Håller på att bygga en vedeldad pizzaugn. Har murat upp grunden med lecablock. Ovanpå det gjutit en platta ( 6 cm) i finbetong. Nu blir nästa steg att mura själva pizzaugnen och vi funderar på om det finns behov av ett lager isolering av ngt slag innan vi lägger eldfast tegel som botten på ugnen. Tacksam för era funderingar kring detta. Vilket material i så fall osv.
 
Kul projekt!

Man ser många som gör ett lager med glasflaskor som de bäddar in i sand för att isolera botten och sen lägger det eldfasta teglet ovanpå det. Jag är själv lite skeptisk med de termiska spänningar som borede uppstå i glaset. Fördelen borde vara att glas och sand känns ok att ha oskyddat intill mat om man jämför med att lägga något annat isoleringsmaterial.

Sen kanske man kan hoppa att isolera botten särskilt mycket? Strålingsvärmen från kupolen och de varma gaserna borde hålla det varmt!
 
Tack för svar! Vi har funderat fram o tillbaka. Kanske det faktiskt fungerar att lägga eldfast tegel rätt på betongen! Kanske då bra med 6 cm eldfast...?
 
Ja, jag tänkte mig att isoleringen var till för att hålla värmen i ugnen men såklart är det även för att skydda betongen! Borde inte ett lager med sand eller rent grus räcka? Jag har inget bra svar så skjuter lite från höften.
 
Och sen eldfast tegel på det såklart
 
  • Gilla
Pysslarna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.