Funderar på en vattenfelsbrytare och då specifikt Vatette. Är det någon här som har den och med säkerhet kan säga om stickkontakten kan kopplas till en smart plug så att vattnet bryts när smart pluggen stänger av strömmen? Dvs ingen ström = ventilen stängd.
 
Jag har ingen erfarenhet av produkten, men om du styr den på det viset, så använder du den på ett sätt som inte är tänkt. Det finns alltid risk att man "upptäcker" oväntade egenskaper när man använder en apparat på ett sätt som tillverkaren inte tänkt sig.

Om inte annat så gör det att du kommer att slita på ventilen mer än vid normal drift.
 
K
Finns väl en ingång för externt driftsvillkor om du vill stänga den, att bryta strömmen till den anser jag vara felaktigt för då har du slagit ut dom periodiska testerna etc.. Då kan du lika gärna köpa en 230V magnetventil till en bråkdel av priset och slå på/av.

Du kan låta HomePluggen dra ett potentielafritt relä, som ger en slutning till styrenheten för vattenfelsbrytaren.
 
  • Instruktionsdiagram för inkoppling av extern styrning till en styrenhet med beskrivande text och symboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det står motorkulventil den lär inte stängas bara för att strömmen bryts.
 
  • Gilla
basseman och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har ingen erfarenhet av produkten, men om du styr den på det viset, så använder du den på ett sätt som inte är tänkt. Det finns alltid risk att man "upptäcker" oväntade egenskaper när man använder en apparat på ett sätt som tillverkaren inte tänkt sig.

Om inte annat så gör det att du kommer att slita på ventilen mer än vid normal drift.
Ja där har du en poäng, ofta leder sånt till att saker inte fungerar fullt ut som man vill. Om något kan gå fel... osv :)


K KjellTimell skrev:
Finns väl en ingång för externt driftsvillkor om du vill stänga den, att bryta strömmen till den anser jag vara felaktigt för då har du slagit ut dom periodiska testerna etc.. Då kan du lika gärna köpa en 230V magnetventil till en bråkdel av priset och slå på/av.

Du kan låta HomePluggen dra ett potentielafritt relä, som ger en slutning till styrenheten för vattenfelsbrytaren.
Det här vore ju perfekt om det gick att få till, har du något tips på ett sånt relä. Kan inget om sånt här och en Googling hjälpte inte mycket.


A andersda skrev:
Det står motorkulventil den lär inte stängas bara för att strömmen bryts.
Läst lite blandat om det så är osäker men håller med om att det inte är optimalt.
 
K
Relä + kapsling från elbutik.se, sen behöver du en stickpropp och lite kabel.
 
  • Skärmbild av en kundvagn på en webbutik med en arbetsströmrelä och en minikapsling listade som produkter.
  • Gilla
Lund
  • Laddar…
L Lund skrev:
Funderar på en vattenfelsbrytare och då specifikt Vatette. Är det någon här som har den och med säkerhet kan säga om stickkontakten kan kopplas till en smart plug så att vattnet bryts när smart pluggen stänger av strömmen? Dvs ingen ström = ventilen stängd.
Jag kör med en motorkulventil från LK som fungerar precis så. Inkommande vatten stängs av när man armerar larmet.

A andersda skrev:
Det står motorkulventil den lär inte stängas bara för att strömmen bryts.
Jodå, en del tillverkare har stoppat i en rejäl kondensator som lagrar tillräckligt med energi för att manövrera ventilen till stängt läge då strömmen bryts.
 
jbr jbr skrev:
Jag kör med en motorkulventil från LK som fungerar precis så. Inkommande vatten stängs av när man armerar larmet.


Jodå, en del tillverkare har stoppat i en rejäl kondensator som lagrar tillräckligt med energi för att manövrera ventilen till stängt läge då strömmen bryts.
Så den är kopplad till en smart plug och gjord för att klara av att strömmen bryts och då stängs ventilen?
 
L Lund skrev:
Så den är kopplad till en smart plug och gjord för att klara av att strömmen bryts och då stängs ventilen?
Ja, den är NC (normally closed) och är sålunda öppen då den får 12V och stängd då den är strömlös.
 
jbr jbr skrev:
Ja, den är NC (normally closed) och är sålunda öppen då den får 12V och stängd då den är strömlös.
Okej, smart. Vatette verkar också gå att konfigurera så, frågan är ju då om fem är tänkt att köra så. Relä känns ju krångligare men kanske lite skonsammare.
 
L Lund skrev:
Okej, smart. Vatette verkar också gå att konfigurera så, frågan är ju då om fem är tänkt att köra så. Relä känns ju krångligare men kanske lite skonsammare.
Alltså, själva ventilerna är ju skapta för att manövreras genom spänning till/från. (NO eller NC)
Vad gäller ev. styrelektronik är det väl sällan en god idé att styra den genom att slå till och från matningsspänningen...
 

Bästa svaret

tommib
Vatettes lösning är inte byggd för att få strömmen bruten hela tiden. Däremot har den en potentialfri ingång som går att konfigurera för att tvångsstänga systemet.

Rätt sätt är att sätta ett relä (som är godkänt som kopplingsrelä) och sedan styra reläet med din smartplug. Ett exempel på godkänt relä är Eltako ER12-001. Samma relä finns för halva priset i tyskland. Ett annat är Eltako KR09-230 V som är billigare.

Det som jbr beskriver är en ren ventil, inte ett vattenfelbrytarsystem. Även LK har en vattenfelbrytare och den går också att styra med en potentialfri ingång. De flesta seriösa system har den möjligheten just för att kunna styras av ett larm. Att olika leverantörer av trådlösa larm inte har relämoduler är ett irriterande problem, man måste gå omvägen över en smartplug + ett relä.
 
tommib tommib skrev:
Vatettes lösning är inte byggd för att få strömmen bruten hela tiden. Däremot har den en potentialfri ingång som går att konfigurera för att tvångsstänga systemet.

Rätt sätt är att sätta ett relä (som är godkänt som kopplingsrelä) och sedan styra reläet med din smartplug. Ett exempel på godkänt relä är Eltako ER12-001. Samma relä finns för halva priset i tyskland. Ett annat är Eltako KR09-230 V som är billigare.

Det som jbr beskriver är en ren ventil, inte ett vattenfelbrytarsystem. Även LK har en vattenfelbrytare och den går också att styra med en potentialfri ingång. De flesta seriösa system har den möjligheten just för att kunna styras av ett larm. Att olika leverantörer av trådlösa larm inte har relämoduler är ett irriterande problem, man måste gå omvägen över en smartplug + ett relä.
Jo, så är det ju.
Så frågan är vad TS efterfrågar...den övervakande funktionen som en vattenfelsbrytare har med tillägget att kunna manövrera ventilen via smartplug eller endast möjligheten att kunna manövrera ventilen med hjälp av en smartplug.
 
tommib tommib skrev:
Vatettes lösning är inte byggd för att få strömmen bruten hela tiden. Däremot har den en potentialfri ingång som går att konfigurera för att tvångsstänga systemet.

Rätt sätt är att sätta ett relä (som är godkänt som kopplingsrelä) och sedan styra reläet med din smartplug. Ett exempel på godkänt relä är Eltako ER12-001. Samma relä finns för halva priset i tyskland. Ett annat är Eltako KR09-230 V som är billigare.

Det som jbr beskriver är en ren ventil, inte ett vattenfelbrytarsystem. Även LK har en vattenfelbrytare och den går också att styra med en potentialfri ingång. De flesta seriösa system har den möjligheten just för att kunna styras av ett larm. Att olika leverantörer av trådlösa larm inte har relämoduler är ett irriterande problem, man måste gå omvägen över en smartplug + ett relä.
Okej, så du menar att med det reläet samt en strömkabel mellan relä och smartplugg så kan jag styra av/på på Vatette genom att koppla in den på respektive plintar på Vatetten? Låter ju inte helt komplicerat, speciellt inte när jag ska få elektrikerhjälp med annat :)



jbr jbr skrev:
Jo, så är det ju.
Så frågan är vad TS efterfrågar...den övervakande funktionen som en vattenfelsbrytare har med tillägget att kunna manövrera ventilen via smartplug eller endast möjligheten att kunna manövrera ventilen med hjälp av en smartplug.
Vill komma åt det smarta i Vatette, trycktestning och detektering av läckor. Men också kunna få in den i mitt smarta hem så att när jag tex larmar på eller aktiverar "bortaläget" i mitt hem så ska vattnet brytas då det inte finns någon anledning att ha vattnet på.
 
tommib
Ja, det är precis så jag menar. Din smartplug kommer att fungera som handen på en strömbrytare (reläet) som stänger av vattnet via vattenfelsbrytaren när du larmar på. Det är inte alls komplicerat, bara en störig omväg då de trådlösa larmen inte har vettiga utgångsmoduler.

Apropå det smarta i just Vatettes brytare så är den inte så fruktansvärt smart som det låter i marknadsföringsmaterialet. Läs specifikationerna noga så förstår du hur den fungerar. Personligen tror jag mer på läckagedetektorer i kombination med trycktestning. Man kan för all del ansluta läckagedetektorer till Vatetten också. Jag kommer själv installera LKs system inom kort.
 
  • Gilla
Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.