Såhär i sommarhettan går jag och funderar på att installera en luft-luftvärmepump för att få lite svalare inomhus, men eftersom jag inte är gjord av pengar skulle jag gärna vilja få igen investeringen i minskade uppvärmningskostnader på vintern. Kostnaden för driften på sommaren (läste 2.5 kr/h någonstans) kan jag leva med, men att lägga 20-40k för att få lite svalt hemma har jag svårare att motivera.

Förutsättningarna:
  • 1-planshus på 103 m2 från 1990. Ingen vidare öppen planlösning med moderna mått mätt, men hall och vardagsrum är samma rum och sitter ihop med köket via valv. Resterande rum gränsar till hallen.
  • Nuvarande ventilation/uppvärmning är FX med återvinning till golvvärme och friskluftsventiler i sovrummen.

Mina frågor är:
  • Kommer en "rimlig" lvp kunna kyla huset märkbart? Säg 23 grader (helst 20) inne vid 27 grader ute.
  • Går det att räkna hem kostnaden i minskad uppvärmningskostnad på vintern?
 
Det råder nog ingen tvekan om att en luftvärmepump är det mest effektiva sättet att få kyla.
Dock lär det bli svårt att få 20 grader i hela huset vid 27 gr. utomhus, men den kommer att ge en märkbar svalka i sin närhet. Hur mycket kylan sprider sig är beroende på hur lätt luftströmmen kan cirkulera i bostaden.

"Räkna hem" det är inte helt enkelt att svara på, men du får ca 3-4 gånger mer värme från pumpen jmf med ren elektrisk uppvärmning. Nu har du tydligen även frånluftvärmepump som bygger på samma princip som luftvärmepumpen.

103 m2 bör kunna värmas av en luftvärmepump i rätt storlek. Ev. kan det behövas hjälpvärme på toalett och ytterområde i huset.
 
Det låter ju lovande iaf. Vårt sovrum är i andra delen av huset, så det där med luftflödet genom huset är kanske värt att fundera mer på.

Tanken är inte att skaffa en pump som kan ersätta den befintliga uppvärmningen, utan främst avlasta frånluftspumpen så att inte elpatronen behöver gå lika mycket (och på så sätt spara in lite på uppvärmningskostnaden). Senaste året har vi gjort av med ca 14kWh, så det borde finnas lite förbättringsmån där tänker jag.
 
Antar att det är en traditionell FLVP typ t.ex. NIBE 310P eller IVT 490? Var i landet står huset? 14 MWh/år för 103 m² låter lite som norra Norrland. Det borde finnas möjlighet att spara minst ca 2000-3000 kWh per år med LLVP som går istället för elpatronen genom att vrida ner termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når. Det man får acceptera är lite olika innetemperatur nära LLVP och rum som ligger en bit bort. Värmen sprider sig relativt bra i huset men kylan har lite svårare att sprida sig förbi varje dörrpost. Kan ta lång tid från man startar kylning tills den spridit sig runt om i huset.
 
Stämmer, en Nibe 310P för att vara exakt. Huset står i Värmland, 14MWh kanske var lite i överkant (jag har bytt elleverantör senaste året, så jag kan inte se en hel förbrukning), men det är över 12.5 MWh iaf. Men att spara 2-3MWh/år motsvarar väl typ 4-6kSEK/år, så då får jag ju igen pengarna hyfsat snabbt ändå.

Hur mycket ska man räkna med att det kostar att kyla med den? Måste den gå dygnet runt?
 
Nja beror ju på vilket elpris man har och hur det fördelar sig på fasta kostnader respektive rörliga kostnader som är det man sparar på. I kalkyler har jag sett att man ofta använder 1,30 kr/kWh.

Kyla är inte kostsamt i Sverige. Det blir inte så väldigt höga utetemperaturer som det kan vara i t.ex. Spanien, det är svalare här på nätterna och det är ett begränsat antal veckor med svensk högsommar. Kan gissa på att det kan bli 100 kWh extra per sommarmånad i snitt enligt min egen erfarenhet. Nu kör jag på eftermiddagen, kvällen och natten. Låter det vara kanske runt 22-23 grader på dagen och 20-21 grader på natten. Sätter man på kylning på kvällen med kanske 27-28 grader inne får man räkna med att det tar några timmar för kylan att sprida sig i huset.
 
Många som fortfarande är av uppfattningen att det är dyrt att kyla huset och att det går minst 1kwh per timme under de varma dagarna.

Kanske stämmer för de äldre pumparna och för de som bränner på 2 timmar innan läggningsdags, men min Hero LN35 har stått på från morgon till kväll när det var 27-28 grader i sommar och aldrig dragit mer än 3 kwh per dygn. Den har peakat på 800w en kortare stund när jag startat den lite för sent på dagen och innertemperaturen hunnit stiga, men i överlag ligger den och puttrar på 200-300w så länge den bara ska hålla 22 grader. Den kyler och värmer min ovanvåning på ~70kvm.
 
Glöm inte att stänga av FLVP och när du kör kyla, det blir inget bra att ha den på samtidigt.
 
Isakare Isakare skrev:
Glöm inte att stänga av FLVP och när du kör kyla, det blir inget bra att ha den på samtidigt.
Varför? De 30-40 l/s som den ventilerar är en fis i sammanhanget.
 
Krokben
King Average King Average skrev:
Varför? De 30-40 l/s som den ventilerar är en fis i sammanhanget.
Tror (men vågar inte lova det) att du ska se till att FLVP inte börjar värma helt plötsligt när du kyler. Sommarläge eller liknande. Men kan bara se detta som ett problem om du har innegivare, har du utegivare och kör med kurva så kommer den garanterat inte producera värme mer än till varmvatten.

För som du säger, hur du än vrider och vänder på det behöver du ju fungerande ventilation.
 
Krokben Krokben skrev:
Tror (men vågar inte lova det) att du ska se till att FLVP inte börjar värma helt plötsligt när du kyler. Sommarläge eller liknande. Men kan bara se detta som ett problem om du har innegivare, har du utegivare och kör med kurva så kommer den garanterat inte producera värme mer än till varmvatten.

För som du säger, hur du än vrider och vänder på det behöver du ju fungerande ventilation.
Aha, du tänker så! Jao, kan nog vara smart att se över att automationen för sommarläget som du säger, så den är korrekt. Tror IVT per default stänger av framledningen och circulationen efter 17 grader på utemätaren men vet inte hur NIBE-burkar agerar och om ev innegivare kan starta produktionen igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.