Färgen på mina fönster i sydvästläge, börjar se lite trött ut. Tänkte snart tvätta för att låta dom torka ordentligt när vårvärmen nu börjar komma. Fönsterna har suttit i ca 12 år och det är första gången som jag ska måla dom. Tänkte kolla om någon har svar, tips, synpunkter mm.

Tvätta bågar, karmar.
Torka
Slipa områden med lös/krackelerad färg, understycken/nedre delar.
Grundolja/måla slipade områden
Slutstryka hela bågar och karmar 2/3 ggr

Räcker det att endast måla utsidan på fönsterbågen, eller bör man även måla sidorna. Sitter mycket beslag mm, svårt att komma åt, är ju inte så utsatt. Undersidan kan nog däremot vara bra att måla.

DSC_0438.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0439.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
risken är att ni fått in ganska mkt fukt i virket, att måla om det med en tätt färg utan att först få ut fukten är inte att rek. ut med fukten-->måla med en permeabel färg (intelligent färg som anpassar sig efter förhållanden) av egna erfarenhet skulle jag titta på Thermoskydd
 
Ribons skrev:
risken är att ni fått in ganska mkt fukt i virket, att måla om det med en tätt färg utan att först få ut fukten är inte att rek. ut med fukten-->måla med en permeabel färg (intelligent färg som anpassar sig efter förhållanden) av egna erfarenhet skulle jag titta på Thermoskydd
Är det färg från den här tillverkaren som du rekommenderar?
http://www.villaagarna.se/Press/Nyheter/Forskare-sagar-fasadfargen-Termoskydd/
 
R
ja , och enligt mig så funkar den som utlovat, titta vad andra profs. säger och inte bara vad dom som är imot den färgen säger. men du gör som du vill. för mig har den funkat överförväntning
https://www.youtube.com/watch?v=xzZRSD1iDec
 
R
Thord af Klinteberg och profs Folke björk har inte fattat att det rör sig om en färg och INTE om någon typ av isolering.
 
Fast tillverkaren själv säger ju att den spar upp till 24% energi. Bara ett sånt påstående skulle jag backa direkt från produkten.
 
R
Du gör som du vill. du använder tekniken varje dag och den är ca 4000 år ga, men vad vet jag
 
Tycker i alla fall det luktar snake oil om detta, hade det vart en så revolutionerande produkt hade fler använt den.....
 
R
mm fler och fler anv det också , inte bara i Svedla utan runt om i världen, men du svara på din egen frågeställning så.
Ryssland är den största anv i Europa sen Tyskland och fler talet länder i Europa och i övriga värden. det är inte många som sagt annat om produkten, titta bara på Botkyrkabyggen, Pagoden(Idag Viktoria Park) och en uppsjö till. Iofs inte mitt jobb att tala om hur många som provat eller vilka som är för eller imot. gör som jag PROVA SJÄLV och var inte en fegis
 
Ribons skrev:
risken är att ni fått in ganska mkt fukt i virket, att måla om det med en tätt färg utan att först få ut fukten är inte att rek. ut med fukten-->måla med en permeabel färg (intelligent färg som anpassar sig efter förhållanden) av egna erfarenhet skulle jag titta på Thermoskydd
Det har nog säkert trängt in fukt i virket och det sker nog med tiden oavsett vilket färgsystem man använder sig av, det är ju dels därför man behöver renovera/måla om. Ska man undgå detta är det nog bara att välja alu/pvc fönster från början. I min arbetsbeskrivning ovan, så skriver jag att jag tvättar och sedan låter det torka ut ordentligt innan målning, vilket är en förutsättning för att få ett bra resultat. Jag använder ett färgsystem som är väl beprövat och som jag tror på, men tack ändå för tips.
 
Hej Pelle!
Vi har samma fönster som du har bilder på i din inlägg och de behöver målas om i karmen. Undrar om du var tvungen att ta bort alla beslag mm för att måla sidorna? Det är bla plastlister som håller ihop glasen, dem är spikat och vet inte om det är riskabel :thinking: eller blir problem :seenoevil: att ta bort dem listorna tills jag målar sidorna eller räcker med bara utsidan?
Tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.