I ikeo skrev:
koppla in en riktig accesspunkt istället och disabla wi-fi i routern. iofs kostar ju accesspunkten lika mycket eller mer än vad en billig router kostar men den är ju såpass mycket bättre med
Menardu ska ställa en accesspunkt bredvid routern? För nå längre när det gäller kablar blir det inte, vill inte ha kablar nånstans
 
T The_Nyll skrev:
Menardu ska ställa en accesspunkt bredvid routern? För nå längre när det gäller kablar blir det inte, vill inte ha kablar nånstans
Nåja om du inte vill sätta upp så att du får ett fungerande nät så får du väl helt enkelt leva utan wi-fi i källaren.
Men en Ubiquiti UniFi accesspunkt uppsatt i taket eller på väggen i närheten av routern borde underlätta men det krävs o andra sidan lite mer kunskap än att koppla in en router som man inte behöver göra nåt annat med än att lyckas koppla in rätt sladd i rätt kontakt
 
  • Gilla
jorblad och 1 till
  • Laddar…
T The_Nyll skrev:
Menardu ska ställa en accesspunkt bredvid routern? För nå längre när det gäller kablar blir det inte, vill inte ha kablar nånstans
Skaffa ett mesh nätverk då... Det borde vara bästa nödlösningen.
 
Asus-routern TS har är väl en med externa antenner om jag inte minns fel. Då kan det vara värt att kolla hur de är vinklade. Antennelementen i spröten är rundstrålande så gäller att de är vinklade rätt för att få täckning där man vill.

Sen gäller det ju precis som nån tidigare nämnt vara värt att se om den kan stå bättre till för att täcka hela huset. Att den står inne i ett skåp i ett hörn av huset med en massa metallrör som går i väggarna runt om är ingen bra placering.

Jag skulle inte hoppas på några underverk i källaren pga betongbjälklaget. 2,4,GHz (802.11b/g/n) kan säkert funka hjälpligt men tveksamt med 5 GHz (802.11a/ac). Sen beror det ju även på vad du har för klienter du vill använda i källaren. Flesta batteridrivna klienter har klart begränsad uteffekt på sin radio. Så även om klienten tycker sig ha bra mottagsignal från AP/router innebär inte det per automatik att trafiken från klienten till AP/router kommer gå så vidare värst bra.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
T The_Nyll skrev:
Har 100 kvadrat uppe och 100 kvadrat källare ar en Asus rt-ac66u och den borde väl hålla.

Så nån som har erfarenhet av mesh?

Eller dessa powerline genom eluttag?
Är det en RT-AC66U B1 så har den stöd för aimesh, komplettera med en annan asus router med stöd för aimesh så har du ett grundläggande meshnätverk.
 
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
Är det en RT-AC66U B1 så har den stöd för aimesh, komplettera med en annan asus router med stöd för aimesh så har du ett grundläggande meshnätverk.
Är nog en äldre modell? Tror inte denna heter b1 utan bara rt-ac66u
 
J JBa skrev:
Asus-routern TS har är väl en med externa antenner om jag inte minns fel. Då kan det vara värt att kolla hur de är vinklade. Antennelementen i spröten är rundstrålande så gäller att de är vinklade rätt för att få täckning där man vill.

Sen gäller det ju precis som nån tidigare nämnt vara värt att se om den kan stå bättre till för att täcka hela huset. Att den står inne i ett skåp i ett hörn av huset med en massa metallrör som går i väggarna runt om är ingen bra placering.


Jag skulle inte hoppas på några underverk i källaren pga betongbjälklaget. 2,4,GHz (802.11b/g/n) kan säkert funka hjälpligt men tveksamt med 5 GHz (802.11a/ac). Sen beror det ju även på vad du har för klienter du vill använda i källaren. Flesta batteridrivna klienter har klart begränsad uteffekt på sin radio. Så även om klienten tycker sig ha bra mottagsignal från AP/router innebär inte det per automatik att trafiken från klienten till AP/router kommer gå så vidare värst bra.
Har tre antenner som går vinkla, skruva av om går sätt starkare?

Placering är nog ganska mitt i huset. Gissar att den öppna spisen?(tappa ordet, murad, det man eldar i) är mitt i och tvn, router och modemet sitter typ en meter bredvid den annars ganska mitt i.
 
Redigerat:
T The_Nyll skrev:
Har tre antenner som går vinkla, skruva av om går sätt starkare?

Placering är nog ganska mitt i huset. Gissar att den öppna spisen?(tappa ordet, murad, det man eldar i) är mitt i och tvn, router och modemet sitter typ en meter bredvid den annars ganska mitt i.
Antennerna (spröten) är bara passiva antennelement som skapar en riktning och form på signalen. Mig veterligen finns inga aktiva antennelement att använda.

Eftersom du vill ha täckning i källaren skulle jag vrida en antenn så den pekar horisontellt alternativt pekar vertikalt neråt. Om routern står i takhöjd skulle jag vrida övriga antenner vertikalt neråt. Står routern i golvhögtalare ska övriga stå rakt upp.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
J JBa skrev:
Antennerna (spröten) är bara passiva antennelement som skapar en riktning och form på signalen. Mig veterligen finns inga aktiva antennelement att använda.

Eftersom du vill ha täckning i källaren skulle jag vrida en antenn så den pekar horisontellt alternativt pekar vertikalt neråt. Om routern står i takhöjd skulle jag vrida övriga antenner vertikalt neråt. Står routern i golvhögtalare ska övriga stå rakt upp.

Står på tvbänken, ska vrida lite så får se
 
  • Gilla
Rolf B
  • Laddar…
Ett misstag jag tror många som drar in fiber gör är att placera inkommande fiber vid tv bänken. Svårt att få en expanderbar snygg installation. Men så har många trassliga installationer med kass wifi.

Bättre sätta i ett dolt utrymme därifrån man kan dra kablar till lämpliga accesspunkter och uttag där datorer och media ska stå.

Turligt nog finns produkter som tex mesh som räddar detta, dock med vissa begränsningar. Men oftast är det nog (fördomar) iPhone användare som gör så här och det är väl inte förrän barnen skaffar gaming dator som bristerna blir uppenbara.
 
R
Beror nog snarare på bekantskapskretsen, 4 av min närmsta vänner är 100% iPhone/iPad/Apple Tv etc. användare, inklusive mig själv.
Och vi alla har fullstora rack i garage/källare med servers, paneler, switchar, förstärkare m.m.
Naturligtvis har husen minst ett dubbelt nätverksuttag i varje rum där kablarna är dragna till racket. :cool:

TS: du har inget rör i väggen vid din TV-bänk som går ner i källare, tänker antenn eller telefonuttag främst.
Isåfall kan du ju dra ner en nätverkskabel i dessa för att sen köra accesspunkt i källaren.

Och du vill inte ha några synliga kablar men ändå har du en skitful router med kablar och antenner ståendes på tv-bänken? :rofl::crysmile:
 
Det är olika i olika hus var man kan hitta en bra knutpunkt. Hos oss - 1 1/2 plan plus källare summa ca 250 kvadrat - så hittade vi en fin knutpunkt på övervåningen. Visade sig att vi kunde nå de flesta rum därifrån via bottenvåning via fördragna rör för antingen tv-ledningar (koaxial), telefonledningar (vanligen kopplat i ett serienät), och ett så påpassligt draget extra rörsystem som dragits för trådbundet larm som numera är obsolet. Till källare finns åtminstone två-tre passager via rör från övervåning som mynnar ut på några strategiska platser.

Man ska ha klart för sig följande om man vill modernisera sin tekniska infrastruktur i äldre kåkar.

1. Rörledningar/dosor för koaxialkabel för gammal antenn-tv är en resurs som kan användas om cat 5e eller cat 6 ger bättre nytta. Cat 6 är litet grövre än cat 5e så om man vill ha i två UTP-kablar i en standard 16mm rör så kan det vara vettigt att gå på att åtminstone den ena kabeln får vara 5e. Det man vill ha kvar av detta handlar förmodligen om koax till paraboler och ser en poäng med parabolteknik för att få bra kvalitet på ”vanlig tv”, dvs mycket högre bitrate = bättre bild. Så har vi behållt detta på vissa sträckningar, kör med CanalDigital på ett par boxar som fungerar bra och ger väldigt bra bildkvalitet.
2. Rörledningar/dosor för telefonkabel är en resurs som kan användas betydligt bättre varhelst det finns! Vi har hållit fast ovanligt länge för vår del med att ha ”fast telefoni” (via IP-dosa i närheten av inkommande fiber vilket är i källaren) men vi har upptäckt att det endast är div telefonförsäljare och ”Microsofts support i Indien” som ringer på fasta telefonnumret numera. Scam enbart så varför ens fundera på att ta bort allt ”fast telefoni” och nyttja rör/dosor till användbara kablar.

Skulle jag bygga nytt hade jag varit extremt generös med att skapa ett grovkalibrigt (20 mm minst) stjärnnät vad gäller rör och dosor för att få en enkel grundstruktur. Hos oss ligger centrum i denna stjärna på övervåningen, fiber kommer in i källaren och därifrån går helt enkelt en cat 6 kabel upp till routern på övervåningen som fördelar ut via en extra höghastighets-switch. Finns någon ytterligare switch längre ner i ”stjärnnätet” tex den som ligger med media/spelanläggningen på bottenvåning som har en del prylar vi valt att ansluta via fast lina istf trådlöst sedan länge. Väldigt begränsande att bara ha 16 mm rör så kan man välja - välj grövre.

Nu visade det sig att denna högt belägna router kan förse hela kåken och omedelbara omgivningar med wifi av god hastighet och kvalitet (se tidigare inlägg) - så vi har blivit extremt lata på sistone... extra latency av wifi är negligerbart - men förutsättningarna finns för att skapa precis vilka trådade lösningar som behövs i princip var som helst i kåken inkl att lägga till högpresterande wifi AP där det behövs.
 
Redigerat:
R RalleB skrev:
Beror nog snarare på bekantskapskretsen, 4 av min närmsta vänner är 100% iPhone/iPad/Apple Tv etc. användare, inklusive mig själv.
Och vi alla har fullstora rack i garage/källare med servers, paneler, switchar, förstärkare m.m.
Naturligtvis har husen minst ett dubbelt nätverksuttag i varje rum där kablarna är dragna till racket. :cool:

TS: du har inget rör i väggen vid din TV-bänk som går ner i källare, tänker antenn eller telefonuttag främst.
Isåfall kan du ju dra ner en nätverkskabel i dessa för att sen köra accesspunkt i källaren.

Och du vill inte ha några synliga kablar men ändå har du en skitful router med kablar och antenner ståendes på tv-bänken? :rofl::crysmile:
Det är nog rätt, det finns gott om avancerade Apple användare, men alla jag känner med bra ekonomi och noll koll på teknik är apple frälsta för att "det andra inte funkar". Så får jag gissa stämmer ändå min analys att flest tokigt placerade routers finns hos apple användare, alternativt de som överhuvudtaget inte använder smartphones annat än som telefoner(som tex mina svärföräldrar som jag tror aldrig läser mail på telefonen, kanske har de nån gång skickat ett, men oftast får man ringa och säga man skickat ett mail de borde läsa).
 
Tror det där med ”apple-användare” ”-frälsta” etc snack är ett sidospår som inte leder framåt om det fortfarande skulle stå för något igenkännbart fenomen eller sinnestillstånd. I vårt hushåll är det en synnerligen blandad kompott; Windows 7/10, OSX, IOS på mobiler och iPads, Android på andra mobiler och surplattor/TV, Linux på en del servrar i olika distributioner.Ubuntu, CentOS etc lokalt eller via VPS faktiskt för en tillämpning där så var nödvändigt.


Jag är en användare av många Apple-produkter, även väldigt många andra. Kort sagt.

___
PS. Kom just på en rolig detalj: att även min svärmor 80+ har ”växt upp” i en precis lika heterogen IT-miljö och har inga problem med att tv:n kör Android, datorn Win 10, Paddan IOS, teleofonen *körde* WP 10 men så pajade support för väsentliga appar som BankID så hon gick över till iPhone vilket var ungefär som hennes iPad så helt oproblematiskt skifte.

Inser nu att detta lika gärna kunde vara ett inlägg i någon annan tråd som handlar om dylik teknikanpassning snarare än bara ren och skär infrastruktur som var temat för denna tråd. Sorry för tråddriften jag bidragit till.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Tror det där med ”apple-användare” ”-frälsta” etc snack är ett sidospår som inte leder framåt om det fortfarande skulle stå för något igenkännbart fenomen eller sinnestillstånd. I vårt hushåll är det en synnerligen blandad kompott; Windows 7/10, OSX, IOS på mobiler och iPads, Android på andra mobiler och surplattor/TV, Linux på en del servrar i olika distributioner.Ubuntu, CentOS etc lokalt eller via VPS faktiskt för en tillämpning där så var nödvändigt.


Jag är en användare av många Apple-produkter, även väldigt många andra. Kort sagt.
Håller med, det ger inte TS en bättre lösning. Min observation tror jag har viss relevans men inte i denna tråden... Och givetvis är inte alla Apple användare tekniska idioter, det stämmer när jag tänker efter att jag har flera i bekantskapskretsen med Apple och djupt teknikunnande. Men de som inget kan är fortfarande nästan 100% ifånar. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.