Trycktanken är av fabrikatet Amtrol den har ett förutbestämt mottryck som inte kan ändras..läs här https://www.aquascience.net/products/pumps-tanks-well-components/amtrol-pressure-tanks
Det finns ingen pump som kan pumpa upp trycket till 10 bar utan det är helt klart att manometern är kass - vilket inte är ovanligt. Förresten ser hela anläggningen ut som den skulle behöva ha en översyn av kunnig person då spillrör från säkerhetsventilen till golvbrunn saknas. Säkerhetsventilen behöver dessutom testas om den verkligen öppnar - men gör inte detta om du inte har en reservventil till hands - med tanke på ålder så lär den börja läcka efter testen.
 
  • Gilla
Skärisen
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Noterade att en kabeln ser ut att vara klamrad i golvet. Är det träbjälklag eller betong? Jag tänker att om det alltid stått vatten på golvet finns det risk att du har en fuktskada i utrymmet.

Finns det golvbrunn i rummet eller i ett angränsande utrymme? Kan vara lämpligt att sätta en slang eller rör från säkerhetsventilen till en golvbrunn.

Vore jag dig så skulle jag sett över hur väggen in mot sovrummet ser ut om den är fukt eller har mikrobiell påväxt på eller i sig, samt som sagt fixa dit en rörmokare om inte annat för att byta manometern och fixa ett rör från säkerhetsventilen.
Det är spånskiva som täcker golvet.
Finns ett "utblås rör" som går via värmepumpen, kan dom dela det på nåt sätt?

Inga golvbrunnar finns. Ingen påväxt syns på i andra rummet.
Verkligen stort tack för att du förklarar och berättar.
 
S Skärisen skrev:
Det är spånskiva som täcker golvet.
Finns ett "utblås rör" som går via värmepumpen, kan dom dela det på nåt sätt?

Inga golvbrunnar finns. Ingen påväxt syns på i andra rummet.
Verkligen stort tack för att du förklarar och berättar.
Vart står värmepumpen och vart leds röret i fråga?

Det är inte säkert att det syns något på utsidan väggen utan jag tänkte mer på hur det verkar i själva väggen. Förhoppningsvis är det inte mer än de missfärgningar man ser på väggens nederkant på fotot.
 
  • Gilla
Skärisen
  • Laddar…
R rakral skrev:
Trycktanken är av fabrikatet Amtrol den har ett förutbestämt mottryck som inte kan ändras..läs här [länk]
Helt fel. På sida 5 i manualen står det hur man ändrar trycket. Det funkar som på andra hydropresser.
 
  • Gilla
Skärisen
  • Laddar…
S Skärisen skrev:
Det är spånskiva som täcker golvet.
Finns ett "utblås rör" som går via värmepumpen, kan dom dela det på nåt sätt?

Inga golvbrunnar finns. Ingen påväxt syns på i andra rummet.
Verkligen stort tack för att du förklarar och berättar.
Det ska inte vara delade säkerhetsventiler - på värmepumpen ska det finns två säv. en för kallvatten och en för värmekretsen och denna är endast på 1,5 bar. Sen är det inte så bra att ha spånskiva på ett golv för våtutrymme vilket detta betraktas som. Skulle det bli någon större läcka så kan du lugnt räkna med att ditt försäkringsbolag kommer att ge dig kalla handen för ersättning. Du måste i varje fall åtgärda så spillrören hamnar i någon form av avlopp.
Den vanligaste orsaken till vattenskador är läckande rör och rörkopplingar, de står för omkring 60 procent av alla vattenskador. Risken för detta är störst när installationen är ny. Vid äldre installationer är korrosion, läckande ventiler vanligaste orsaken till skada.
 
  • Gilla
Skärisen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Helt fel. På sida 5 i manualen står det hur man ändrar trycket. Det funkar som på andra hydropresser.
Nu talar vi nog om olika tryck vad jag avser är MOTTRYCKET som består av komprimerad luft och du talar om vattentrycket det är alltså två olika kammare i tanken - eller?
 
  • Gilla
Skärisen
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Vart står värmepumpen och vart leds röret i fråga?

Det är inte säkert att det syns något på utsidan väggen utan jag tänkte mer på hur det verkar i själva väggen. Förhoppningsvis är det inte mer än de missfärgningar man ser på väggens nederkant på fotot.
Inte på plats just nu, men hittade dessa bilder som skvallrar om rördragningen mm
 
  • Värmepannas underdel med synlig rördragning och termostat mot en vägg med eldosor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning i förråd med synliga vita rör längs väggen, en varmvattenberedare och diverse föremål och verktyg på hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rördragning i ett skåp med en NIBE-vattenberedare, hyllor och hushållskemikalier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rördragning under diskho med kopplingar och kranar, en del rör med rost och kalkavlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R rakral skrev:
Nu talar vi nog om olika tryck vad jag avser är MOTTRYCKET som består av komprimerad luft och du talar om vattentrycket det är alltså två olika kammare i tanken - eller?
Nej det gör jag inte. Läs manualen på sidan du länkade till. Trycket är samma på båda sidor om membranet så länge det finns något vatten där.
 
D Daniel 109 skrev:
Helt fel. På sida 5 i manualen står det hur man ändrar trycket. Det funkar som på andra hydropresser.
Jag vet inte var du läst, om jag läser på sidan 5 så står det som följer: Lägg märke till sista raden, och den funkar INTE som vanliga hydropresser den har en mycket bättre funktion.
150 psig Working Pressure • 20% higher rating than competitive well tanks. • Every tank is pressure tested for added safety.
Precharged to 38 psig for the most common pump cut-in pressure.
D Daniel 109 skrev:
Nej det gör jag inte. Läs manualen på sidan du länkade till. Trycket är samma på båda sidor om membranet så länge det finns något vatten där.
Ja det är klart det håller alltid 3,8 bar, men du kan inte ändra trycket genom att pumpa i luft och ändra mottrycket då det är förladdat enligt länken, ställer tryckströmbrytaren på 2.5 bar då får du ut 2,5 bar inte 3.8.
Om det är som du säger och du har tryckströmbrytaren inställd på 2,5 bar då skulle ju inte pumpen kunna starta om det som du säger att det alltid är 3,8 bar - eller hur!
Men som sagt jag avslutar härmed resonemanget vi lär inte komma längre eftersom du bestämt att du har rätt.
 
Vart tar röret med röd pil vägen? Är det garage eller tvättstuga med golvbrunn på andra sidan väggen?
Varmvattenberedare med säkerhetsventil och rör markerat med röd pil mot vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Antar att röret går till en golvbrunn men jag tror inte du kan koppla spillvattenröret från den andra säkerhetsventilen till samma rör då röret från varmvattenberedaren sitter så pass högt. Någon får gärna rätta mig men visst får det inte bli vatten stående i ett rör från en säkerhetsventil?
Antar att du kan dra ett nytt rör genom samma vägg (förutsatt att det fungerar rent praktiskt).
 
R rakral skrev:
Jag vet inte var du läst, om jag läser på sidan 5 så står det som följer: Lägg märke till sista raden, och den funkar INTE som vanliga hydropresser den har en mycket bättre funktion.
150 psig Working Pressure • 20% higher rating than competitive well tanks. • Every tank is pressure tested for added safety.
Precharged to 38 psig for the most common pump cut-in pressure.

Ja det är klart det håller alltid 3,8 bar, men du kan inte ändra trycket genom att pumpa i luft och ändra mottrycket då det är förladdat enligt länken, ställer tryckströmbrytaren på 2.5 bar då får du ut 2,5 bar inte 3.8.
Om det är som du säger och du har tryckströmbrytaren inställd på 2,5 bar då skulle ju inte pumpen kunna starta om det som du säger att det alltid är 3,8 bar - eller hur!
Men som sagt jag avslutar härmed resonemanget vi lär inte komma längre eftersom du bestämt att du har rätt.
Nej, jag har inte bestämt att jag har rätt. Jag har det helt enkelt ändå.

I manualen står det så här: ”
Adjusting Precharge Prior to Installation

Remove protective air valve cap
Check precharge pressure (pressure should be + or - 10% of the factory setting)
Release or add air as necessary to make the precharge pressure 2 psig below the pressure
switch pump cut-in setting. (Example,
if you have a WX-202XL with a
precharge of 38 psig, and you have a
pressure switch setting of 30/50 psig,
adjust precharge of your WX-202XL
from 38 psig to 28 psig.)
Replace protective air valve cap. Peel
off backing of label and apply over air
valve cap.”

Det kommer från sida 5 i det här dokumentet. https://www.aquascience.net/index.p.../product/0/well_x_trol_installation_guide.pdf

Som finns på sidan du länkade till.

Förtrycket anges till 38 psi det är 2,6bar. Inte 3,8bar

Om pumpen ger ett tryck som är lägre än förtrycket så har du inget vatten i kärlet. Det fyller då ingen funktion alls. Det finns en fin illustration på sida 4 i dokumentet.

Den funkar som en helt vanlig hydropress.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Vart tar röret med röd pil vägen? Är det garage eller tvättstuga med golvbrunn på andra sidan väggen?
[bild]

Antar att röret går till en golvbrunn men jag tror inte du kan koppla spillvattenröret från den andra säkerhetsventilen till samma rör då röret från varmvattenberedaren sitter så pass högt. Någon får gärna rätta mig men visst får det inte bli vatten stående i ett rör från en säkerhetsventil?
Antar att du kan dra ett nytt rör genom samma vägg (förutsatt att det fungerar rent praktiskt).
Röda pilen går ut utanför huset

Bifogar även bilder på hela rördragningen
 
  • Rördragning på timmervägg med en metallstång som sticker ut och är riktad nedåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En förrådsyta med en blå tryckkärlstank och synlig rördragning, omgiven av verktyg och en gul våtsugare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rördragning med vita rör och kopplingar på en vägg ovanför en blå behållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rördragning med kopplingar och ventiler under vit varmvattenberedare mot brun vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Röret med den röda pilen som går ut genom väggen är vattnet från säkerhetsventilen på varmvattenberedaren. Hydropressens säkerhetsventil har inget rör och kommer börja spruta vatten hel vilt om den löser ut eller motioneras.

Rosa pilen pekar på säkerhetsventilen och den röda pekar där vattnet kommer spruta ut. Anslut ett rör från utsprutet till en golvbrunn

VVS-installation med rosa pil på hydropressens säkerhetsventil och röd pil på utloppet för vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stäng av elen till vattenpumpen och öppna en vattenkran tills du tömt vattnet i hydropressen. Om inte manometern rört sig är den garanterat trasig.
 
  • Gilla
Skärisen
  • Laddar…
Att ha röret ut genom fasade är inte lämpligt i klimat som innebär frysrisk.

Blev det för pinsamt för Rakral att återkomma?
 
Redigerat:
  • Gilla
Skärisen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att ha röret ut genom fasade är inte lämpligt i klimat som innebär frysrisk.

Blev det för pinsamt för Rakral att återkomma?
Ja det blev det:crysmile:men jag hoppas att Du är nöjd.. har varit borta ett par dagar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.