ett budgethus inte för inte.
 
T Toogoodtobetrue skrev:
Tänk bara på att det blir en jämförelse mellan äpplen och päron ( om inte det befintliga huset också råkar vara ett Älvsbyhus förstås). Det är ju ett budgethus inte för inte.
Absolut det kan jag hålla med om. Men vet inte om jag klassar ett 70 tals hus med källare respektive oisolerad platta på mark så mkt högre med alla de numera kända konstruktions missarna.. Får huvudvärk av detta geniknöls gnuggade hahaha!

Blir väl gråhårig innan 30 :crysmile:
 
  • Gilla
Toogoodtobetrue
  • Laddar…
Hej,

Sitter och har kommit ganska långt i processen att bygga hus. Två i konster bara lån på lägenheten vi har idag. Dock är det mycket osäkerhet till vad man får ut om kanske 18 mån när ev hus är klart. Gjort en förhandsvärdering på vårt projekt som är 350000 lägre än produktionskalkylen så det känns inte bra. Väntar besked från banken vad de säger. Svårt att spara ihop allt för mycket. Som många skriver man måste nästan vara inne i det sen tidigare för att ha pengarna även om de är låsta. Tänker försöka köpa tomten med de sparade pengar som finns för att sen spara ihop kanske 75000-100000 på tiden bygget tar. Förutsatt att vi får ihop det. Blir till att göra avkall på en del saker men huset väger upp det.
 
B Bugszappa skrev:
Hej,

Sitter och har kommit ganska långt i processen att bygga hus. Två i konster bara lån på lägenheten vi har idag. Dock är det mycket osäkerhet till vad man får ut om kanske 18 mån när ev hus är klart. Gjort en förhandsvärdering på vårt projekt som är 350000 lägre än produktionskalkylen så det känns inte bra. Väntar besked från banken vad de säger. Svårt att spara ihop allt för mycket. Som många skriver man måste nästan vara inne i det sen tidigare för att ha pengarna även om de är låsta. Tänker försöka köpa tomten med de sparade pengar som finns för att sen spara ihop kanske 75000-100000 på tiden bygget tar. Förutsatt att vi får ihop det. Blir till att göra avkall på en del saker men huset väger upp det.
Har ni kontantinsats så att ni kan täcka att förhandsvärderingen inte ens nåt upp till produktionskostnaden? Ni kommer bara få låna 85% av det som huset värderas till när det är dags att lägga om byggnadskreditiv till bolån. Får ni ens bygnadskreditiv upp till produktionskostnaden?
 
Ja det får vi men oron är att bygga något som är mindre värt för mig ( dock utan erfarenhet att bygga sen tidigare) känns det som en varningsklocka
 
Det är en varningsklocka. Det kan ju hända att man får för sig att flytta tätt på att man flyttat in av någon outgrundlig anledning så det är bra att ha med i betänkligheterna
 
Bumpar lite.
Är på jakt efter info om hur insatsen räknas ut. Säg att lånetaket är 3,3milj. Slutvärdering blir hypotetiskt 4milj och prodkostnad 3,7.
85% av 4milj är 3,4. Tar man då 3,7 - 3,4=300tusen + mellanskillnad ner till 3,3?
Eller behöver man inte ta hänsyn till 3,3 då?

Någon som har erfarenhet här?
 
Du får bara lån på 3.3, resten blir kontant oberoende om slutnotan är 3.7 eller 4.
 
Men isf om de blir värt 4,5milj.
85% av 4,5milj =3,85milj
3,85milj-3,7=185
3,7-3,3 =400tus
Kan man då räkna bort 185 av de 400?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.