Jag har en Automower 430X köpt 2016. Jag uppskattar att den går tyst, att det enda som i stort sett hörs är när den kommer in i ett parti där gräset är lite högre. I sommar har den dock börjat låta lite mer. I början trodde jag att jag inbillade mig men numera är det en tydlig förändring. Ljudet är ett svagt skramlande från båda drivhjulen, ett skrammel som ökat lite under säsongen. Ljudet har inte med klippningen att göra, det finns även när klipparen söker sig till laddstationen.

Jag har lyft upp bakre delen av klipparen och snurrat på hjulen och det känns ingen skillnad mellan dem. När jag (fortfarande med bakre delen i luften) provkör klipparen hörs det skramlande ljudet, på båda sidor. När klipparen byter riktning kan det ibland knäppa till lite.

Jag har kollat en hel del på nätet och ser att Husqvarna under ett antal år och för ett antal modeller haft problem med hjulmotorerna, eller snarare de små växellådorna som sitter på motorn. Eftersom felet inte är nytt så kan man fundera över varför inte Husqvarna konstruerat om växellådorna. För att undersöka en av mina växellådor så tog jag isär den utifrån tips/filmer på nätet, filmer där jag sett exempel på att fettet beckat igen och blivit helt svart. I den växellåda jag tog isär såg dock allt bra ut. Fettet fanns det, ljust och inte alls smutsigt (om än väldigt lite fett).

Frågan är vad jag ska göra? Ska jag helt enkelt avvakta och se hur det utvecklas, eller ska jag lämna in klipparen för hjulmotorbyte (de är inte billiga...), alternativt att jag försöker åtgärda det hela själv. I det senare fallet inte genom att byta ut de båda motorerna utan att försöka fetta in växellådorna (vad ska jag i så fall ha för fett?)?
 
Börja med att prata med Husqvarna eller någon av deras lite mer seriösa återförsäljare som även kan service. Jag fick båda mina motorer bytta utan kostnad då de visste att de var felkonstruerade. En då den lagt av och den andra lite senare då den började låta lite. Det var efter två och ett halv år från köpet, så bevisbördan borde legat på mig, men det var aldrig någon tvekan från deras sida.
 
Ett problem är att klipparen är fyra år, dvs reklamationsrätten är förverkad. Frågan är om Husqvarna kan ta det som goodwill, någon som fått igenom detta? Min fråga är annars vad jag ska göra, dvs avvakta, försöka rätta till växellådorna eller helt enkelt byta hjulmotorer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.