Hej,

Vi ska bygga nytt hus, sluttningshus / suterränghus på ca 170-180 kvm i Småland. I dagsläget kollar vi både på totalentreprenad från de större husföretagen samt lösvirke med lokala entreprenörer. Tomten i sig är belägen på berg (ett par meter mellan grund ner till berg) varför min fråga mest riktar sig mellan frånluftsvärme eller bergvärme. Vi kommer ha golvvärme på båda planen och även ha kamin på övervåningen som bidrar med viss värme under det kalla halvåret.

Flertalet av husföretagen har frånluftsvärmepump som standard med bergvärme som tillval med motivering att frånluftsvärme är en effektiv och prisvänlig värmekälla som tillgodoser behovet medan bergvärme bäddar för fler möjligheter, något billigare drift men högre installationskostnad. Jag har inte fått några konkreta kostnadsförslag än.

Innan jag påbörjade processen var jag inställd på bergvärme med tanke på att vi i stort sett bygger ovanpå ett berg samt att vi värdesätter möjligheten att kombinera med kylmöjligheter från borrhålet under sommartid. Men efter samtal med säljare på husföretagen funderar jag mer och mer på frånluftsvärmepump - säkert färgad av säljargumenten...

Vad rekommenderar Ni som är mer insatta i detta?

Är det bergvärme som gäller med tillval kyla etc. eller frånluftsvärmepump för uppvärmning med en luft/luft pump att använda som AC under sommaren? Eller är någon helt annan värmekälla att föredra?

Tack på förhand!
 
Nummer ett är att bygga med bra taköverhäng och solavskärmning i söderläge så det inte behövs så mycket kyla.

Sen kan man fråga sig om kyla.
Bergvärme ger möjlighet till frikyla via fläktkonvektor eller insats i tilluftsventilation
Luft-vatten värmepump ger samma kyla som bergvärme fast aktivt via värmepumpen
Luft-luft värmepump får du aktiv kyla via innedelen (fläktkonvektor)

Eftersom frånluftsvärmepumpen inte ger kyla så får du lösa det med en separat luft-luft värmepump.
Om du väljer frånluftsvärmepump så betänk även att ventilationen normalt blir via friskluftsventiler i fönster/vägg och då med risk för kallras.

Klart enklast är en frånluftsvärmepump med en separat luft-luft värmepump som stödvärme och kyla. Då kylningen blir helt frånkopplad från värmesystemet. Men bergvärme och frikyla är effektivare så det är nog mitt val.

Bergvärme + frikyla via fläktkonvektor (manuellt styrd och kopplad på brine ledningen) + FTX ventilation. Håll isär systemens funktioner och förenkla så gott det går.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Kom ihåg att husföretagen vill sälja ett hus och de tror att priset på offerten är i princip avgörande.
De räknar inte på din totalkostnad över 10-20-30 år
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nummer ett är att bygga med bra taköverhäng och solavskärmning i söderläge så det inte behövs så mycket kyla.

Sen kan man fråga sig om kyla.
Bergvärme ger möjlighet till frikyla via fläktkonvektor eller insats i tilluftsventilation
Luft-vatten värmepump ger samma kyla som bergvärme fast aktivt via värmepumpen
Luft-luft värmepump får du aktiv kyla via innedelen (fläktkonvektor)

Eftersom frånluftsvärmepumpen inte ger kyla så får du lösa det med en separat luft-luft värmepump.
Om du väljer frånluftsvärmepump så betänk även att ventilationen normalt blir via friskluftsventiler i fönster/vägg och då med risk för kallras.

Klart enklast är en frånluftsvärmepump med en separat luft-luft värmepump som stödvärme och kyla. Då kylningen blir helt frånkopplad från värmesystemet. Men bergvärme och frikyla är effektivare så det är nog mitt val.

Bergvärme + frikyla via fläktkonvektor (manuellt styrd och kopplad på brine ledningen) + FTX ventilation. Håll isär systemens funktioner och förenkla så gott det går.

Tack för gott svar, det lutar åt bergvärme med frikyla. Har varit hos bekanta med den lösningen i helgen som är nöjda, ytterligare plus är att slippa ev. kallras vid frånluftsvärmepump.
 
M Mats skrev:
Kom ihåg att husföretagen vill sälja ett hus och de tror att priset på offerten är i princip avgörande.
De räknar inte på din totalkostnad över 10-20-30 år
Det är sant och som med det mesta vid "nyckelfärdigt" så är avstegen från standard kostsamma, ofta med kommentaren - det påverkar konstruktionen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.