boschkenta
Hej!

Jag är i planeringsfasen av mitt blivande snickeri (just nu garage / skräprum..) och funderar över lösningar till dammhantering.

Tänkte helt enkelt köra min grovdammsugare och cyklon, och styra den genom att placera ut strömbrytare vid maskinerna som bryter uttaget den är kopplad till.

Problemet är att jag minns att min elektronik/ellärare på gymnasietiden tjatade om att man inte skulle rycka ur sladdar på en dammsugare som var igång pga risk för stötar eller liknande, och att bryta strömmen bör ju ge samma effekt. Något man inte vill ha ihop med sin dammhantering!

Trots google-fu hittar jag inget om detta. Pratade han i nattmössan och det är bara att köra på som planerat, eller finns det en risk att ha i åtanke?

Mvh Kenta
 
Vid högre belastningen är det inte omöjligt att en liten gnista kan uppstå lokalt vid brytarmekanismen. Dock kan väl inte dina grejor och miljö vara så känsliga för detta, i så fall måste det till helt andra grejor (EX).

Att dra ut en apparatsladd från ett eluttag med inkopplad belastning ska absolut inte ge personen i fråga någon elstöt.
 
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
Skulle väl möjligen vara om det är någon gammal plåtdammsugare som blir statiskt uppladdad efter att jorden hastigt försvinner
 
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
Det som händer om man drar ut en kontakt som driver en apparat med hög strömförbrukning. Är att det blir en gnista.

En gnista kallas även för ljusbåge, men då oftast om den "brinner" länge. En ljusbåge bränner sönder metallen i kontaktpunkterna. I en riktigt brytare är mekaniken gjord så att tiden som kontaktytorna är nära varandra hålls extremt kort, de snäpper isär. Då slocknar gnistan/ljusbågen snabbt.

Drar du bara isär en kontakt så kommer ytorna att ligga nära varandra längre tid, även om det är kort. Ljusbågen brinner längre och ställer till mer skada.

I sammanhang med stora strömmar, ex. ställverk används brytare med olika varianter av ljusbågesläckning. Det är en hel vetenskap att bryta ström på ett korrekt sätt. Ex. fanns det förr "engångsbrytare" där en dynamitladdning blåser ut ljusbågen vid brytning. De fanns på ställverken i små "hundkojor" av trä, som flög i luften när strömmen bryts.

Men det är alltså skillnad att bryta med en riktig brytare/relä jämfört med att bara dra ut en kontakt.
 
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
boschkenta
Tack för alla svar!


H hempularen skrev:
Det som händer om man drar ut en kontakt som driver en apparat med hög strömförbrukning. Är att det blir en gnista.

En gnista kallas även för ljusbåge, men då oftast om den "brinner" länge. En ljusbåge bränner sönder metallen i kontaktpunkterna. I en riktigt brytare är mekaniken gjord så att tiden som kontaktytorna är nära varandra hålls extremt kort, de snäpper isär. Då slocknar gnistan/ljusbågen snabbt.

Drar du bara isär en kontakt så kommer ytorna att ligga nära varandra längre tid, även om det är kort. Ljusbågen brinner längre och ställer till mer skada.

I sammanhang med stora strömmar, ex. ställverk används brytare med olika varianter av ljusbågesläckning. Det är en hel vetenskap att bryta ström på ett korrekt sätt. Ex. fanns det förr "engångsbrytare" där en dynamitladdning blåser ut ljusbågen vid brytning. De fanns på ställverken i små "hundkojor" av trä, som flög i luften när strömmen bryts.

Men det är alltså skillnad att bryta med en riktig brytare/relä jämfört med att bara dra ut en kontakt.
Det var detta lärarn min pratade om. Så det ligger något i det helt enkelt.
Min tanke var att köra kors- och trappomkopplare i hög IP-klass eftersom det är enklast, men bör jag med tanke på säker brytning kanske köra på lite mer rejäla säkerhetsbrytare istället - eller är det både hängslen och livrem?
Och tack för kuriosan ang. dynamitbrytare - mycket intressant!
 
Säkerhetsbrytare (inte ett område jag kan så mycket om) är väl mer till för att säkerställa att en brytning verkligen sker. De är inte avsedda att vara bättre på att bryta stora strömmar.

Men sönderbrända kontakter ger inte en elstöt, de kan bli varma för att de ger dålig kontakt i slutet läge om de är brända, och i värsta fall ge brand.
 
Jag har för mig att det funnits någon annan tråd här om dammsugare och kraftig statisk elktricitet, Friktionen från alla dammpartiklar laddar upp dammsugaren. Och man kan få otrevliga (men ofarliga) stötar. Har lite dålig koll hur man undviker fenomenet.
 
Sätt annars en kontaktor(relä för motorer) som styr dammsugaren så styr du bara den med vanliga strömbrytare.
 
boschkenta
Tack för svar! Ska fundera vidare på min lösning
 
H hempularen skrev:
Jag har för mig att det funnits någon annan tråd här om dammsugare och kraftig statisk elktricitet, Friktionen från alla dammpartiklar laddar upp dammsugaren. Och man kan få otrevliga (men ofarliga) stötar. Har lite dålig koll hur man undviker fenomenet.
Ja, jag tänkte lite samma. Om dammsugaren är jordad för att undvika statisk elektricitet och så drar man ut sladden och så har den lite eftersnurr och det blir statiskt...känns lite långsökt (?) även om det är möjligt.
 
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.