snart. Bör man olja det med en gång? Detta är mitt första ekbord, så jag vet inget...
Hur känsligt är egentligen ek för "glasringar" och annat söl och skvätt när man äter? Bör man köra underlägg.. vaxduk... ???
Gubben är orolig för att vi ska behöva äta vid diskbänken ;D
 
Olja in direkt och vänta ett par dagar tills det har torkat in. Då håller sig skivan snygg i många år. Ek är surt och reagerar på basiska ämnen med att bli mörk, därför är det bara att ha ett grundskydd.
Ignorera sedan ev. märken, repor och jack för all framtid. ;)
 
[quote author=Johan Gunverth link=board=kokobad;num=1123404236;start=0#1 date=08/07/05 kl 11:06:44]Olja in direkt och vänta ett par dagar tills det har torkat in. quote]

Tackar för snabbt svar  :). Men vad menar du  ??? ska vi inte använda bordet på ett par dar efter man oljat in det? Jag antar man oljar in det som typ teakmöbler. dvs pensla på och torka av överflödigt med en gång, eller vad?
Eller menar du, olja in och efter några dagar torka torrt...

Ska denna procedur upprepas för att "mätta" eken?
 
Det går inte att jämföra ett obehandlad ek och teak. Teak är naturligt fett och den olja den stryker på ersätter det som har försvunnit. Oljan på den obehandlade eken tränger in i porerna och skapar ett tätare yta (som också blir lätt att rengöra)
Jag skulle (som vanligt) dränka eken med olja under en timme och sedan torka bort överflödet ordentligt. Gamla lakan är bäst. Glöm ej att de kan självantända, så lägg trasor i en hink med lock i lite vatten utomhus ett dygn.
Använder du linolja eller paraffinolja skall man låta den torka helt och hållet. Visst, det känns tork på ytan redan efter ett par timmar, men under ytan tar det ett par extra dagar. Anledningen till att man bör vänta är att ett märke i bordet som tillkommer under torktiden kommer att sitta kvar obönhörligt. Vanligtvis kan man "laga" märken med ett rejäl dos vatten som lyfter träfibrerna igen. Har du då torkande olja i porerna istället blir det aldrig något "lyft".
Ett trägolv som läggs in och oljebehandlas skall man inte belasta på en vecka. Endast i strumplästen med andra ord.
 
Detta är en oljad ek, ska jag ändå börja med att olja in den? Tänker just att du skriver obehandlad... men detta köksbord ska vara i oljad ek.
Kan man isåfall köra samma olja som jag oljat teaken med (inköpt på Coop)?
 
Vi körde mineralolja som vi slipade in i vårt ekbord med vårslippapper. Blev kanon! Trots att bordet kommer oljat så har säkert träfibrer rest sig så en slipning med olja gör underverk. Kan varmt rekommenderas.
 
Apex skrev:
Finns bara en produkt för trä inomhus.
Och det är Liberons Finishing Oil.

Jag har prövat linolja och en del andra "exotiska" oljor.
Men inget är lättare att jobba med, blir snyggare eller hållbarare än finishing oil.

Linoljan har klankat ner på förut och tänker göra det igen. Den är enligt min åskit ren skräp.
Visst luktar det gott och kanske väcker endel minnen?
Men som träskydds produkt klassar jag det som skit.
Om jag inte provat något annat så hade jag säkert varit nöjd med linolja. Men så är ikke fallet.

Jo, det bör kanske nämnas att Finishing Oil är lite speciell att jobba med. Den torkar ganska snabbt och man kan bygga upp ganska tjocka lager med den.
Sen går den att polera till 'Fläskblank' eller försiktigt mattas ner med vatten innan den torkat helt.
Allt efter önskemål.
Och så är den efter torkning HELT luktfri.
Intressant! Vad är den baserad på? Låter precis som paraffinolja + något mer
 
Och denna förtäffliga olja hittar man var? Det står också då utförligt hur man gör och hur man gör för att polera eller matta... för man vill ju inte förstöra bordet... eller hur?

man får tacka för alla svar :D
 
Jisses vad följdfrågor det blir hela tiden... 8)

Jo, HELT obehandlad ???, vårt bord är oljad ek, låter då som behandlad i mina öron, men menar du typ lackad eller?

Vågar man gå på med denna olja på ett i förväg redan inoljat bord, blir då min fråga?
 
Frågan är inte bara hur du skyddar bordet, utan också vilket utseende du vill ha på ditt bord.
Skyddar trät gör inoljning med en härdande olja, lämpligen rå kallpressad linolja av bra kvalitet. Andra kallpressade härdande oljor, typ kinesisk träolja (kallas ibland Tung olja), fungerar också bra.
Oljor som inte härdar, som paraffinolja, tycker jag är mindre lämpligt.

För att få bra inträngning i träet är det bättre att använda sk rå olja, kokt olja innebär att olje-molekylerna klumpat ihop sig till större enheter och tränger in sämre.

Härdningen av oljan sker vid kontakt med luft, och innebär att oljan "torkar". Molekylerna "sväller" också, och täpper där igenom till träets porer så att inte smuts och vatten tränger ner i trät.
Det är denna härdning som alstrar värme och gör att trasor kan självantända.

Vid behandling med härdande olja på trä är det viktiga att inte låta olja ligga kvar på ytan och bilda "skinn", utan torka bort överflöd innan det härdat.

Vad gäller utseendet så är ek ett porigt träslag, och det innebär att det inte är glansigt av naturen.
För att öka glansigheten och lystern använder man olika tekniker för att fylla porerna i trät och öka ljuset reflektion.
Behandling med vax är en vanlig teknik, även oljor med större molekyler, som kokta oljor, är tekniker för att fylla porerna.
Våtslipning (eller polering) i olja är en annan teknik som egentligen innebär att träytan slipas och slipdammet tränger ner i porerna tillsammans med oljan och fyller ut porerna.

De olika teknikernas syfte är att få det utseende man önskar på träet, träskyddet ligger i den olja som tränger in i trät.

Det finns många färdiga oljeblandningar som kombinerar både inträngning och ytbehandling, lite grann som "mjällshampo-och-balsam" i samma flaska.
Det kan dock vara bra att känna till funktionen bakom.

Lycka till med din behandling
 
  • Gilla
Braf
  • Laddar…
Ulf_RTCW skrev:
...
Oljor som inte härdar, som paraffinolja, tycker jag är mindre lämpligt.
...
Paraffinolja blir hårt, men härdar inte. Rekommenderas dessutom av många duktiga snickerier, framför allt för ytor i kök.
Annars är det rätt att undvika oljor som inte härdar, men frågan är om kallpressad linolja då är lämpligt. Härdningstiden är ju ibland flera månader. Har själv misslyckats med en obehandlad ekskiva som var flottig av oljan i säkert tre månader. Terpentinrengöring och kokt linolja blev lösningen. Rätt jobbigt att behöva vänta så lång tid. Det senare är dock en utmärkt egenskap för behandling av träbåtar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.