Funderar på att börja sätta upp några få solpaneler för utvärdering och sedan bygga på efterhand men vad krävs egentligen för inverter för att kunna koppla in den till elnätet?
Antar att man inte bara kan köpa en 12 till 230v inverter och bara koppla på den på nätet?
 
Ledsen att behöva säga det men den datan du vill ha finns redan. Och när du utvärderat så finns det bättre att köpa. Så satsa på ett helt system från början. Du kan dessutom inte koppla in det på nätet och sälja utan att en elektriker skickat in papper på anläggningen
 
A Alexn72 skrev:
Ledsen att behöva säga det men den datan du vill ha finns redan. Och när du utvärderat så finns det bättre att köpa. Så satsa på ett helt system från början. Du kan dessutom inte koppla in det på nätet och sälja utan att en elektriker skickat in papper på anläggningen
Ännu roligare: Kopplar du in den på nätet så får du betala för elen du matar ut då mätaren inte är gjord för det och inte ser skillnad på in/utgående ström.

Så ja, köp ett riktigt paket och se till att riktiga elektriker kopplar in det och elmätare byts ut, etc. Frågar du om en offert från ett bra bolag så pratar de genom alla steg.
 
C Cambudgie skrev:
Det ligger inte några pengar i att sälja elen. Bäst "förtjänst" gör man genom att förbruka den egenproducerade elen själv.
Detta är vad elhandlarna betalar för elen (minus lite avgifter, avdrag och sånt): [länk]
Just exakt nu när du skriver det så tjänar jag 101 öre på elen och 60 öre på skatten och några öre på överföringen.
Så det finns 2 sidor av de myntet.
 
A Alexn72 skrev:
Just exakt nu när du skriver det så tjänar jag 101 öre på elen och 60 öre på skatten och några öre på överföringen.
Så det finns 2 sidor av de myntet.
Menar du att du får 1kr/kWh? Hur stor anläggning har du och vad gav du för den?

Själv får jag ca 20 öre / såld kWh. Man blir inte direkt miljonär på det kan jag säga fast det vart vacker väder dom senaste veckorna ;)
Min anläggning är på 6.2kW och jag gav 90.000kr för den. Det betyder att jag måste sälja 450 MWh för att gå break even, tar ca 80 år att få ihop så mycket. Så nä, sälja lönar sig inte.
 
G
C Cambudgie skrev:
Menar du att du får 1kr/kWh? Hur stor anläggning har du och vad gav du för den?

Själv får jag ca 20 öre / såld kWh. Man blir inte direkt miljonär på det kan jag säga fast det vart vacker väder dom senaste veckorna ;)
Min anläggning är på 6.2kW och jag gav 90.000kr för den. Det betyder att jag måste sälja 450 MWh för att gå break even, tar ca 80 år att få ihop så mycket. Så nä, sälja lönar sig inte.
Kan du inte bara höja avgiften mot nätägaren med några hundra % varje år? :D
 
  • Gilla
segv och 1 till
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Kan du inte bara höja avgiften mot nätägaren med några hundra % varje år? :D
Haha, ja det borde man ju göra, för dom höjer ju priset mot oss konsumenter årligen ;)

Jag tror inte att det är själva elen som är dyr utan det är överföringsavgifter, nätavgifterna och skatter.

Men det jag menar är att TS inte kommer kunna tälja guld genom att investera i solceller för att sen sälja den producerade elen.
 
G
C Cambudgie skrev:
Haha, ja det borde man ju göra, för dom höjer ju priset mot oss konsumenter årligen ;)

Jag tror inte att det är själva elen som är dyr utan det är överföringsavgifter, nätavgifterna och skatter.

Men det jag menar är att TS inte kommer kunna tälja guld genom att investera i solceller för att sen sälja den producerade elen.
MM. min senaste elräkning 105kr, överföring osv 545. Vattenfall
 
G GargamelSE skrev:
MM. min senaste elräkning 105kr, överföring osv 545. Vattenfall
Mina 2 senaste:
138 kr el, 670 nät
28 kr el, 641 nät (var inte hemma)

Fasta avgifter är klart största kostnaden för elnät ändå, och de betalar du även om du har solceller.
 
Ok så byte av elmätare och en dyr? speciell inverter behöver man för att överhuvudtaget ska kunna sälja el?
Jo jag tänkte ha en elektriker som gör det som man måste ha en till.

Förbruka den själv känns ju svårt utan att ha en buffert, tex elnätet eller batteri och det senare är ju en inte helt billig investering heller.
Vad är effektivast? Att sälja elen och driva värmepumpen eller att koppla den direkt till en elpatron i tanken?
Det är ju inte när solen lyser som mest man behöver mest varmvatten om man säger så och om man säljer elen kan man ju så att säga ta tillbaka den när man vill på året.
 
C Cambudgie skrev:
Menar du att du får 1kr/kWh? Hur stor anläggning har du och vad gav du för den?

Själv får jag ca 20 öre / såld kWh. Man blir inte direkt miljonär på det kan jag säga fast det vart vacker väder dom senaste veckorna ;)
Min anläggning är på 6.2kW och jag gav 90.000kr för den. Det betyder att jag måste sälja 450 MWh för att gå break even, tar ca 80 år att få ihop så mycket. Så nä, sälja lönar sig inte.
Om du bara får 20 öre/kWh så har du en extremt dålig deal (och betalar av någon anledning inte skatt eftersom du tydligen inte får skatteavdraget). Saker kan ju alltid ändras över tid men i dagsläget så får man i alla fall 60 öre/kWh i skatteavdrag, sedan får man ersättning för såld el av elbolaget man säljer till (varierar förstås, antar att det är här du får 20 öre/kWh, själv får jag 45 öre/kWh fast och finns säkerligen de som betalar mer - 101 öre/kWh för Alexn72, kanske rörligt?), sedan får man som nämnts lite från elnätet (3,5 öre/kWh för min del) och orkar man sälja elcertifikat så får man ytterligare lite där, varierar över tid men kanske någonstans runt 5 öre/kWh? Att man blir miljonär är det inte tal om, men det är då inte lika illa som du vill få det att låta :)
 
J JeeyBee skrev:
Ok så byte av elmätare och en dyr? speciell inverter behöver man för att överhuvudtaget ska kunna sälja el?
Jo jag tänkte ha en elektriker som gör det som man måste ha en till.

Förbruka den själv känns ju svårt utan att ha en buffert, tex elnätet eller batteri och det senare är ju en inte helt billig investering heller.
Vad är effektivast? Att sälja elen och driva värmepumpen eller att koppla den direkt till en elpatron i tanken?
Det är ju inte när solen lyser som mest man behöver mest varmvatten om man säger så och om man säljer elen kan man ju så att säga ta tillbaka den när man vill på året.
Som du sett så är det lite oenigheter om hur mycket man får betalt för sin solel, men jag skulle i alla fall säga att man i dagsläget i alla fall får runt 1 kr/kWh för såld el. Har du en värmepump som producerar varmvatten (55 grader) så lär den i alla fall arbeta med en COP på 2 eller mer (om det inte är någon luftvärmepump och det är -20 ute) vilket gör att det bör vara fördelaktigt att sälja elen och sedan köpa den till värmepumpen så länge du betalar mindre än 2 kr/kWh för elen du köper (förstås väldigt ungefärligt här som du förstår :)).
 
Vill du bygga minsta möjligt finns microinverters. Typ 1 inverter för 2 paneler.

Dock är allt jobb med dem något du måste anlita en elektriker för då det är en produktionsanläggning.
 
H Hajjen skrev:
Om du bara får 20 öre/kWh så har du en extremt dålig deal (och betalar av någon anledning inte skatt eftersom du tydligen inte får skatteavdraget). Saker kan ju alltid ändras över tid men i dagsläget så får man i alla fall 60 öre/kWh i skatteavdrag, sedan får man ersättning för såld el av elbolaget man säljer till (varierar förstås, antar att det är här du får 20 öre/kWh, själv får jag 45 öre/kWh fast och finns säkerligen de som betalar mer - 101 öre/kWh för Alexn72, kanske rörligt?), sedan får man som nämnts lite från elnätet (3,5 öre/kWh för min del) och orkar man sälja elcertifikat så får man ytterligare lite där, varierar över tid men kanske någonstans runt 5 öre/kWh? Att man blir miljonär är det inte tal om, men det är då inte lika illa som du vill få det att låta :)
Okej, om sanningen ska fram så kanske vi inte kan jämföra då jag bor i Finland (Åland) och här är det lite andra spelregler. Skatt betalas inte om du förbrukar mer än du säljer, skatteavdrag tillämpas inte och elcertifikat finns det över huvudtaget inget här. Sen har vi max 4 olika elhandlare att välja mellan så utbudet (konkurrensen) är inte så stor. Enligt mitt avtal så får jag nordpools månadsmedelpris för varje såld kWh den aktuella månaden. Inga avgifter eller övriga kostnader tillkommer.

Sorry TS för off topic.

Men jag har svårt att tänka mig att det även i Sverige skulle löna sig att skaffa solceller (med alla omkostnader det innebär) för att endast sälja elen och göra pengar på det som TS var inne på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.