Hej,

Jag har letat nu ett par dagar och försökt fråga ett gäng återförsäljare vad som skiljer Husqvarnas Automower 430x 2018-års modell mot 2019.

Det enda jag kan hitta själv är röststyrningen, via Google Home och Alexa.
Svaren jag har fått från de olika har varit allt från; Inget, mjukvaran, Batteritiden osv.
Någon skrev att när mjukvaran uppdateras på -18 modellen så är de precis likadan som -19.

Finns det någon här som vet på riktigt?
Jag kan inte hitta någon information om 2018-modellen på Husqvarnas hemsida.

/ Emil.
 
Ungefär samma skillnad som en Bmw mellan 2 modellår, nothing! Bara priset! Och det med mjukvaran är bara en grej för att få sälja, lämnar man in den på vinterförvaring och rengöring/service, och uppdatering mjukvara! Lurad på dyra pengar, mjukvaran är fulländad, vi har en 420, inga problem, haft en 220Ac före, inga problem.

Vad gör Gps’en För skillnad? Förutom att maskinen blir dyrare..för den klipper väl lika slumpmässigt ändå.
 
C Cupid skrev:
Hej,

Jag har letat nu ett par dagar och försökt fråga ett gäng återförsäljare vad som skiljer Husqvarnas Automower 430x 2018-års modell mot 2019.

Det enda jag kan hitta själv är röststyrningen, via Google Home och Alexa.
Svaren jag har fått från de olika har varit allt från; Inget, mjukvaran, Batteritiden osv.
Någon skrev att när mjukvaran uppdateras på -18 modellen så är de precis likadan som -19.

Finns det någon här som vet på riktigt?
Jag kan inte hitta någon information om 2018-modellen på Husqvarnas hemsida.

/ Emil.
Söker precis samma information om 450X. En återförsäljare sa att 2019 har bluetooth för att kunna styra från telefonen och att det är skillnaden mot 2018.. Det känns inte som att någon har direkt koll.

Kanske att HQ ändrat något internt i konstruktionen. Annan leverantör av någon komponent osv, men det lär man väl aldrig få reda på. Otroligt svårt att få korrekt information utöver det mest basala.
 
  • Gilla
EvilHank
  • Laddar…
Letade också skillnad på just 430X. Det enda jag hittade är det här >

FEM MÖJLIGA STARTPUNKTER
Ett jämt klippresultat över hela gräsmattan tack vare möjligheten att kunna starta klippningen på fem olika ställen utefter guidekabeln. Ju större gräsmatta desto viktigare och bättre är det med flera startpunkter.
 
Min 330X är numera en 430X efter en service, så jag skulle tro att man får med det mesta vid en uppdatering.

GPSen gör att den kan klippa något smartare och vet ungefär var den behöver ta sig för att klippa hela gräsmattan.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Letade också skillnad på just 430X. Det enda jag hittade är det här >

FEM MÖJLIGA STARTPUNKTER
Ett jämt klippresultat över hela gräsmattan tack vare möjligheten att kunna starta klippningen på fem olika ställen utefter guidekabeln. Ju större gräsmatta desto viktigare och bättre är det med flera startpunkter.
Inget nytt, fem startpunkter har den haft hela tiden från den hette 330x.
Vilket i sig är oväsentligt för de flesta då det fungerar utmärkt med autoläget, att låta den bestämma själv med hjälp av karteringen och gpsen.
 
Ok. Det var det enda jag hittade som skillnad på beskrivande text.
Då är det nog bara vanlig löpande produktvård som är skillnaden. Sådant som inte vi konsumenter ser. Typ loctite på en skruv eller vad det kan vara. Sådant som får ner HQs garantiärenden.
 
Cost down finns också.
Man byter till billigare och eller enklare delar där man inte tror det påverkar.

Skillnaden mellan 330X och 430X var också att man tog bort slingkittet som medföljde och höjde priset.
 
C Cupid skrev:
Hej,

Jag har letat nu ett par dagar och försökt fråga ett gäng återförsäljare vad som skiljer Husqvarnas Automower 430x 2018-års modell mot 2019.

Det enda jag kan hitta själv är röststyrningen, via Google Home och Alexa.



/ Emil.
Efter att själv ha stått och valt mellan 2018 och 2019 utan att hitta nån mer skillnad än att 2018 saknar blåtand. Så Blev det en 2018. Connect fungerar alldeles utmärkt för mig utan blåtand och den går att rösstyra med Google home.
 
  • Gilla
Cupid
  • Laddar…
Hej! vill inte skapa ny tråd bara för denna fråga.
Är det någon skillnad på Automower 430x från 2019 och en från 2020?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Vad gör Gps’en För skillnad? Förutom att maskinen blir dyrare..för den klipper väl lika slumpmässigt ändå.
Har man en liten gräsmatta märker man nog faktiskt inte av GPSen skulle jag tro. Jag har en 450x som går på runt 4000 kvadrat och den kan jag se ibland uppehålla sig i ett område där den anser att den inte varit och klippt så mycket. Då kan den vända mitt på gräsmattan för att sedan köra tillbaks. Ungefär som om du lägger en begränsningsslinga i en cirkel med säg en diameter på 20m eller så, sen kör den runt i detta område en stund (slumpmässigt) innan den drar vidare som vanligt. Jag vet inte om det hjälper eller stjälper.

Sedan huruvida GPSen används i övrigt för att hitta hit och dit vet jag inte. Den klipper på bra och hittar varenda skrymsle så jag bryr mig inte mer om det.

Det jag däremot har verklig nytta av är att använda GPS och appen för att veta var klipparen är. Med såpass stor yta och många ställen den kan gömma sig på så är det enklare att kolla på kartan var den är än att springa runt och leta. Och som sagt, för en vanlig villaträdgård tror jag inte att det är så stor nytta, snarare en "det är coolt så självklart måste jag ha det".
 
S Sjovsnygg skrev:
Hej! vill inte skapa ny tråd bara för denna fråga.
Är det någon skillnad på Automower 430x från 2019 och en från 2020?
Jag har samma fråga, någon som vet?

Jag läste något om att nyare modeller skulle kunna klippa högre upp, men har ingen källa på det.
Bör ju i så fall vara bra om man har en lite ojämnare gräsmatta?
 
E Edvuld skrev:
Jag har samma fråga, någon som vet?

Jag läste något om att nyare modeller skulle kunna klippa högre upp, men har ingen källa på det.
Bör ju i så fall vara bra om man har en lite ojämnare gräsmatta?
Det finns nya modeller som heter High Cut (modellnamnet slutar på H, exempelvis 430XH). Men jag vet inte om de säljs på svenska marknaden. Är väl främst för USA som vill ha högre klipphöjd?
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Det finns nya modeller som heter High Cut (modellnamnet slutar på H, exempelvis 430XH). Men jag vet inte om de säljs på svenska marknaden. Är väl främst för USA som vill ha högre klipphöjd?
Aha, kan varit på ett amerikanskt forum jag läste om detta.
 
Lyfter en gammal tråd då min fråga är samma, bara nyare årsmodeller.

Någon som vet om det är någon skillnad mellan 430X 2021 och 2022?

Köpte precis en 430X till fullpris, efter mottagen leverans ser jag att den är producerad i september 2021 om jag läser av serienumret rätt och borde då vara årsmodell 2021.

Kanske ingen stor grej om det inte är någon skillnad mellan dem, men jag känner mig lite lurad då jag har betalat samma pris som för årsmodell 2022. Någon som vet om det är någon skillnad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.