Byggaren skrev:
5. Från hallen ska resten av husets yta kunna nås. (Direktingång till kök från hall önskvärd.)
6. Våningstrappa till eventuell över-/souterrain-/källarevåning ska helst starta från hallen. En 1,2 m bred och rak trappa ska eftersträvas. Stegförhållandet ska stämma med formeln för lättgången trappa: 2h+b=57-63 cm. Svängd trappa ska helst ej ha inre plansteg smalare än 15 cm.
Bara det inte blir så att man måste passera hallens slask och grus på vägen till t.ex. trappan, köket, toaletten etc. (Man ska alltså få av skorna innan man kommer till "genomfartsleder".)
 
Byggaren skrev:
7. Från entrén ska helst en grovingång finnas med möjlighet till avhängning av regnkläder o. arbetskläder på hatthylla e. dyl. Minst en 60 cm garderob ska finnas. Groventrén får gärna kombineras med klädvårdsrum/tvätt.
8. Klädvårdsrummet ska ha tvättmaskin och torktumlare upphöjda från golv för att medge ett bekvämt istopp och urtag av tvättgods. Det ska finnas fristående rostfri tvättho (alternativt en tvättbänk) för grov-, fin- och handtvätt. Tvättmaskin, torktumlare och tvättho/-bänk ska finnas på samma vägg (för att slippa slabb över golvet och minska rördragningen). Det ska finnas en minst >1m lång och 60 cm djup och fri bänkyta för klädvård och uppställning av kallmangel. Det ska finnas ett 1,5x1,8 meter torkrum i anslutning till klädvårdsrummet. Det är bra om det finns direktkontakt mellan klädvårdsrummet och köket.
Forts. följer
Jag har inte fattat grejjen med att ha klädvård i grovköket, vilket vi har! Jag fattar inte varför nytvättade fräscha kläder ska dela samma yta med smutsiga, blöta, leriga ytterkläder och skor (vi har två barn). Det får du gärna förklara!
Dessutom, hos oss måste man gå genom hela huset för att lägga smutskläderna i tvätten. Jag förstår två poäng med det
1) man får motion genom att springa upp och ner i trappan och till de olika änderna av huset med smutskläder åt ena hållet och rena kläder åt andra hållet.
2) man störs inte av tvättmaskinen om man sover (hur många lägger in en tvätt i maskinen innan man går och lägger sig...)

Pernilla
 
Byggaren – tack för ett fantastiskt bra inlägg som jag tycker har fått alldeles för lite kommentarer och uppmärksamhet (i skrivande stund bara lite drygt 240 visningar).

Jag har ett par frågor där jag undrar vilken baktanken är. Jag menar inte att du har fel, utan är genuint intresserad eftersom vi själva just nu är inne i fasen att fastställa planlösningen.

Byggaren skrev:
4. Ytan i pkt. 3 ska följas av en möblerbar hall (minst spegelplats) med tillgång till (helst) separat kapprum med hatthylla, klädkammare och rymligt toalettrum (helst utan dusch).
Varför en toalett utan dusch?

Byggaren skrev:
Klädförvaring i sovrummen ska helst undvikas.
Varför bör man inte ha klädförvaring i sovrummen?

 
Därför finns egentligen inget funktionellt motiv för att ha klädförvaring i sovrummet.
Jag tycker att det är praktiskt att ta fram rena underkläder på ett enkelt sätt, dvs i sovrummet. Även andra rena kläder.

/EB
 
jag skulle faktiskt tänka mej att ha en klädkammare som pasage mellan sovrum och badrum där man inte ska ut i koridorer för att nå badrummet . Då skulle man kunna ha sovrum utan garderobskåp :)
gaia
 
Byggaren skrev:
Och då är vi tillbaka i gamla tiders utländska dressingroom  ;) Den Victorianska erans statussymbol. Man och hustru klädde inte om till nattdräkt m.m. i varandras närvaro  ;)
:cool:
det var mest det att om båda sovande inte stiger upp samtidigt så skulle det vara smidigt att inte fara runt i rummet när den andre sover :).
Det går kanske att planera så att den totala ytan blir inte större ( mindre sovrum utan skåp och minimalt med möbler i badrum). Har aldrig provat på en sån lösning men ser några fördelar i det ;)
gaia
 
En intressant diskussion, men jag tycker att vissa punkter verkar vara lite väl förenklade.

Byggaren skrev:
2. All yta invändigt ska ligga i samma golvplan. Undantag för hus som är uppdelade på flera plan. (Yta inom samma golvplan ska ligga i samma nivå för maximal framkomlighet.)
Så det du säger är att det är ok med en planlösning där du har 2 skilda våningar, med 125 kvm på varje plan, men inte ok med ett enplanshus på 250 kvm, där 30 kvm är nedsänkt 20 cm? Det senare känns för mig betydligt mer framkomligt än det första alternativet.

4. Ytan i pkt. 3 ska följas av en möblerbar hall (minst spegelplats) med tillgång till (helst) separat kapprum med hatthylla, klädkammare och rymligt toalettrum (helst utan dusch).
Varför är det fel att ha dusch i varje badrum om man (som vi) har tre badrum med dusch i varje badrum? En av duscharna (den närmast entrén) kommer väldigt sällan att användas, men varför är det en sådan nackdel att det finns en dusch där som kan användas i nödfall när grabbens fotbollslag efter träning kommer över för saft?

6. Våningstrappa till eventuell över-/souterrain-/källarevåning ska helst starta från hallen. En 1,2 m bred och rak trappa ska eftersträvas.
Varför rak? Efter att ha bott med massa olika trappor så gillar jag U-trappor med vilplan (med raka steg) bäst och de är dessutom säkrare eftersom man "bara" faller halvvägs om man ramlar.

15. Om totala boendeytan är >140 m2 ska huset rymma minst fyra sovrum.
Så det gamla paret med utflyttade barn som bygger en villa på 180 kvm måste ha 4 sovrum, varav 3 står tomma de flesta nätter? Jag tycker absolut att man ska ha ett gästrum, men 3 känns överdrivet att kräva i små hus.
 
Jag tror (t.o.m vet efter som jag har fått inblickar i det) att om man är i behov av att ha allt i ett plan (rullstolsburen och det kan vem som helst snabbt bli efter ex.vis en bilolycka) använder man inte övervåningen i ett 1½-planshus.
Jag har personlig erfarenhet av invaliditet efter trafikolycka, så jag vet hur snabbt det kan gå. Men det jag inte förstår är varför det skulle vara så mycket bättre att kunna nå 125 av 250 kvadrat än 220 av 250 kvadrat. Givetvis finns kök, sovrum, badrum, tvätt och vardagsrum i de 220 kvadrat man har i samma nivå, eftersom lagen kräver det vid nybygge (iaf enligt vår bygglovstjänsteman, som själv sitter i rullstol). De nedsänkta 30 kvadraten är ofta ytterligare ett vardagsrum, som man då kan klara sig utan ifall något skulle hända, eftersom man har ett till, även om jag nog själv skulle välja att i det fallet reglar upp golvet så att det hamnar i samma nivå som resten av huset, vilket är betydligt billigare och lättare att göra än att installera hiss.

Men har man tre våtrum kan gott ett av dem vara utan dusch för trevnadens skull.
Fast det är just det jag inte förstår. Varför är det så otrevligt att det finns en duschörna i rummet man sitter på toaletten i? Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin upplevt det som otrevligt, så jag måste ha missat något.

Och jag förstår inte varför ett ensamt par skulle bygga 180 m2 med bara ett gästrum. Då kan de knappast ha behov ett så stor yta eftersom umgänget kanske inte heller är så stort?
Detta baserar jag på mina svärföräldrars situation när nu alla barnen har flyttat ut. De håller just nu på att bygga ut huset (som inte var pyttelitet innan) för att klara av de täta släktmiddagarna de bjuder på nästan varje söndag (idag också), då vi är 11 personer (och stigande, barn-barnen börjar trilla in...) i huset. Matsal och vardagsrum har varit grovt underdimensionerade sedan några barnbarn tillbaka, men eftersom alla bor i samma samhälle har de, med sina 4 sovrum, i varje fall 2 sovrum för mycket, då vi aldrig sover över hos dem.

Jag tror inte att det är så ovanligt att man vill ha sina barn och barnbarn på besök när de bor kvar i samma samhälle som man själv gör.

Men, jag förstår att du ser din lista som passande för en typisk medel-familj. Det jag försöker säga är att man kanske ibland ska försöka bygga mer utifrån de som ska bo i huset än en typisk familj, och då kan man förstås inte använda en enkel check-lista, eftersom beteenden skiftar. Visst, specialanpassar man för några så finns risken att marknadsvärdet blir lägre, så länge det inte är en speciellt kapitalstark grupp man specialanpassar för, och då kommer vi in på frågan om man bygger för sin trevnad eller sin ekonomis skull.
 
Och därmed kommer vi fram till min viktigaste punkt. Att försöka bygga så flexiblet som möjligt just därför att de inre behoven skiftar så mycket med åren.

Tyvärr så har det enligt mig blivit svårare med tiden. De moderna golvlösningarna med varm platta och inbyggd golvvärme har många fördelar men de gamla kalla plattorna hadde en stor fördel. Man kunde dra vatten,avloppssystem(dock helst rör i rör) och el i bjälklaget . På så sätt kunde man lägga en rörstamm under flera rum och när man ville flytta eller ändra ett runms användning så var det bara att öppna rätt spånskiva och ansluta sig på nytt. Jag har inte hittat någon riktigt bra lösning på detta för moderna plattor. För torpargrunder går det ju naturligtvis fortfarande bra om mna inte har golvärme "ivägen"
 
[qoute]
Att någon kör med dubbla vardagsrum innebär långt ifrån att majoriteten gör det och det här väl i alla fall bästa beviset för att om man från början bygger huset för alla eventualiteters skull, så har man det bästa huset?
[/quote]

Han kan ju förstås haft fel, men enligt vår bygglovstjänsteman krävde lagen att man hade ett extra allrum/vardagsrum på "entrénivån" ifall man hade ett nedsänkt vardagsrum, så ifall han har rätt så är det inte bara så att majoriteten ska göra det, utan att 100% ska göra det. Han menade dock samtidigt att vissa kommuner kunde slarva med handikappreglerna, men det är ju en annan sak.

Men herre... Varför ha en duschkabin i gästtoan till så gott som ingen nytta? Den tar bara upp plats och eftersom flertalet bygger med ganska stram budget och vill ha ett propert hus, så behöver väl inte just gästtoan vara skithörnan i huset med halvtorra duschanddukar som luktar illa?
En duschkabin skulle jag aldrig acceptera i något av mina badrum, men smaken är ju olika. Jag säger inte att man måste ha en dusch i varje badrum, men enligt din sammantällning så skulle ett hus med dusch i alla badrum få minuspoäng för att det är så otrevligt.

Om man har möjligheten att bygga en trevlig duschhörna i varje badrum (och förstår att handdukar behöver tvättas ibland om de ska hänga framme) så förstår jag fortfarande inte att det ska ge minuspoäng för huset. Jag ser det inte som ett minus.

Den är just anpassad för normalfallet. Har man andra behov får man rätta sig efter dem, men 99% av folket har inte det.
Det är tydligt att det är på den här punkten våra åsikter går isär. Jag inbillar mig att de allra flesta husägare inte tillhör den idealtypiska normalfamiljen, utan att de allra flesta har beteenden, vanor eller preferenser som på någon punkt skiljer sig från den "normala" familjen. Du tror att 1% av husägarna är unika med egna vanor och preferenser, jag tror att minst 90% är det. Sanningen kanske ligger någonstans därmellan ;)

Men, jag tycker att din lista är intressant och jag tror att det finns mycket att lära sig av den, men det jag inte gillar är att man ska gå igenom listan och få minuspoäng varje gång man gör en anpassning som passar den egna familjen bättre än standardlösningen.

Jag tror att det är bra att gå igenom din lista och plocka ut russinen och ignorera de saker som inte passar ens egna vanor och preferenser.
 
mats_o skrev:
Och därmed kommer vi fram till min viktigaste punkt. Att försöka bygga så flexiblet som möjligt just därför att de inre behoven skiftar så mycket med åren.

Tyvärr så har det enligt mig blivit svårare med tiden. De moderna golvlösningarna med varm platta och inbyggd golvvärme har många fördelar men de gamla kalla plattorna hadde en stor fördel. Man kunde dra vatten,avloppssystem(dock helst rör i rör) och el i bjälklaget . På så sätt kunde man lägga en rörstamm under flera rum och när man ville flytta eller ändra ett runms användning så var det bara att öppna rätt spånskiva och ansluta sig på nytt. Jag har inte hittat någon riktigt bra lösning på detta för moderna plattor. För torpargrunder går det ju naturligtvis fortfarande bra om mna inte har golvärme "ivägen"

Här håller jag absolut med! Det är väldigt synd att flexibiliteten inte är större, så att husen kunde anpassas bättre efter livets olika skeden och efter ägarens unika vanor och önskemål.
 
Förvisso är villor på sätt och viss mer komplexa än insidan på kontorsfastigheter men de senare är oftast lättare att bygga om just eftersom de är ritade för att kunna ändras lätt.

Här borde vi kunna lära os av deras lösningar. Det blir kanske inget för dussinhusen iom att det troligen blir något dyrare men för oss som vet vad vi vill ha och sen gör vad vi kan för att få ned priset på vår spec så borde det gå att komma en bit på vägen
 
Byggaren skrev:
Du har en lista 1 och en 2 och en 3b också att fundera över. Desutom en 4 med, men den hittar du under Trädgård ;)


:cool:
Ja, du är verkligen produktiv på listfronten! :)

Och de flesta punkterna tycker jag är bra, så det är kul med dina listor, jag ska kolla in de andra också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.