Har funderat en del på hur man kan säkerställa värmetillförseln till huset vid strömavbrott. Vet att jag läst i någon tråd här på forumet om några olika lösningar, fritidsbatterier, elverk m.m

Saken är den att vi bor ute på "landet" och strömavbrott här kan bli långvariga om det vill sig illa. Dessutom kan ju ett mindre strömavbrott ställa till problem om pannan är fulladdad och brinner som bäst.


Min ide är att i pannrumet koppla in någon typ av "backup" historia som förser cirkpumpar och fläkt till pannan med ström. Pannrumet ligger separat så separat proppskåp finns.
Vid strömavbrott har vi då fortfarande värme i huset samt slipper ifrån ev. mindre haverier vid korta strömavbrott.
- ultimat är att även koppla in vattenpumpen från brunn så även vatten inne i huset finns.


Hur har ni andra gjort (batterier, elverk, eller kombination)? Eller inte gjort och i så fall varför?

Vänl,,,
Tobbe
 
Efter mycket tänkande satsade jag på elverk. Jag har sett till att alla elförbrukare för värmesystemet är samlade på en och samma säkring och där kopplar jag manuellt om till elverk vid strömavbrott. Du kan kolla på min hemsida hur det ser ut.

Jag valde således att säkra upp värmeproduktion och värmeförbrukning vid längre avbrott.

Jag valde bort tanken kring avbrottsfri kraft med batteribackup. De nödsystem som finns för pannan vid drift gör att jag inte behöver säkra upp med att också se till att laddomaten måste gå vid strömavbrott. En batteribackup för att försörja alla mina behov (inklusive värmeslinga för färskvattenledningen) under tillräcklig längd blev helt enkelt för dyr.

Nackdelen är att det är manuellt och att man måste vara hemma och koppla om när ett längre avbrott händer. Fördelen är att jag i princip är oberoende av extern elförsörjning, kan elda som vanligt.
 
Jag har enklast möjliga omformare 12V till 230V, 300W. Den klarar pannfläkt, laddpaket och två cirkpumpar.

Har ett "vinterledigt" båtbatteri redo. Den går väl 2-3 timmar på detta sen kopplar jag den till bilen som kan stå på tomgång i flera dygn om det skulle behövas. Viktigt är att skarva kablarna på 230V-sidan, annars blir det för stort spänningsfall.

Har funderat på att bygga en automatisk inkoppling, bra att ha om pannan är full med ved och man åker iväg...
 
  • 8_stor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har valt en liten vattenkyld elverk ,avgasröret är kopplad till pannan,primitif men en högre rendement än en vanlig elverk.
 
  • 0524645927.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en 12 volt till 220 volts omformare och 2 st hundra amperetimmarsbatterier och ett 75 amperetimmarsbatteri för att säkra strömförsörjningen till min pelletskamin i händelse av strömavbrott räknar med att klara cirka 4 dygns drift.
 
Daytrader skrev:
Har funderat en del på hur man kan säkerställa värmetillförseln till huset vid strömavbrott. Vet att jag läst i någon tråd här på forumet om några olika lösningar, fritidsbatterier, elverk m.m

Saken är den att vi bor ute på "landet" och strömavbrott här kan bli långvariga om det vill sig illa. Dessutom kan ju ett mindre strömavbrott ställa till problem om pannan är fulladdad och brinner som bäst.


Min ide är att i pannrumet koppla in någon typ av "backup" historia som förser cirkpumpar och fläkt till pannan med ström. Pannrumet ligger separat så separat proppskåp finns.
Vid strömavbrott har vi då fortfarande värme i huset samt slipper ifrån ev. mindre haverier vid korta strömavbrott.
- ultimat är att även koppla in vattenpumpen från brunn så även vatten inne i huset finns.


Hur har ni andra gjort (batterier, elverk, eller kombination)? Eller inte gjort och i så fall varför?

Vänl,,,
Tobbe


Den optimala lösningen är ett nödströmspaket som går in själv då spänningen försvinner


http://www.legoelektronik.se/se/produkter/noedstroemspaket/noedstroemspaket

Baxi har ett också som är lite snyggare men lite dyrare.

Ja har skrivit priset  nån gammal tråd här som jag inte hittar nu.


 
Här får man ju skämmas för sina simpla lösningar men en helt vanig öppenspis med spiskasset värmer tillräckligt stora delar av huset för att vi ska kunna bo kvar. Ett sovrum, groventren och klädkammaren blir kalla 5-10 grader om det är riktigt kallt ute.

Tänkte kompletera med en fotogenkamin som är godkänd för innomhusbruk och ställa i den änden av huset.

I köket finns en vedspis som ser fixar varm mat. Vatten finns i bäcken och mat i havet
 
Daytrader skrev:
Har funderat en del på hur man kan säkerställa värmetillförseln till huset vid strömavbrott. Vet att jag läst i någon tråd här på forumet om några olika lösningar, fritidsbatterier, elverk m.m. Saken är den att vi bor ute på "landet" och strömavbrott här kan bli långvariga om det vill sig illa. Dessutom kan ju ett mindre strömavbrott ställa till problem om pannan är fulladdad och brinner som bäst. Min ide är att i pannrumet koppla in någon typ av "backup" historia som förser cirkpumpar och fläkt till pannan med ström. Pannrumet ligger separat så separat proppskåp finns. Vid strömavbrott har vi då fortfarande värme i huset samt slipper ifrån ev. mindre haverier vid korta strömavbrott. - ultimat är att även koppla in vattenpumpen från brunn så även vatten inne i huset finns. Hur har ni andra gjort (batterier, elverk, eller kombination)? Eller inte gjort och i så fall varför?
Vänl,,,
Tobbe
Jag hade redan en cirkulationspump till värmen. När det blev strömavbrott (c:a 2 veckor sedan) fungerade värmen bra utan pump. Som jag redan misstänkte, fick jag lov att öka på termostaten i elementen från 3 till 4, (0-5). Då fick jag lika varmt inne i huset som tidigare. Jag har 22 mm rör från ackumulatortanken hela vägen till och från elementen. När strömmen kom igen, får jag lov att ställa elementen tillbaka i läge 3 men nu har jag enbart självcirkulation.

Det kanske är en dyr lösning (kopparrör) att ha enbart till självcirkulation men den visade sig fungera felfritt. Därför har jag installerat en förbigång runt pumpen med avstängningsventiler och låter pumpen stå still. Om inte annat, drar den ingen ström. Pannans effekt sjunker av naturliga orsaker (utan fläkt) till hälften. Som bekant, kommer strömavbrottet alltid när ackumulatortanken är tom.

Blir det ett ströavbrott vid en köldknäpp på -15ºC - -20ºC får jag nog elda ordentligt även i bastu-kaminen (ved) för att värma huset och ladda tanken samtidigt. En reserv-värmekälla är alltid klokt att ha och då menar jag inte el-element.

P.S. Glömde att nämna att detta ovan fungerar automatiskt utan handpåläggning.
 
  • 6_stor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har själv skaffat en UPS på 1000VA som orkar driva laddomat och cirkulationspump i minst ett dygn.
Några tips.
Begagnade UPS enheter kan vara lätt att få tag på från dataföretag eller storföretags dataavdelningar eftersom de för tillförlitlighetens skull byts ut efter 3-4 år, med nya gelbatterier blir de som nya.
Har man en UPS inkopplad hela tiden så drar den ganska mycket ström eftersom omformaren hela tiden arbetar, bättre är att se till att den är laddad och är enkel att koppla in vid behov. Jag satte en dygnstimer som laddar UPS:en ½ timma om dagen och vid strömavbrott drar jag kabeln ur vägguttaget som normalt matar pumparna och sätter i UPS:en och trycker på ON, Vid misstanke om strömavbott så är den inkopplad på heltid
 
  • 7_stor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När ni kopplar in era nödelförsörjningar, hur gör ni med skyddsjordningen?
Hur gör ni med inkommande PEN-ledare? Har ni tänkt på att även en stickproppsansluten panna ofta är hopkopplad med inkommande jord via vattenrören? Det kan hända att ni har jordning via vattenrören, men det är inte alls säkert, speciellt inte om det ligger en plastslang där.
Vad händer då, tror ni, om ni har ett isolationsfel, dålig/ingen egen jordning och någon stackars tekniker står med en avsliten kabel i näven i en blöt skogsbacke någonstans? Förvisso ska han jorda och kortsluta när han arbetar, men det är inte alltid så lätt, om det är stormskador som gör att ni har strömavbrott.

Efter orkanen för snart två år sedan pratade jag med åtskilliga personer, som hade elverk inkopplade för att driva ditt och datt hemma. Inte en enda hade gjort på rätt sätt!
 
Nödströmspaket från ovan nämnda Legoelektronik - omformare 300W, tillslagsautomatik, batteriladdare med regulator samt gastät 100 Ah blyack. Räcker för minst 10 tim kontinuerlig drift av laddpaket och två cirk.pumpar (i praktiken klarar vi väl ett par, tre dygn innan radiatorerna kallnar). Garanterat eloberoende gjutjärnskamin för att fixa värme under längre strömavbrott. Vatten kan vi hinka upp från en gammal grävd brunn nere vid ladan.
 
Tack för alla svar!

Ser ut att bli ett nödströmspaket eller en UPS jag såg en signatur körde med. UPS enheter är tämligen billiga även nya. Dock kommer elektriker få koppla in allt så det blir rätt då pannan, cirkpumpar m.m matas med ström direkt från ett proppskåp (fristående från husets el).

Problemet jag vill åt är alltså ev. haveri med att cirkulationspumpen vid pannan inte driver in allt varmvatten från pannan in i tankarna = kokning som följd. Vid strömavbrott så fungerar ju denna inte. En laddomat21 har termoventiler om jag förstått rätt och släpper då förbi vatten med självcirkulation = ett strömavbrott blir inte lika kritiskt för pannan.


Vänl,,,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.