Skiss av ett hus med markerat uterum i rött, befintligt plank i blått och problemområde i gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Vi ska sätta liggande panel på kortsidan mot grannen i uterummet. Från början fanns ett plank som vi låtit vara kvar när vi satte dit tak och glas osv. Problemet nu är att planket går längs med gaveln på huset Medans taket på uterummet är ca 20 cm längre in beroende på att det inte kunde komma ut längre då taket skulle vara på en viss höjd. (Snedtaket gör att det inte går att få ut taket mer)
Hur kan jag lösa detta lite snyggt? Reglar finns i gamla planket så det känns bra att återanvända den stommen tänker jag.
Enligt bild:
Rött visar uterummet
Blått befintligt plank
Gult är den del som jag undrar hur jag ska lösa. Ett alternativ är ju att göra planket snett men det kommer synas mot väggen då som är mot grannen så det känns inte så roligt tycker jag.
 
Magnus E K
Rätt metod är mellanrum och vanligt virke! Impregnerat (oavsett om det är med gammelgift eller något nytt som inte är utdömt ännu) ska bara användas när det är absolut nödvändigt.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Rätt metod är mellanrum och vanligt virke! Impregnerat (oavsett om det är med gammelgift eller något nytt som inte är utdömt ännu) ska bara användas när det är absolut nödvändigt.
tack för svar. Planket är vanligt virke. Mitt problem är att för att följa planket och avsluta snyggt mot altantaket så blir väggen sned och det kommer synas på husväggen mot grannen. Följer jag husväggen så blir det ca 20cm glipa mellan plank och taket på uterummet.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Din skiss är, milt uttryckt, inte så enkel att förstå. En bild skulle nog vara lättare att tolka.
 
Magnus E K
Oops, skrev i fel tråd... Skulle varit någon om stolpskor.
 
V vectrex skrev:
Din skiss är, milt uttryckt, inte så enkel att förstå. En bild skulle nog vara lättare att tolka.
detta kanske hjälper. Som bilden visar kan inte befintligt plank gå hela vägen upp till altantaket då det sitter en bit in jämfört med husknuten.
Tänkte nu imorse att jag kanske kan sätta min panel upp till den nivån den är nu, sedan plåt och fortsätta med panelen mer inåt så den möter upp altantaket bra. Det känns som den enklaste lösningen?

att flytta in hela stommen för att komma i rätt nivå är inte görbart rent praktiskt och tidsmässigt.

om jag sätter panel nerifrån i kant med gavel så kommer väggen bli sned efter den ska upp till altantaket.
 
  • Husvägg med paneler som slutar innan altantakets början och visar befintligt plank i relation till husknuten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, en kant som du täcker med en plåt känns som rätt väg att gå.
 
V vectrex skrev:
Ja, en kant som du täcker med en plåt känns som rätt väg att gå.
då får det nog bli så. tack för medhåll, känns bra :) Angående nederkant av planket så hittar jag inte någon bra hög plåt att sätta mot marken. Skulle en tryckt bräda längst ner kunna fungera som en slags offerbräda kanske? Asfalt och även gräsmatta längst ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.