Hoppas på lite hjälp från kunniga människor.
Vi ska skaffa nytt värmesystem och har bestämt oss för luft/vatten.

Vi har fått offerter på IVT AIR-X 413/ AIRMODULE E15, CTC Ecoair 614M/ Ecozenith i250L och Mitsubishi PUD-SWM120YAA.
CTC är dyrast och därefter IVT och sist Mitsubishi.

Någon som har erfarenheter av någon av dessa eller på annat sätt har konstruktiva förslag så tas det emot tacksamt.
 
  • Gilla
Hamahang
  • Laddar…
H
Fråga säljaren vid vilken teperatur kompressorn stänger utav.
Fråga även efter cop värde vid tex -15 grader, har du radiatorer så är det vid 55 grader ut, har ni golvvärme är det vid 35 grader ut du ska fråga efter cop värdet och -15. Billiga värmepumpar ger nämligen inte så mycket effekt då om ens någon effekt alls.
 
Beror ju delvis var i landet huset står och hur kallt det kan bli där på vintern (dimensionerande vinterutetemperatur DVUT) samt vilken temperatur som då krävs i värmesystemet för hålla 20-21 grader inne? För mig är EcoZenith i250 den lite äldre tekniken som CTC kört med med viss begränsning av varmvattnet till skillnad mot i350 som är nyare och liknar andra fabrikat i arbetssättet.
 
Vi bor i nordvästra Skåne så det är snudd på medelhavstemperatur här.

CTC känns som en trygg affär men om tekniken är till åren så kanske det är en dålig idé.

Huset är enplans med källare 125kvm/våning.
 
Jag har egentligen inget svar på din fråga, men en fundering.
Bor själv i södra halland (med utsikt över Hallandsåsen) .
Vi värmer vårt hus, som har 108 kvm BOA, byggt år 2010, bara med en Luft-Luft-Värmepump från Mitsubishi.
Och april till oktober är den avstängd, om det inte är en veckas värmebölja som nu, då vi kör den på kylning några timmar per dag.

Och vad jag förstår kan man inte kyla med en LVVP.
Ser på grannhusen, hur de ställer fönstren på vid gavel för att få ut värmen, men det är ju inte lätt när det är 30°C ute.

Så är det rätt typ av värme/ventilation/varmvattenkälla ni väljer där nere i södern?
Visst, vi har en separat varmvattenberedare och FTX för ventilation också men...
 
Krokben
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och vad jag förstår kan man inte kyla med en LVVP.
Du kan faktiskt kyla med vissa LVVP, då får man köra kylan genom en fläktkonvektor!
 
CTC är ett välbeprövat märke men jag skulle i så fall välja i350 och inte i250. Det kan bli lite kyligt även i Skåne, t.ex. Ängelholm har DVUT -11,1°C. Inget problem för moderna LVVP men det beror som sagt också på vilken temperatur som då krävs i värmesystemet för att hålla innetemperaturen.

Modellbeteckningen på Mitsubishi'n känner jag inte igen och det kanske är en parallellimporterad kontinental modell? Om alternativet är aktuellt skulle jag noga kolla upp vilka garantier som då gäller om det är så att svenska Mitsubishi Electric inte står bakom.
 
Intressant!
I350 är dessutom billigare om man kollar på nätet än priset som jag fick.

Tack för svar!

J Josth skrev:
CTC är ett välbeprövat märke men jag skulle i så fall välja i350 och inte i250. Det kan bli lite kyligt även i Skåne, t.ex. Ängelholm har DVUT -11,1°C. Inget problem för moderna LVVP men det beror som sagt också på vilken temperatur som då krävs i värmesystemet för att hålla innetemperaturen.

Modellbeteckningen på Mitsubishi'n känner jag inte igen och det kanske är en parallellimporterad kontinental modell? Om alternativet är aktuellt skulle jag noga kolla upp vilka garantier som då gäller om det är så att svenska Mitsubishi Electric inte står bakom.
QUOTE="Josth, post: 3816879, member: 98658"]CTC är ett välbeprövat märke men jag skulle i så fall välja i350 och inte i250. Det kan bli lite kyligt även i Skåne, t.ex. Ängelholm har DVUT -11,1°C. Inget problem för moderna LVVP men det beror som sagt också på vilken temperatur som då krävs i värmesystemet för att hålla innetemperaturen.

Modellbeteckningen på Mitsubishi'n känner jag inte igen och det kanske är en parallellimporterad kontinental modell? Om alternativet är aktuellt skulle jag noga kolla upp vilka garantier som då gäller om det är så att svenska Mitsubishi Electric inte står bakom.[/QUOTE]
 
efter att ha rotat runt en stund så känns det som att det stället som jag kan hitta med vettigast priser med instalaltion verkar vara polarpumpen. guiden som dom har gör det ju hyffsat enkelt att se vad som kan passa in hemma.
Iallafall i stockholms området sen om nån vet nån mer än dom så skulle det ju vara intressant att få mer alternativ.
Att googla och faktiskt hitta nåt vettigt är ju inte det lättaste längre känns som alla resultat numera bara är skräp
 
  • Gilla
Bjonil
  • Laddar…
Jag bara kolla nyfiken om inredning hur den ser ut renovering.
Det var ju inte bra för Mitsubishi Ecodan.

DRIFTKOSTNADER
40 920 kr/år
Årlig elförbrukning: 27204 kWh/år
Antal i hushållet: 2
Kommentar: I kostnaden för v/a ingår även kostnad för renhållning med ca 2100 kr.
Värmepump defekt under årets första 10 mån där av högre förbrukning än mot normalt.
Finns bilder med Mitsubishi Ecodan.

Kolla på Hemnet: https://www.svenskfast.se/hus/uppsa.../293188?utm_source=hemnet&utm_medium=referral
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.