Det finns också så kallade guerilla-anläggningar eller balkongkraftverk. Det är solcellsanläggningar på max 500 - 600 W AC-uteffekt 230 Volt. De har så kallade modulväxelriktare och består av ca 2 solcellsmoduler vardera på ca 325 Wp. De är tillåtna i en del länder. De kan kopplas in på husets elnät via speciell vägguttag(Wieland). Tanken är att täcka husets tomgångsförbrukning.
 
Ok tack för alla svar
En sån microinverter, har ni någon länk till en sådan?
Eller vad man ska söka på för att hitta en som man kan koppla till nätet?
 
Googla microinverter så får du upp förslag.
 
Om du söker på internet med sökmotor t.ex. med startpage.com då kommer du att hitta.
Använd sökord som "Balkonkraftwerk", Guerilla-Kraftwerk", "Mini-Kraftwerk"

Modulväxelriktare Envertech EVT-560 är tydligen en modulväxerliktare man kan koppla 2 st solcellsmoduler till, varje ca 310 Wp.
 
Redigerat:
C Cambudgie skrev:
Menar du att du får 1kr/kWh? Hur stor anläggning har du och vad gav du för den?

Själv får jag ca 20 öre / såld kWh. Man blir inte direkt miljonär på det kan jag säga fast det vart vacker väder dom senaste veckorna ;)
Min anläggning är på 6.2kW och jag gav 90.000kr för den. Det betyder att jag måste sälja 450 MWh för att gå break even, tar ca 80 år att få ihop så mycket. Så nä, sälja lönar sig inte.
Jag brukar ligga på runt 30-40 öre men det jag skrev stämmer faktiskt. Just nu säljer jag för 106öre dock är det molnigt.
Jag har timdebitering både för sälja och köpa.
Anläggningen är på 6kw om inte minnet sviker mig. Och kosta runt 70k
Sen fick jag 30% tillbaka av kostnaden så slutsumman runt 50k.
Anläggningen producerar runt 5800kwh pm året och det ger att återbetalningstiden är runt 9år.
Även om jag skulle sälja för 20 öre så får jag ju 60 öre på tillbaka på skatten så jag skulle ändå få 4600kr tillbaka om året dvs en återbetalningstid på runt 11 år.
Så, klart det lönar sig.
Att jag dessutom kompenserar mitt energi utag när jag kör elbil med solcellerna gör det hela ännu bättre
 
A Arnodt skrev:
Om du söker på internet med sökmotor t.ex. med startpage.com då kommer du att hitta.
Använd sökord som "Balkonkraftwerk", Guerilla-Kraftwerk", "Mini-Kraftwerk"

Modulväxelriktare Envertech EVT-560 är tydligen en modulväxerliktare man kan koppla 2 st solcellsmoduler till, varje ca 310 Wp.
Den såg ju vettig ut och priset går ju leva med.
Vad kan det kosta ungefär att byta elmätare?
 
Har du en modern elmätare som kan mäta energi på två håll, import och export, då behöver din elmätare inte bytas ut. Har du däremot en äldre elmätare som inte kan detta, är ditt elnätsbolag skyldiga enligt lag att byta utan kostnad för dig när du installerar solcellsanläggning, som ansluts till fastighetens elnät. Så det är inte dyrt, för dig, men kostar för ditt elnätsbolag.
 
Aha det låter ju kanon.
Så I princip skulle jag kunna slänga upp solceller på 1kw eller så, köpa en 1200w mikroinverter för 2500kr och lite elektriker, kablar och kontakter på det så skulle jag kunna börja sälja överskottselen?
Eller finns det fler kostnader som jag inte har tänkt på?
 
Tänker du ha solcellspanelerna liggades på backen? Du behöver väl fästa dem på något sätt någonstans? Då behöver du montagematerial.

Om du tänker ha mikro-anläggningen på ett vanligt enfamiljshus då har det säkert en viss tomgångsförbrukning, hör med pappa, som kan vara kring 250 till 500 W. Din anläggningen måste alltså leverera högre effekt än så för att överhuvudtaget någon ström ska kunna passera ut via elmätaren och ut på allmänna elnätet och kunna säljas.
 
J JeeyBee skrev:
Aha det låter ju kanon.
Så I princip skulle jag kunna slänga upp solceller på 1kw eller så, köpa en 1200w mikroinverter för 2500kr och lite elektriker, kablar och kontakter på det så skulle jag kunna börja sälja överskottselen?
Eller finns det fler kostnader som jag inte har tänkt på?
En del elbolag kan kräva att du ändrar lite i elcentralen.
Du ska kunna bryta före och efter mätaren i elcentralen. Hur strikta de är med det....
 
A Arnodt skrev:
Tänker du ha solcellspanelerna liggades på backen? Du behöver väl fästa dem på något sätt någonstans? Då behöver du montagematerial.

Om du tänker ha mikro-anläggningen på ett vanligt enfamiljshus då har det säkert en viss tomgångsförbrukning, hör med pappa, som kan vara kring 250 till 500 W. Din anläggningen måste alltså leverera högre effekt än så för att överhuvudtaget någon ström ska kunna passera ut via elmätaren och ut på allmänna elnätet och kunna säljas.
Tanken är ju inte att sälja så mycket som möjligt utan att överskottet ska ta vägen nånstans, det är ju ännu bättre om det görs åt direkt.
 
A Alexn72 skrev:
En del elbolag kan kräva att du ändrar lite i elcentralen.
Du ska kunna bryta före och efter mätaren i elcentralen. Hur strikta de är med det....
OK, vi byter ut skåpet med elmätaren nu ändå så då kan vi passa på att göra ändringar som krävs när elektrikern ändå är här. Får kolla med elbolaget.
 
Här kan du läsa om hur man gör en liten egen anläggning som privat person.
https://slussen.hopto.org/paneler/#/sid2
Finns även beskrivet kabel kvaliteter du ska ha.

Den är på 3kw.
3-fas inverter är nog bra om du ska in på elnätet.

Har du många paneler bör du även använda norrtak med låg lutning.
Då får du morgon och kvälls el från din anläggning.
Det är oftast då man använder el hemma i huset.
Sätt hög volts paneler på små norrtak för att inverter ska få start spänning tidigt på morgon.
Jag veta bara två tillverkare som gör sådana paneler i 1,6 x 1 meter.
De ligger 20 Volt över standard panelers Volt tal vid samma Watt tal.

Men du kan ha olika paneltyper i olika DC strängar.

Söder monterade ger inte så mycket på morgon och kväll.
Menar att du ska ha paneler på båda sidor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.