Jag har en extern ugn/spis i min lgh idag. Har en (1) perilex-stickkontakt bakom spisen idag och den får ström via tre (3) stycken 16a säkringar. Nu funderar jag på att byta ut ugnen mot en inbyggd ugn och separat induktionshäll:

Ugn: https://media3.bosch-home.com/Documents/specsheet/sv-SE/HBF010BR0S.pdf
Induktionshäll: https://media3.bosch-home.com/Documents/specsheet/sv-SE/PUE611BB2E.pdf

Vad behöver jag göra med elen? Tror ni jag behöver installera ett till perilexuttag, eller räcker det med ett vanligt 220v-uttag för den separata spishällen? Tror ni jag kommer kunna använda både ugn+häll samtidigt? Självklart kommer en behörig elektriker göra själva jobbet, men jag vill gärna veta ungefär vad som faktiskt behöver göras innan jag kontaktar elektrikern.
 
Det är vanligt att man i den situationen kör hällen på två av fserna i perilexuttaget, och kopplar ut den 3e till ett vanligt enfasuttag.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är vanligt att man i den situationen kör hällen på två av fserna i perilexuttaget, och kopplar ut den 3e till ett vanligt enfasuttag.
Tack för svar. Kommer det funka att använda både ugn+häll samtidigt (på max effekt) när man gör på detta sätt?

Fler synpunkter mottages tacksamt.
 
Om det fungerar att använda nuvarande spis, så kommer den nya kombinationen också att fungera.

Att man får problem med kapaciteten gäller mer i lägenheter som har enfas matning. Vanligt med 25A huvudsäkring oc en 20 A säkring till spisen. Det är lite klent även för en gammal spis, om man verkligen kör allt på en gång. När man då i en sådan lägenhet skaffar separat häll och ugn, så måste ugnen dras på en egen 16A säkring, uttaget får inte säkras högre. Kör man då allt på en gång så riskerar man att huvudsäkringen går. Kombinationen av 20A till hällen och 16A till ugnen blir för mycket.

Alla spisar drar”för mycket” när allt är igång. Läser man specen för hällen eller spisen så drar de mer än 16A från faserna, men det går ändå. För man kör aldrig allt samtidigt mer än några minuter (ugnen kommit upp i temperatur, pastavattnet kokar upp). En säkring tål en avsevärd överlast under rätt lång tid.
 
Tack för hjälpen, då kan jag kontakta elektriker. Ett par sista funderingar:

1. Varför brukar man köra ugnen på enfasuttag och hällen på två faser som du skrev ovan? Drar hällen vanligtvis mer ström än ugnen?

2. Det framgår inte av produktblad/manual vilken sorts stickkontakt som min tänkta induktionshäll har ("vanlig" typ schuko, eller nåt annat), eller är det jag som är blind?

Ugn: https://media3.bosch-home.com/Documents/specsheet/sv-SE/HBF010BR0S.pdf
Induktionshäll: https://media3.bosch-home.com/Documents/specsheet/sv-SE/PUE611BB2E.pdf
Bruksanvisning häll: https://media3.bosch-home.com/Documents/9001167056_B.pdf
 
En häll drar avsevärt mer ström än en ugn. En ugn brukar kopplas in med schucko. Schuckouttag är ofatst godkända för 16A, men uttag i "vanliga" rum bör säkras 10A. Uttagen är egentligen inte så bra för så höga strömmar, det förekommer att de blir brända. Men en ugn drar inte hög ström annat än de få minuter som behövs för uppvärmning till inställd temperatur, sedan körs eleementet några 10 tals sekunder då och då.

Hällar kopplas aldrig med schucko (annat än möjligen om det snarare är en lös kokplatta än en häll). Du vill ha två faser som driver den, då gäller perilex.

Det är ganskla vanligt att hällar levereras utan kontakt, eller tom. utan anslutningskabel. De är ofta kopplade för enfasdrift (det är vanligare i utlandet, och i äldre lägenheter). Men skall man köra den på enfas, så gäller 20A säkring, och kraftigare trådar från centralen, och det blir sämre än tvåfasdrift. Men kontrollera att hällen du väljer kan kopplas för tvåfasdrift. Det finns hällar som saknar kopplingsanvisningar. Och därmed (iallafall formellt) inte kan kopplas om.

För enfas 20A inkoppling fick man länge nöja sig med fast inkoppling i anslutrningsdosa. Men så kom en 25A kontakt i Norge, den brukar kallas "norwesco" kontakt. Uttag av den typen var länge förbjudna i Sverige, eftersom den inte var typgodkänd här. Men den kom in i alla fall. Till slut backade elsäkerhetsverket och godkände den. Numera får man installera sådana i Sverige (sedan 2019). Det lite lustiga är att ungefär samtidigt uppmärksammades det i Norge att uttagen är farliga, en spis kan bli strömförande om den kopplas in med en sådan kontakt. Och de förbjöds i Norge.
 
Redigerat:
Tack igen!

Ledsen för många frågor men när man väl dragit om elen till två separata stickkontakter: Kommer den gamla externa spisen ännu att funka i perilexuttaget när detta bara går på två faser istället för tre, eller kommer säkringen att gå så fort man startar en kokplatta? Min externa spis är en Electrolux från ca 2012.

Dvs det jag undrar är egentligen om alla vitvaror/ugnsskåp m.m. måste vara inköpt och klart för att byta så fort det nya uttaget är installerat?
 
Svårt att svara på.

Spisar fördelar lasten så att de olika plattorna, när de är igång drar ström från olika faser. men vilken fas som belastas av respektive platta, eller av ugnen är inte så lätt att veta. Om man inte mäter sig fram.
 
R Jesper H skrev:
när man väl dragit om elen till två separata stickkontakter: Kommer den gamla externa spisen ännu att funka i perilexuttaget när detta bara går på två faser istället för tre
Ja, därför att (det nya) perilexuttaget till hällen ska vara fullkopplat med tre faser, nolla och skyddsjord. Det spelar ingen roll att man tappat av en fas till ett schukouttag bredvid, perilexuttaget ska fortfarande vara fullt funktionellt. Man måste kunna plugga i valfri spis/häll/ugn i ett perilexuttag.

Därmed bör man se till att koppla stickproppen till hällen så att den nyttja de två faser som inte används till ugnen. Man brukar ge hällen L1 och L2 och ugnen L3.

PS. Varför inte köpa en ny spis istället för häll och ugn?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, därför att (det nya) perilexuttaget till hällen ska vara fullkopplat med tre faser, nolla och skyddsjord. Det spelar ingen roll att man tappat av en fas till ett schukouttag bredvid, perilexuttaget ska fortfarande vara fullt funktionellt. Man måste kunna plugga i valfri spis/häll/ugn i ett perilexuttag.

Därmed bör man se till att koppla stickproppen till hällen så att den nyttja de två faser som inte används till ugnen. Man brukar ge hällen L1 och L2 och ugnen L3.

PS. Varför inte köpa en ny spis istället för häll och ugn?
Tack för svar.

Jag har lite leveranstid framför allt på inbyggnadsskåpet till ugnen, men om perilexuttaget alltså kommer vara fullkopplat även efter detta el-ingrepp så kan jag ju ta hit elektrikern redan nu, och sedan i lugn och ro fortsätta använda min fristående spis tills det nya skåpet levererats. Skulle förenkla planeringen en del.

Och ang. din fråga; Tycker helt enkelt att det känns betydligt modernare & snyggare med inbyggd ugn och häll nedsänkt i en lång bänkskiva, än med en fristående spis/ugn och korta stumpar bänkskiva på vardera sidan om den.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.