Vi har ett hus som är byggt på 1800-talet som används främst sommartid. Ska bygga om köket och har tänkt ha öppna hyllor ovanför köksbänk och spis. Tycker att köksfläkt tar för mycket utrymme och har inget behov av att ha en sån. Kan öppna fönstren om det skulle bli för osigt. Finns det någon nackdel, tänker på ventilation/fukt i huset, att inte ha fläkt? Det fanns ingen innan vi köpte huset.
 
Du kan märka att du får städa upp mer flott och os-fläckar runtom i rummet. Det var det jag främst märkte när jag renoverade.
Det finns ju fläktar att sätta på bänkskivan oxå om ni inte vill ha någon ovanför spisen.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Sätt en fläkt i väggen som du kan köra då du lagar mat.
Jag monterade en fläkt med kolfilter. Kör den på 150w invertern som fixar 230V i stugan. Fungerar som tänkt.
Mitt sommarstugekök
Ett lantligt kök med vita skåp och en väggmonterad fläkt ovanför spisen, utsikt mot en träveranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
C CarinaBerg skrev:
Du kan märka att du får städa upp mer flott och os-fläckar runtom i rummet. Det var det jag främst märkte när jag renoverade.
Det finns ju fläktar att sätta på bänkskivan oxå om ni inte vill ha någon ovanför spisen.
Vad är det för slags fläkt som man sätter på bänkskivan?
 
GoC GoC skrev:
Sätt en fläkt i väggen som du kan köra då du lagar mat.
Jag monterade en fläkt med kolfilter. Kör den på 150w invertern som fixar 230V i stugan. Fungerar som tänkt.
Mitt sommarstugekök
[bild]
Snygg fläkt. Varifrån har du köpt den?
 
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Snygg fläkt. Varifrån har du köpt den?
Den köpte jag på Ikea, knapp tusenlapp på fyndavdelningen.
Gashällen är också från fyndavdelningen 1200kr
Hela köket under 10.000kr
 
  • Gilla
Ängsanna och 1 till
  • Laddar…
Visst kan man vara utan fläkt. Men det kommer att bli flottigt lite överallt i köket.

Sedan kan jag berätta om en lite märklig incident som troligen berodde på avsaknad av fläkt.

När jag var i lägre tonåren, så drabbades vi av en brandicident på annandag jul. Det började lukta rök i mitt rum som låg ovanför köket. Brandkåren tillkallades, som efter att ha påbörjat uppbrytning av golvet upptäcktes ett elfel. Ledningarna gick i gamla metallrör, röret som försåg taklampan i köket, gick i golvet precis vid min säng. Röret var vitglödgat när de bröt upp golvet, och bjälken det satt mot hade börjat förkolna.

Så vad har det med fläkt att göra. Jo min mamma tillagade på den tiden julskinka från grunden, den skulle kokas i ett antal timmar, för att sedan griljeras i ugn. När den kokade så rådde "lutzendimma" i köket (köksfläkten var trasig). Troligen hade ånga trängt upp i elröret, och kondenserat där. Och det fanns tydligen en skada på isoleringen så att det kunde börja gå ström via kondensvattnet. Trådarna i röret hade förkolnat på en sträcka av 1 meter. Fökolnad plast leder ström. Men dåligt så det blir mer värme. Förkolnandet hade troligen börjat efter julskinke kokandet, och sedan accelererat de ca 3 dagar som gick innan det började lukta rök från den förkolnade träbjälken.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Oj, så otäckt.
 
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Vad är det för slags fläkt som man sätter på bänkskivan?
Finns inbyggda i hällen som exempelvis Ikeas Fördelaktig eller så finns det såna man fäller in i bänkskivan som exempelvis Franke Dawn
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
C CarinaBerg skrev:
Finns inbyggda i hällen som exempelvis Ikeas Fördelaktig eller så finns det såna man fäller in i bänkskivan som exempelvis Franke Dawn
Tack, har du egen erfarenhet av någon av dem?
 
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Tack, har du egen erfarenhet av någon av dem?
Nej, det har jag tyvärr inte.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Den köpte jag på Ikea, knapp tusenlapp på fyndavdelningen.
Gashällen är också från fyndavdelningen 1200kr
Hela köket under 10.000kr
Är det ikeas diskho också? Material? Hur är kvaliten?
 
Har kört utan köksfläkt i vår sommarstuga i tre år nu. Det är ingen bra långsiktig lösning skulle jag säga. Alla ytor blir smått fettiga med tiden och när man steker något som osar så luktar det i hela huset. Det har dock absolut inte varit något stort problem än så länge men vi kommer skaffa en fläkt så snart jag hittat en bra murare som ska mura upp en spiselkrans.
 
GoC GoC skrev:
Ja det är Ikeas Disco :)

[länk]
Är du nöjd med den? Undrar om ytan blir repig, sliten etc, jämfört med rostfritt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.