Och när träd blir lite större gillar fåglar att sitta i dem och även övernatta.
Så är din oro att något hamnar på bilarna är det fågelskit, men samtidigt så skuggar träd bilarna. Min åsikt är att träd är positivt även vid parkeringen.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Inte om det är lind.
 
D Daniel 109 skrev:
Inte om det är lind.
Vad är det med Lind? Om det droppar så gör även eken det. Lite skit blir det men försvinner i tvätt.
 
Det blir ett lager med klet på bilen om du parkerar under en lind.
Det är lusbajs från löss som trivs i lindar.
Först kommer en jäkla massa blomblad, Efter det kommer en hel massa frön som är stora som ärtor och fyller alla skrymslen i bilen uppe vid torkarna och luftintag.
Troligen det träd som skräpar mest av alla.
 
Oki, har ekar och även de ger klet på bilen som blir svart efter ett tag om man tvättar så ofta. Och frön kommer det i mängder från björk, som de senaste två veckorna.
Och tall ger gult frömjöl på senvår och barr.

Så vill man ha träd får man leva med det.
 
Jag tvättar bilen för hand minst 1 ggn/vecka så detta träd ska nog inte vara några problem för en bilvårdsnörd heller =)
 
sträss sträss skrev:
Jag tvättar bilen för hand minst 1 ggn/vecka
Då förstår jag att du inte har tid med sådana trivialiteter som att lära dig känna igen ett av våra vanligare lövträd.
Illustration av olika lövformer för svenska lövträd som lönn, alm, ek, med mera, i svart silhuett mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då förstår jag att du inte har tid med sådana trivialiteter som att lära dig känna igen ett av våra vanligare lövträd.
[bild]

Tack för den! Lörorik och bra =) Nej precis, en bil kan man stå och tvätta hur länge som helst utan att man blir riktigt "klar" :D
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fast lönnlövet på den där planschen är ju inte från en vanlig lönn, utan från en amerikansk silverlönn. Men visst, tillräckligt likt för att fylla sin funktion.
 
Jag tänkte att det bara var stiliserat, men du har säkert rätt. Min poäng, om än dåligt illustrerad, var dock att det inte är jättemånga träd man måste hålla reda på för att kunna de vanligaste.

Själv hade jag nog för övrigt gissat på att det skulle vara en japansk lönn på TS parkering, medan det i verkligheten verkar vara en vanlig skogslönn. Så det är sällan precis vad man tror, oavsett vad man tror.
 
Du har helt rätt, man bör lära sig känna igen de vanligaste träden. Lönn, ek, och de andra med karakteristiska former på löven är inte så svåra att lära sig. Och det räcker att känna igen ett lönnlöv, att säga exakt vilken lönnsort är överkurs.

Skall man hårdra det så är nog inte ens någon vanlig skogslön, utan en förädlad skogslönn med bättre grenuppbyggnad, höstfärger och så vidare. Brukar vara sånt de planterar ute i stadsmiljöerna. Men i nuläget ser man ingen skillnad.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.