Vi ska lägga parkettgolv i ett ganska kvadratiskt rum med 4 öppningar, en i varje vägg. Något tips på hur man ska rikta golvet? typ lägg det parallellt med de största öppningarna?

Funderar på hur man ska göra vid dörrarna.
Bilden visar typiska öppningar.

I bilderna B och C känns naturligt att lägga fram till det existereande golvet och täcka skarven och i fallet B och så får jag se hur man gör i bild C (om jag kan ta bort tröskeln eller om den sitter väldigt fast).

I bild A har jag lite fler frågor. Jag har markerat två "lister" (de heter kanske något annat egentligen) med L1 respektive L2.

Det är ju enklast att lägga golv utan L1 och L2, men frågan är hur man får bort dessa? Är det så att L1 är en "L"-formad list? Jag gissar det utifrån att den sticker ut 10 mm mot väggen men 20mm från L2.
Kan man gissa att L2 sitter fast rejälare än L1 och kommer behöva ersättas?
Eller kan man i de fall där det inte finns någon dörr (som i A och B) klä med en golvlist runt om? Kan det bli snyggt?

Angående bild A så är den tagen inne från rummet som ska få nytt golv. En tanke är att lägga något annat sorts golv på andra sidan öppningen (det är mot hall/wc så det kan bli blött, vilket inte parket gillar). Så om man skulle t.ex. lägga laminat, var vore det enklast att låta de båda golven möta varandra? I position p1, p2, p3 eller p4 ? Om man lägger det i P3 så borde man väl kunna lägga en ganska bred täckande bit som fyller upp utrymmet i öppningen?

Rätta mig, för jag har säkert fel! Tacksam för all input.
 
  • Tre anslutande bilder av golvöppningar och lister i ett rum, märkta A, B och C, med annoteringar för listers och golvens möjliga mötespunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L1 kallas dörrfoder, del av karm, list etc. Hur som helst kan dessa antingen sitta spårade eller spikade löst ovanpå. Sitter de i spår så är det inte så roligt att få loss dom. Sällan man får loss dom hela utan fula brytmärken. Lättast är att såga dom på plats. Maskera, markera med penna och såga försiktigt med en fintandad såg. Golvsockeln får du åtgärda. Om den går att återanvända beror på om den passar eller inte blir skadad när du tar loss den. Golvlisterna är ofta lätta att ta loss. Man brukar ofta bara spika dom med dyckert. Var försiktig bara med en smal kofot.

Beroende på hur du skall lägga golvet beror dels vilket håll du vill att golvet skall gå åt ur etstetisk synvinkel. Är rummet hyfsat kvadratisk så avsluta mot en vägg utan dörr. Annars blir det att kryssmäta och börja i mitten av rummet för att det skall bli symmetriskt. Men det är bara om det sticker iväg alldeles galet. Lägg ut allt löst på förhand så ser du.

Lite blött på en parkett gör ingenting om du torkar upp det med en gång. Kombinera med en linoleummatta en bit ser bara konstigt ut såvida du inte har något som en korridor som du avgränsar det i. Då är det värre med smuts och grus som man drar in i hallen än lite fukt.
 
BirgitS
S sawdustmaker skrev:
Vi ska lägga parkettgolv i ett ganska kvadratiskt rum med 4 öppningar, en i varje vägg. Något tips på hur man ska rikta golvet? typ lägg det parallellt med de största öppningarna?
Om det är fönster på en sida så syns skarvarna mindre om bräderna har kortsidan mot fönsterväggen.
Om det finns en huvudsaklig gångriktning så är det trevligt att lägga bräderna så man går längs med dem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är fönster på en sida så syns skarvarna mindre om bräderna har kortsidan mot fönsterväggen.
Om det finns en huvudsaklig gångriktning så är det trevligt att lägga bräderna så man går längs med dem.
Det är dörrar och öppningar som går hela vägen ner. Finns dock en riktning som är mer huvudriktning. Tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.