På tal om golvvärme..... (igen)
Vi kör golvvärme både uppe och nere.
Priset General Failure nämner stämmer inte riktigt...möjligen om man kör med Wirsbos kassetter eller lejer bort allt. Vi ligger på 142 kr/kvm för själva Wirsboprylarna. (Slang, plåtar, regulatorer, givare, rumstermostater och transformatorer)

Vi gjorde så här: Eftersom vi inte vill ha några spånskivor i huset så köpte vi stort parti vanliga 21x95 spontade plankor. De kom väl till pass eftersom vi isolerade med ekofiber och behövde glespanel till väggarna och taket...iallafall:
Vi lade ut rader om tre och tre i varann och skruvade
fast i golvbjälkarna. Mellan de tre och tre lämnade vi ett mellanrum för Wirsbos golvärmeplåtar på ca 3cm. Sen var det bara att såga upp böjar i kanterna, lägga i plåtarna och rulla ut och trycka fast slangen. Över det skruvade vi sedan golvgips. Sen på med övergolvet - parkett eller klinkers. Stadigt, tyst och varmt.
En ytterligare fördel...det verkar som om vattenslingorna utjämnar temperaturen i hela huset, även som nu på sommaren när inte värmen går igång...
 
Priserna jag nämnde bygger på att en fackman i Stockholmsområdet gör installationen.
 

Hej!

Hur stora hus bygger ni? Källare? Hur många våningar?

/Stefan :)
 
Man kan ju inte undgå att bli frestad av att läsa om er som valt att bygga lösvirkeshus.

En fråga till er som gjort era egna ritningar, är det lätt att få dem godkända?

Jag misstänker dock att jag saknar kunskapen om bygg i allmänhet, så det blir väl modulhus för vår del.. Men spännande låter det ju såklart.

;D
 
_Saga_ skrev:
Jag misstänker dock att jag saknar kunskapen om bygg i allmänhet, så det blir väl modulhus för vår del.. Men spännande låter det ju såklart.
Visst är det jättekul att bygga själv men bara för att man inte har all kunskap själv behöver man inte välja bort lösvirkeshus (finns inget som säger att man måste göra allt själv). Det gäller att fundera ut vad man tror att man själv kan klara och överlåta resten till någon annan. Exempelvis så klarar de flesta att tapetsera, måla, lägga golv, sätta upp innertak... (vilket man kanske inte får göra om man väljer modulhus). Du kan även köpa nyckelfärdigt från lösvirkestillverkarna.
Alltså, välj inte ett modulhus bara för att du inte är byggexpert.
 
Hej alla!

Marge: Angående hemmanätverk, det kan ju vara idé att lägga till lite extra VP-rör för att senare eventuellt komplettera med audio, video och tele till de olika rummen. Tror att merkostnaden för dessa VP-rör är relativt låg, men jag har som sagt ingen erfarenhet av bygge själv... ännu ;)

Arkitektkostnad på 10.000kr låter inte mycket tycker jag. Antar att det skiljer en del om man skulle leja bort allt jobb inklusive "allt idé bollande" till en arkitekt. Vi tänkte nog försöka ta fram en grundplan själva och sedan be om hjälp för att färdigställa alla ritningar som behövs inför bygglov+byggandet.

Finns det fler som tagit hjälp av arkitekt? Vad kostade det och vilket jobb hjälpte då arkitekte till med?

Palm: Angående golvvärme och limskarvar som går isär, hmmm det var just det jag var rädd för. Får nog bli skruvad parkett ändå (gäller dock att skruva på rätt ställen så man inte prickar slangen *smile*).

Skönt att höra din inställning till priset (10% kontra 50%), TACK!

Jake: Kul att ni bygger lösvirke! Har du några bilder att visa? Vore jätteroligt om du får upp något på webben! Som det verkar på den här tråden så finns det ett uppdämt behov av information kring just lösvirke ;D

Kan du berätta lite mer om vad ni bygger? Storlek? Antal plan? Källare? Trä/sten stomme? Utrsutning invändigt? Cirka pris / kvadrat? etc. etc. etc.

Erik Hjeltman: Vad menar du med "glespanel" till golvvärmen?

Vart köpte du pex slang till golvvärmen? Kul att höra att du köpt en del direkt från fabrik! Vet att en del fabriker inte vill sälja till privatpersoner utan bara till trista grosister som tar en massa i mellan *suck*

Mvh Stefan (igen!)
 
Tomas Rinkaby rör är kanon att ha och göra med lite trov att man måste vänta tills man får en orderbekräftelse men annars bra priser och bra service.
www.rinkabyror.se
Stefan Det var jag som fick fel namn (jake)av någon anledning jag ska bara skaffa en bra adress så slänger jag in en länk. Vi bygger 1plan plus loft 85kvm+35. samt carport till det. Mer info på sidan hoppas få igång den i veckan. Har mycke bilder snart 1GB.

Då vi håller på med att rekommendera bra pris butiker så måste jag få nämna knifab www.knifab.se som håller bra priser och snabb leverans.


 
Hej!

Angående slang till golvvärme, det verkar som om priset / m är högst varierande beroende på vart man vänder sig! Thomas rapporterar "wirsbos 20*2 kostar 17:50/m" och Erik Hjeltman rapporterar 5,80 kr för "Pex-b 20x2".

Hmmm... hur kan det vara en sådan skillad i pris?? Vad skiljer wirsbo och pex-b åt i kvalité??

reef: sorry, vet inte vart jag fick Jake ifrån ??? Du kan väl hojta till på den här tråden när du fått upp lite bilder på webben? 1GB, mums! :surprised:

Angående KnifAB, är det bara jag som har problem med web-adressen www.knifab.se??

Mvh Stefan ::)



 
Stefan Jag jobbar på sidan men jag måste ju jobba och bygga också....... fel av mig på adressen www.knifab.com skulle det ju vara......
 
reef: ;D Hahaha, ja det är synd att dygnet bara har 24 timmar!! ;D

/S
 
Tjohej!

Erik Hjeltman: Ahaa så "pex" är mer eller mindre materialet?

Då är det ju ännu mer sjukt att priset kan variera så mycket!!!

Erik, är VVs-experten och Silvan lokala förtetag eller säljer de per post också?

Mvh Stefan
 
Har varit på semester och nu när jag är tillbaka tänkte jag det var dags att dra igång den här tråden igen...  ;D

Stefan: Vi fick bygglovsritningarna klara under semestern och jag kan tala om att 10000 kr räckte inte långt... ;) Med alla möten vi haft och den tid arkitekten lagt ner på ritningarna blev kostnaden i stället 22000 kr! Vi blev lite förvånade först, men är jättenöjda med resultatet så det är inte mycket att orda om. I det stora hela är det ju ändå inte mycket...  :)
SÅ, nu ska bygglovet skickas in bara våra grannar granskat ritningarna och skrivit sina kråkor på dem!

Golvvärme är en intressant diskussion! Vi kommer att ha krypgrund och skall lägga vattenburen golvvärme i hela huset. Kollar man priserna på Wirsbos hemsida blir man ju nästan mörkrädd  ;).
Några frågor till er som installerat golvvärme:

Hur gjorde ni för att dimentionera upp hur mycket material som skulle gå åt för golvvärmen? Slang, plåtar, regulatorer, rumstermostater, transformatorer m.m.

Vart köpte ni materialet? Köpte ni "allt i ett" eller en sak här och en annan där?

Vad hamnade priset på per kvm?

Installerade ni själva eller lejde ni bort jobbet?

och så lite annat....

Palm: Du skrev "vi köpte för övrigt nyss 35 kvm kanonfint furugolv för 135.- kvm!" - vart hittade ni det? Färdigbehandlat eller ej? Plankor eller? Är mest nyfiken eftersom vi själva tänkt ha furuplankor i nästan hela huset....

Tacksam för alla tips å råd!  8)
 
Halloj igen!

Har någon här erfarenhet av den folie från Swebo som Erik Hjeltman nämner? Hur står sig sådan folie i jämförelse mot de dyrare "golvplåtarna" man annars ser på marknaden?

marge: Tycker ändå inte att 20' låter så hiskligt mycket för en arkitekt om det omfattade så mycket som du säger. Hjälper arkitekten också till med dimensionering av bygget eller tar man en byggfirma till hjälp för detta?

Angående bygglovsritningar och grannar, vilket mandat har grannarna till att säga nej till ett bygge? Måste de motivera på något sätt varför de eventuellt inte går med på detta eller räcker det bara med "nej, jag tycker inte om dig så därför vill jag inte att du bygger heller!"?!! ;)

Mvh Stefan
 
Hej Stefan!
Nä, det är nog som du säger, 20' är nog rätt bra för det jobb arkitekten lagt ner. Vår arkitekt gör inte mer än ritningarna, men hon hade nog kunnat hjälpa oss med lite dimentioneringar och så om vi velat det. Vi har dock valt att låta snickaren hjälpa oss med det.

Anledningen till att vi lämnar våra ritningar till grannarna är mest för att ev snabba upp tiden för att få bygglov. Andra grannar som byggt ut har gjort så, för annars frågar ändå kommunen efter det i senare skede. Vi bygger helt enligt detaljplanen, så jag tror inte grannarna kan protestera så mycket, men för grannsämjans skull är det ju trevligare om de tycker att vårt hus blir bra! Vi har väldigt bra grannar, så jag tror inte det blir några problem att få dem att godkänna ritningarna, men man vet ju aldrig ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.