Trycktestat kopplingarna mot ny kökspanna, med tryckluft. Klämringskopplingar mot Hårt kopparrör förutom mot pannan där det är monterat med gänga och flytande gängtätning.

På ungefär en vecka så har trycket sjunkit 0.5 bar. Är det något att bry sig om eller?
Har kollat alla skarvar med läckspray, men naturligtvis inte hittat något.

Har inte kommit så lång att jag kan koppla på vatten.

Skall jag riva allt och återmontera?
Eller skall jag anta att det kommer funka med vatten?
 
Luft går till skillnad mot vatten att komprimera, därför ska man inte provtrycka med luft. Kan bli allvarliga konsekvenser om en koppling inte är tät (sprängverkan).

Hur högt tryck har du provtryckt med?

Det går inte att fylla upp systemet tillfälligt för att kunna provtrycka det?
 
N NoOne2k skrev:
Luft går till skillnad mot vatten att komprimera, därför ska man inte provtrycka med luft. Kan bli allvarliga konsekvenser om en koppling inte är tät (sprängverkan).

Hur högt tryck har du provtryckt med?

Det går inte att fylla upp systemet tillfälligt för att kunna provtrycka det?
2 bar, men jag har stegvis gått upp för att undvika sprängning.

Får fundera igenom vad jag behöver för delar för att fylla på med vatten.
 
Det är ju lättare att få något vattentätt än gastätt, så med vatten i systemet är det ganska troligt att det håller trycket bättre än med luft.
"Stegvis gått upp för att undvika sprängning"...? Det låter ungefär som "det är ingen fara om jag ramlar ner från stegen för jag tog små kliv upp" :)
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Det är ju lättare att få något vattentätt än gastätt, så med vatten i systemet är det ganska troligt att det håller trycket bättre än med luft.
"Stegvis gått upp för att undvika sprängning"...? Det låter ungefär som "det är ingen fara om jag ramlar ner från stegen för jag tog små kliv upp" :)
Det är troligt att man har läckage vid ett lägre tryck innan man få sprängningen.

Har dessutom en tegelvägg som skydd emellan.:cool:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.